Hej!

Håller på planeringsstadiet med en tillbyggnad till vårt befintliga hus. Vi har enligt oss själva kommit på en ganska estetiskt tilltalande lösning, men framförallt blir den praktisk invändigt.

Då jag själv har begränsade kunskaper om husbyggande tänkte jag bolla vår ide med er experter därute.

Det vi för tillfället funderar på är

1. Ser utbygget ut att tillhöra originalet, eller ser det utbyggt ut.
4.png
3.png

2. Är terassen / balkongen säker byggnadstekniskt? Frågan uppkommer på grund av att ett sluttande tak ner mot terassen riskerar att fylla upp den med snö, och därav vid mycket snö ligga kvar mot fasad samt takutsprång. Finns det någon smart lösning för detta?
1.png

2.png
Utbyggnaden är för övrigt en förlängning i två plan åt vänster i bild vid linjen till höger om takkupan, även utbyggnaden framåt dvs terassen.

Tack för era synpunkter

/Oscar
 
  • 2.png
Hej igen,

Glömde att nämna att lutningen på terassen är 3,6 grader vilket jag förstått är minsta tillåtna lutning för plåttak.
 
Jag tycker att det ser utbyggt ut, men det behöver inte vara ett fel i sig. Förlängningen av huskroppen är ett snyggt sätt att bygga ut inom vissa gränser som du i mitt tycke är inom. Terrassen är säkert trevlig att sitta på, men jag tycker inte att den är speciellt snygg. Det är en ganska udda placering av en terrass, och jag misstänker att det beror på att det har vissa nackdelar. Som du är inne på kommer det att samlas snö där. Om du inte håller efter det så kan snön komma att blockera dörren så att du inte kan komma ut för att hålla efter snön. I vinkeln mellan terrassgolvet och vägglivet kan bli problem av att det står dränkt i vatten när snön smälter. När det växelvis smälter och fryser på kan det bildas som en bassäng av is som håller kvar vatten så att det rinner in på olämpliga ställen.

Det går säkert att lösa om det är så du vill ha det, men jag skulle nog försöka ordna terrass någon annanstans än direkt under takfallet.
 
Tack för svaret, vi ser själva precis dom nackdelar du nämner. Anledningen till utbyggnaden framåt vilket estetiskt utifrån kanske vore bra att slippa är planlösning på nedre plan.
planlöning.png
Vi vill ha en möjlighet att slippa passera köket för att ta oss in i vardagsrummet, därav terassbygget. Terassen i sig är inte så viktig, kan i princip vara ett svagsluttande tak ist, och därmed kanske vara ihopknutet med takfoten ist. Dock tycker vi att det ser ännu mer ut som en utbyggnad.

Tack än en gång för input.
 
Jag tror att det är svårt att få den delen att passa till det huset. Det är ett stort tak som sluttar brant nertill. Det kommer att bli en stor kontrast med ett låglutande tak.

Jag skulle prova att låta utbyggnadens främre vägg liva med befintlig förstuga och låta taket luta så mycket som möjligt med hänsyn till takhöjd invändigt. Eventuellt kan det också vara valmat så att takfoten på gaveln också blir horisontell och du får takfall åt två håll. Jag har sett ett hus som var utbyggt på det viset en gång. Det var utbyggt på båda sidor om förstugan som då var centrerad. Det som gör det svårare i ditt fall är att det är brutet takfall. Möjligen kan man inte få till en snygg lutning utan att väggen och därmed takhöjden inne blir för låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.