I ett hus som jag gissar är från 40- eller 50-talet har flera strömbrytare pajat. Problemet är att själva dosan/hålet som de är infällda i verkar vara för litet för moderna infällda brytare (se bilden). IMG_0332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen är av betong och det känns lite övermäktigt att försöka fräsa upp ett större hål. Finns det brytare av denna storlek att få tag på någonstans? Eller är det någon som har en annan bra lösning?
 
Om du pillar bort tapeten som sitter över brytaren så kommer du se att dosan är i samma storlek som en modern.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är nog bara lite puts eller spackel framför. Vanliga brytare får plats. Möjligtvis att noname skit från biltema mm kan vara lite annan storlek. Men kör på ELJO eller ELKO. Köps förslagsvis på nätet eller på Jula mm.

Skär runt försiktigt vid brytaren så kommer en ny att täcka hålet så att man inte behöver måla/tapetsera om etc.
 
På bilden ser man att det sticker ut ett "plåtöra" till vänster. I det sitter det troligen en skruv som håller fast brytaren i dosan, fast under tapeten. Likadant åt höger.

Sedan ser man också två skruvar på var sin sida om själva brytknappen. Det är skruvar som spänner fästklorna. Sådana användes förr istället för dosskruvarna som håller plåtöronen. Om huset är från 40 - 50 talet så kan det vara gränsfall om det finns några dosskruvar, i så fall sitter den bara med klorna. Moderna brytare brukar inte ha klor, men de finns att köpa som tillbehör.
 
Elko och Eljos brytare har normalt klor men dom har även samma modeller utan klor. Så det är bara att välja.
 
Ok, tack för många bra svar. Det är sonens bostad så jag kan inte kolla direkt men jag gör en ny dykning in i väggen nästa gång jag är där.
 
Om du ska sätta dit någon brytare utan klor så kan du komplettera med dosclips som sätts på dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.