Hej!

Håller på att riva mitt kök i min nyinköpta bostadsrätt. Läste runt lite på nätet och såg att det i gamla kök kan finnas asbest i fog till kakel osv. Blev livrädd då jag rivit kaklet i hela köket. Byggnaden är från mitten på 50-talet men jag förmodar att köket är omkaklat senare. Vet dock ej när. Bifogar bild så får ni se :)

Hittade även någon isolering bakom några skåp i köket. Vad kan det vara för material?

notera att jag inte har en aning om hur asbest ser ut :D

tacksam för svar!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det undre är helt ofarlig tretex.
 
Jag har själv nyligen rivit asbest hemma och jag kontaktade arbetsmiljö-medicin verket för att kolla hur farligt asbest är. I mitt fall gällde det eternitskivor med såkallad vit asbest (den minst farliga varianten) och jag gissar på att gammal fog är samma variant.

Om du har en kontninuerlig ökning av asbestpartiklar med 1 partikel per kvadratcentimeter lunga under 25 års tid så föreligger ökad risk för lungcancer. Om man har utsatt sig för en stor mängd asbestpartiklar under en renovering hemma så kan man (om man har otur) få en förtjocknad på lungvävnaden ca 15 - 20 år efter exponeringen, detta är absolut inte farligt utan bara ett kvitto på att man har utsatt sig för partiklarna tidigare i livet.

Du behöver med andra ord inte vara orolig för att du har varit och rivit i kaklet men om du vill kan du gå lös med en blomspruta med vatten för att binda upp eventuella svävande partiklar, sen moppar du golvet och sköljer moppen i duschen så är du verkligen safe. Använd halvmask med P3 filter om du ska fortsätta riva i köket och kör byggplast och tejp i dörrhål så slipper du städa hela huset
 
Hej igen!

Jag har nu ikväll inspekterat flera delar av lägenheten då jag är riktigt nojjig över asbest... Tog lite bilder så att ni kanske kan hjälpa mig att identifiera om det är något som kan tänkas innehålla asbest då jag läste att det inte bara är svartlim som kan vara farligt?

Första bilden är under plastmattan i köket. Är något sorts golvlim.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden är i hallen. Vad är detta? Provade att skrapa lite med kniv och tända eld på det. Det brann så jag förmodar att det är lugnt?
image(3).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ena sovrummet. Under plastmattan så ligger det en annan, brun matta. Verkar vara gjord av något träaktigt. Under den mattan ligger det gråsvarta iaf.
image(1).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade metoden med eld på detta också och det verkade smälta :D
image(2).jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni. Är jag alldeles för nojjig? :p
 
Vet inte vad detta är för material tyvärr.

Jag vill däremot upplysa dig om att asbesten är helt ofarlig tills dess att du frigör dammet, d.v.s. när du river upp mattor mm. Om du har maximal otur och det skulle visa sig att allting du har fotograferat innehåller asbest och du nu har varit inne i både kök, sovrum och badrum och rivit har du med stor sannolikhet asbestdamm i hela lägenheten. Asbest som för två dagar sen var helt harmlös eftersom den var orörd.

Nu säger jag däremot inte att så är fallet. Jag vill bara upplysa dig om att du bör tänka dig för innan du river om du är nojig.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jag är medveten om detta, men enda sättet att kolla är ju att riva upp en bit. Föreningen hade heller ingen aning om det finns asbest i byggnaden och att skicka allt på analys kostar 600kr x antal prover, vilket iofs kan vara värt men sura pengar om det visar sig att det inte är något. Går inte in i lägenheten utan P3 mask tillsvidare iaf :)
 
Det svarta kan innehålla asbest, men kan också vara utan.
Ta och skär loss en 5x5cm bit matta ända ner till golvet / betongen, lägg den i en påse och skicka den på analys. kostar runt en femhundring och du sover bättre. finns flera företag som fixar detta. tex. asbestanalys.se

Det är i många fall omöjligt att se med blotta ögat om något innehåller asbest.
vissa saker är dock nästan självklara tex. eternit rör mm.

vill du inte riskera att smusta ner hela bostaden, tejpa in dej i det rummet som du river i.
skaffa en bra dammsugare, använd absolut inte den dammsugaren du ska använda i bostaden, då den bara sprider runt eventuella asbestpartiklar.

tänk på att asbestpartiklar fastnar i kläder mm, sanerare använder engångsoveraller och luftrenare i lokalen som saneras.

sedan är det bra om man inte dammar ner allt för mycket när man river,
ex. en matta kan ofta skäras i bitar och läggas i säck direkt,
istället för att rivas ut i stora otympliga bitar.

Kakel kan oftas plockas ner helt med fixet kvar på plattan med ett stämjärn och hammare för att sedan läggas i en kartong, istället för att bara slås ner med en barkspade


Ps. "det är inte bara asbest som är skadligt för hälsan"
det är inte bra för hälsan att oroa sej för mycket....
då kan ett asbestprov vara en billig lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare, minska spridningsrisken så gott du kan

Engångsoveraller kostar mellan 50 och 80 kr styck. Vatten är asbestdammets fiende numero uno. Försök att lämna handskar mm i lägenheten och tvätta av säckarna du kastar i med vatten innan du bär ut dom ur rummet
 
Jag tyckte det svarta såg misstänksamt ut när jag började riva golvet i sovrummet.Ska ta och skicka iväg en bit av detta på analys så får vi se vad det innehåller. Vad tror ni om resten av bilderna?
 
GT3 skrev:
Jag tyckte det svarta såg misstänksamt ut när jag började riva golvet i sovrummet.Ska ta och skicka iväg en bit av detta på analys så får vi se vad det innehåller. Vad tror ni om resten av bilderna?
Hej!
Ser att det är en väldigt gammal tråd. Men jag har rivit ut ett rum sån såg ut precis sån ditt rum med den träaktiga mattan och det svarta under. Så jag skulle gärna vela veta vad provet visade på det svarta om du skickade iväg det på analys? Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.