Hej
Ska höja ett golv 18 cm, avslut med parkett, vad rekommenderas?[/FONT]
Golvet ska byggas på betong, våning under. Betongen är inte i våg, utan jätte ojämnt! Gamla ”golvet” var uppbyggt på följande sätt, isolering-sand-papp-betong-papp-parkett Salen används som samlingsal, och är på 110 kvadrat.
 
Redigerat:
Varför revs det förra golvet ut ner till betongen?
 
Varför inte regla upp med ex.vis 45x145 och palla under mot betongen typ var 30-40cm och ljudisolera med spån eller nåt. Så är det gjort i vårt hus på entreplanet som är byggt i början på 60-talet. :)
 
Ifrån början var tanken att ”bara” byta parketten, den var ojämn och sviktade på flera ställen. Under parketten var betongen söndertrasad på några ställen, och svampig på stora ytor! Betongen var väldigt dåligt armerad. Jag tror att just svampigheten berodde på att isoleringen (Markskivor) hade säckat ihop + den usla armeringen. Så beslut togs, att ut med allt och börja bygga på valvet.
 
Frigolit 10 cm, armering och (snabb-) betong.

Förslagsvis.
 
frigolit och betong blir nog inte så jättebra om golvet är väldigt ojämnt, blir svår gjutet om cellplasten ligger på 2 höjder, när betongen kommer så bryts cellplasten av och det blir svackor, svårt att beräkna rätt mängd betong.

Möjligen om man flytspacklar plant och därefter gör så.

Nivellgolv eller liknande tror jag på
 
Jämna av med lekakulor först?
 
Nivell eller att regla...
 
Där är EPS cement också
 
Ligger nått av det gamla kvar?

Mitt förslag är att jämna ut sanden, fyll på med cellplast till rätt höjd, på med 22 mm spånskivor som limmas, sen lägg parkett och ev. underlagsfoam.
 
Nej, allt är borta.
 
Eps cement blir nog hiskeligt dyrt om det är 110kvm och 18cm. ..
 
Kan nog vara lite hårdare krav när det är samlingslokal, allmänt tillträde?
Bara nåt som for förbi i huvudet, vet inte om det verkligen är så.

Funkar det inte med leca-kulor? Därefter isolera mera och gjuta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.