Ah, där ser man. Vad jobbigt detta är när man är oerfaren :) Hur ska man göra med ventilationshålet ifall jag nu måste sänka 10-11cm? Verkar ju inte finnas någon vettig downlight med inbyggnadsdjup under 90-100mm...
 
Nej, det blir ju ingen höjdare det håller jag med om..

Det finns säkert någon som passar, men kan bli svårt till det priset.

Ska du ha dem som primärbelysning så bör de ju gå att dimra. I varje fall i min smak.
 
Har du möjlighet så sväng in till Clas Ohlson och kolla dem, och mät måttet på dem.

Jag vet att det tidigare har varit märkligt angivna inbyggnadsmått på LED spotlights.
Faktiskt hos just Clas Ohlson.
Det är ju LED med totalt 8 W effekt vi pratar om. Lär ju inte alstra särskilt mycket värme.
Du har ju heller inget brännbart tak ovanför.
 
Dimmerfunktion vore ett stort plus som du säger. Får man lägga igen ventilationshålet? Rummet det gäller är vardagsrummet och där finns det friskluftsspjäll ovanför fönstrena.

Ja det skulle jag nog ta och göra, som du säger kan jag inte tänka mig att de blir särskilt varma och sänker jag med 45+28 så blir det ett inbyggnadsdjup på 73mm exkl innertaket. Jag får kika vidare på detta :)
 
Redigerat:
Hej!

Tack för ditt svar. Skulle gärna sätta in LED men det skulle bli otroligt dyrt för mig då jag ska ha spottar i 4 rum, 22-24 spottar totalt :)
 
GT3 skrev:
Dimmerfunktion vore ett stort plus som du säger. Får man lägga igen ventilationshålet? Rummet det gäller är vardagsrummet och där finns det friskluftsspjäll ovanför fönstrena.

Ja det skulle jag nog ta och göra, som du säger kan jag inte tänka mig att de blir särskilt varma och sänker jag med 45+28 så blir det ett inbyggnadsdjup på 73mm exkl innertaket. Jag får kika vidare på detta :)
Rätta mig om jag har fel, men är inte ventilationsspjällen ovanför fönstren till för TILL-luft, medan det i taket är FRÅN-luft?
 
Det stämmer, kanske uttryckte mig lite otydligt. Det jag menade är att det finns till-luft i form av ventiler ovanför fönstrena. Ventilen/gallret (frånluft) på väggen har jag aldrig sett i ett vardagsrum tidigare varav min fråga var om man fick ta bort den. Har dock skrotat dom planerna, kommer inte sänka taket så mycket.
 
Fick tips om att man kan spika upp reglarna i taket? Funkar det eller vad ska man använda? Verkar ju råda dela meningar där vissa säger plugg och skruv medan andra har sagt expanderspik osv.

Kommer använda mig av 45x45 reglar.
 
45x45 kan du ju skruva direkt i taket om du vill. Spika är för mig uteslutet i en sådan här konstruktion.
 
Jag körde med expanderbult och stora brickor. Borra rakt genom 45 regeln, banka i expanderbulten, på med en 50mm bricka och sen muttern på. Det förutsätter ju dock att du lägger ett till lager 45mm regel på eftersom expanderbulten sticker ut.
45 reglar kan du annars skruva upp med vanlig skruv/plugg. Dock finns det vissa som säger att man inte får använda plastplugg då de kan smälta vid brand och hela taket trillar ner... men det är det valigaste att använda vanlig plugg och skruv då...
 
Det går fint att försänka för mutter och bricka med en bladborr.
 
A
Men vad gör man i.ett badrum där det ligger avlopps rör i takbetongen. Då kan ju en spikplugg gå rätt igenom avloppet?
 
A
Det är en bostadsrätt med badrum rakt ovanför.
 
A
Jag funderar om man skulle sätta reglar med naturlg böjning uppåt plus limma dom som inte kan fästas på annat sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.