Vi har en liten kamin där röret från kaminen är väldigt kort och där det går in i murstocken blir det väldigt varmt.

Frågade lokala färgbutiken idag vad för färg jag ska använda för att måla om och han svarade att takfärg brukar bli bra för den är matt.
Och ja, det matta i färgen kan jag förstå, men är det verkligen ok att måla med vilken färg som helst där det är så varmt?
Jag trodde det fanns specialfärg.
 
Det finns elementfärg men vet inte om den är tillräckligt bra ändå. Anledningen till elementfärgen är inte att andra färger inte fastnar utan att kemikalier från färgen kan utsöndras när det blir varmt.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vilken färg ska du ha? Pigmenten bryts ner av värme.
Som exempel kan jag nämna smältugnarna på jobbet. 1000 grader förvandlar grönt till gult.
Men jag betvivlar att du når den tempen.
Så för att sammanfatta ett luddigt inlägg:
Ska du måla vitt, lita på färghandlaren.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Tanken var att först måla vitt, men att måla svart runt röret, fast det kanske blir dumt då?
 
Jag tänker att du kanske borde isolera röret med rockwool. Och sedan sätta en dekorationsplåt utanför.
Målar du direkt på plåten finns risk att färgen brinner.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Dekorationsplåt har vi pratat om. Får kolla på det.
Isolera röret har jag inte ens tänkt på. Men det ska inte målas.
Men det är att färgen ska börja brinna som vi är lite rädda för, men det skulle inte vara några problem enligt färghandlaren.
 
DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har det på detta viset. Rockwool isolerar tillräckligt. Jag kan ha handen på utan att det känns.
Då har ni valfriheten att måla med vilken färg ni vill. Svart, vit, blå. Matt eller blank.
 
IMGP5691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser vår kamin ut. Och väggen är numera inte så vit som här, detta var när vi precis flyttat in och förre ägaren eldade inte i den.
Det är alltså på väggen vid röret vi funderar på att måla svart, inte röret, såg att jag skrivit otydligt.
Men vi har både svart och vit färg så jag får väl testa lite först och se om det händer något.

Är det någon som vet vart man kan köpa en täckring som denna fast där man inte behöver plocka bort kaminen för att få dit den?
http://www.k-rauta.se/pages/product...358086(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.