Ventilationen behövs ju bla för att skicka ut uppvärmd fuktig luft... Låter ju bra mycket energisnålare att låta fuktigheten sippra ut genom avloppet...
 
Nimajneb skrev:
Ventilationen behövs ju bla för att skicka ut uppvärmd fuktig luft... Låter ju bra mycket energisnålare att låta fuktigheten sippra ut genom avloppet...
Låter och låter...

Men ventilationen har du väl ändå?

Varför skulle det vara "energisnålare att låta fuktigheten sippra ut genom avloppet"?
Har du räknat på det? Det är ju inte gratis att avfukta luften.
 
KnockOnWood skrev:
Låter och låter...

Men ventilationen har du väl ändå?

Varför skulle det vara "energisnålare att låta fuktigheten sippra ut genom avloppet"?
Har du räknat på det? Det är ju inte gratis att avfukta luften.
Absolut inga siffror utan det är enbart magen som talar:D
Beror säkert på vilken typ av ventilation man har (FTX eller inte), uppvärmningstyp och om man kan reglera ventilationen.
Den energi som förbrukas av avfuktaren går ju tillbaka som värme i huset.

Men det finns säker kloka killar o tjejer här på forumet som har lite mer fakta i frågan.
 
KnockOnWood skrev:
Men vänta nu!

Jag har aldrig haft en avfuktare, så jag vet ju inte.
Men i tvättstugan suger man väl ut ca 25% av husets luftvolym varannan timme om man har "normal" ventilation i huset. (1/4 i badrummet, 1/4 i extratoaletten, 1/4 i tvättstugan och 1/4 i köket)
Den luft man då torkar med avfuktaren försvinner ju direkt ut ur huset, så vad är vinsten med att avfukta den innan den sugs ut? Det är något jag inte förstår här.

Men jag tycker att det torkar bra i tvättstugan ändå :)
Vi har FTX-system, totalt frånluftsflöde är ca 70 l/s och flödet från tvättstugan är ca 5 l/s, mao är det ca 7% av frånluften som går från tvättstugan.
 
Demmpa skrev:
Vi har FTX-system, totalt frånluftsflöde är ca 70 l/s och flödet från tvättstugan är ca 5 l/s, mao är det ca 7% av frånluften som går från tvättstugan.

Det låter lite märkligt att bara en fjortondel av frånluften går ut från tvättstugan.
Det är ju på gränsen till inget alls.
Var tar de andra 65 l/s (= 234 m3/H) vägen?
 
KnockOnWood skrev:
Det låter lite märkligt att bara en fjortondel av frånluften går ut från tvättstugan.
Det är ju på gränsen till inget alls.
Var tar de andra 65 l/s (= 234 m3/H) vägen?
Vi har två frånluftspunkter uppe (kök, bad) och åtta i källaren (förråd, matkällare, klk, wc, dusch, framtida bastu, gamla tvättstugan, nuvarande tvättstuga). Vi har fyra tilluftspunkter uppe och två i källaren, golvytan är 100+100m2.

Från början hade vi närmre det dubbla luftflödet genom tvättstugan, men då åkte hälften av luften in i gamla pannrummet. Vi gjorde föra (eller förföra) året om pannrummet till tvättstuga och gamla tvättstugan blev korridor med förvaring längs väggarna, jag ska antagligen plocka bort frånluften i korridoren och öka frånluften i tvättstugan.

All ventilation är från början projekterad och inmätt av en ventillationsfirma.
 
Lite drag i källartrappan då ;)
 
Vi har ingen ventilation i vår källartvättstuga. Har stängt ventilerna och kör på avfuktare vilket har gett bättre resultat. Har även en fläkt som kör x (5?) min var 16 timma för att byta luften. Pratade med en ventilationsfirma som sa att man har utsug i tvättstugan för att få ut fuktig luft, det fanns enligt dem ingen annat ändamål med utsug i tvättstugan eftersom det inte är ett rum man bor och lever i. Så har man en avfuktare som tar hand om fukten på plats är inte ventilation nåt "måste". Dock måste man ju vara medveten om att avfuktaren då i princip ingår i själva ventilationssystemet.

Mina föräldrar med nyare hus kör avfuktare för tvätten trots ventilation och det snabbar ju på ordentligt. De hade torkskåp tidigare och då är avfuktaren bra mycket snabbare tydligen.
 
Redigerat:
Jag fick själv tipset från en granne i radhusområdet som kör med avfuktare i samma typ av tvättstuga med frånluft.
Tydligen ett jättelyft med avfuktare trots frånluft.

Vi har torktumlare men skulle gärna vilja torka tvätt smidigt och snabbt även hängande nu när det vankas bebis.

Nu blev man velig här :) Dumt att skaffa avfuktare om den gör liten skillnad på torktiden i tvättstuga med frånluft. Blir det bättre eller sämre on tilluften till tvättstugan är bra/dålig?
 
PochM skrev:
...
Nu blev man velig här :) Dumt att skaffa avfuktare om den gör liten skillnad på torktiden i tvättstuga med frånluft. Blir det bättre eller sämre on tilluften till tvättstugan är bra/dålig?
Enk Projektet skrev:
Räcker det inte med frånluft och cirkulation i tvättstugan?
Hur många varvs centrifugering är det på tvättmaskinen?
Skall vi dra det ett varv till?
Varför inte prova innan du börjar skaffa nya apparater (som också drar ström).
Tycker du att det torkar för långsamt så får du ju göra något åt det.
(Höja temperaturen, öka ventilationen, skaffa tumlare, avfuktare...)

Jag tycker att det mesta torkar över natten i vår tvättstuga. Undantaget kanske stora påslakan som hängs upp dubbelvikta.

Till din fråga: Det är klart att det behövs lika mycket till- som frånluft :)
Tilluften kommer ju från sov- och vardagsrum som är ganska torra utrymmen.


För övrigt är väl en torktumlare ovärderlig om man har ett par småbarn.
Att hänga alla dessa tröjor, strumpor, mössor och byxor är ett sa**ns pillgöra.
 
Redigerat:
PochM skrev:
Nu blev man velig här :) Dumt att skaffa avfuktare om den gör liten skillnad på torktiden i tvättstuga med frånluft. Blir det bättre eller sämre on tilluften till tvättstugan är bra/dålig?


Jag kan bara svara för mig själv..
Innan avfuktare, torktid ca. 16 timmar.
Efter avfuktare, torktid ca. 4-5 timmar.

En sak till jag märkt, p.g.a den långa torktiden luktade mina t-shirtar unket..
Det gör dom inte längre!
 
piko skrev:
Jag kan bara svara för mig själv..
Innan avfuktare, torktid ca. 16 timmar.
Efter avfuktare, torktid ca. 4-5 timmar.

En sak till jag märkt, p.g.a den långa torktiden luktade mina t-shirtar unket..
Det gör dom inte längre!
Inte bra när till och med man själv tycker att man luktar illa :p

Men du måste ha haft bra dålig ventilation i tvättstugan.
 
Kan jämföra med vår lägenhet, ingen koll på ventilationssiffror, men hängde man inte för sent på kvällen var det precis torrt på morgonen, med avfuktare tog det ca 4-5 timmar. Vi tvättade endast kläder uppe i lägenheten. Och vi hade också problem med lite unken lukt i kläderna, särskilt de som kanske inte var helt nya och träningskläder :)
 
Vilken avfuktare kör du med?
 
PochM skrev:
Vilken avfuktare kör du med?
menar du mig?
Jag är också på jakt efter en ny till vår tvättstuga i huset, till lägenheten köpte vi en mycket billig äggformad liten sak från claes ohlsson, mest för att testa. Den är inte med oss längre ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.