Hejsan. Efter en stormig höst och vinter så har vår jordfelsbrytare börjat lösa ut.. vi har lyckats hitta rätt grupp för problemet, så vi har bara stängt av den säkringen i väntan på "lagning".. men hur felsöker man egentligen? oavsett o man gör det själv eller om en elektriker får göra det.. ?

Vi har luskat ut att (föga förvånande) det är någonstans i utebelyningen som felet ligger.. som sagt så uppkom problemet efter dåligt väder, men det behöver ju inte bero på det heller (kan ju vara en mus som gnagt hål i en ledning någonstans också)

Vårt problem är att vi har en jäkla massa utebelyningar som vi inte har en aning om hur de är kopplade, var elledningarna går.. osv.. så var börjar man? Finns det några hjälpmedel att införskaffa?

Det är ju troligen bara en tråd som bråkar någonstans.. med återigen.. vi snackar avancerad koppling av utebelysningar runt stall och gård.. som går att stänga av o på från två sep hus.. och dessutom har de rörelsesensorer på vissa lampor (på olika sidor av husen) som också går igång på kvällarna (vilket borde betyda att det någonstans även finns nått skymningsrelä som också är inblandat..)..

Några råd? tips? tankar?
MVH Sandra
 
Börja med att kolla de mest utsatta ställena, det är ju mest sannolikt eftersom det började i samband med oväder. Troligtvis har det ju blåst in vatten i någon koppling eller armatur. I undantagsfall kan det ju också "självläka" ifall eventuellt vatten torkat upp och inte leder strömmen fel längre.
Då är det ju svårare att felsöka naturligtvis.

Skarvsladdar till julgranen? Andra vägguttag? Gamla armaturer?

Jag vet tyvärr inte hur en jordfelsbrytare mår (eller all annan utrustning) av att man provcerar den upprepade gånger med att testa. På den fronten har jag inget tips.
 
Har ni verkligen en gemensam jordfelsbrytare till alla byggnader?
 
Du har ju tur att det hjälper att stänga av gruppen. I många fall beror sådana fel på överledning mellan nolla och jord, och nollan bryts ju inte så där kan komma ström "baklänges" från någon annan grupp, även om man stänger av med säkringen.

Det första jag skulle ha gjort är att testa om felet går att hitta med en vanlig multimeter, finns att köpa för typ 100kr på Clas ohlsson eller många byggmarknader.

Med en sådan mäter man resistans. Och om man i centralen mäter mellan ex. fas på säkringen och jord, så skall resistansen vara oändlig (=total isolation). Denna mätning görs bäst med jordfelsbrytaren avstängd, annars får man mätström genom en lampa tillbaka via nollan genom jfb och därefter till jord, fel i mätningen.

Nu är det ofta sådana här fel inte visar sig med en sådan enkel/billig mätning. Problemet är att felet kan vara att isoleringen är skadad, men kopartråden ligger inte i direkt kontakt med jord (mycket vanligt), då krävs det lite högre mätspänning. Då får man ta till en isolationstestare, det är ett lite dyrare instrument, Kjell o Company är så vitt jag vet den enda butik som säljer sådana till "vanligt folk", deras kostar ca 1000 kr. Elektriker använder lite proffisgare varanter för 5 - 15 000kr.

En isolationstestare gör exakt samma mätning som multimetern, men använder 250/500 eller 1000V som mätspänning (multimetern kör med 3 till 9V). Den höga spänningen kan ge ett överslag, "hoppa i luften" över ett felställe där ledarna inte riktigt ligger i kontakt.

Om man ex. med multimetern får utslag, då kan man gå vidare med intervallhalveringsmetoden. Hitta en kopplingsdosa, bryta upp fasen och nollan. Mät om felet finns före dosan eller efter den osv. Till slut har man hittat att felet finns mellan punkt A och B, där finns bara lampan C. Som då är den huvudmisstänkte.

Det är viktigt att man är försiktig och undviker att rubba på ledningar så gott det går medan man mäter, felet försvinner ofta av sig själv, men återkommer lite senare.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Har ni verkligen en gemensam jordfelsbrytare till alla byggnader?
Nej nej.. det har vi inte.. men vi har fortfarande ett problem som är irriterande hehe.. vi har nog hmm.. iaf 4 jordfelsbrytare.. troligen 5 (har inte tittat i sista proppskåpet än, men eftersom alla andra har.. så har nog den också)

Vi har en i boningshuset och de andra 4 ute i stallbyggnaden - så vi är inte lidande av det där felet varken i lgh där någon bor.. eller i vårt hus där vi bor.. men det är väldigt mörkt härute på landet på kvällarna när man inte har nån lampa ute!

MVH Sandra
 
För att klargöra allmänt, vi har flera proppskåp och flera jordfelsbrytare.. (vi bor i en avstyckad gård).

All eldragning är troligen omgjord av tidigare ägaren.. dvs under de senaste 15 åren ungefär (de har gjort om och byggt om en hel del i stall lgh och hus under de åren). Det är nya proppskåp med "flipp-fopp" säkringar överallt (både i vårt hus och i alla uthus). Och de är markerade med siffror allihoppa, vilket borde indikera att det finns ett schema för dem någonstans (allt de gjort har varit väldigt noggrant dokumenterat.. ).. men tyvärr finns inte det pappret någonstans (som vi hittat än).. och ägaren finns inte kvar längre så vi kan inte fråga..

MVH Sandra
 
fredrik.johansson skrev:
Börja med att kolla de mest utsatta ställena, det är ju mest sannolikt eftersom det började i samband med oväder. Troligtvis har det ju blåst in vatten i någon koppling eller armatur. I undantagsfall kan det ju också "självläka" ifall eventuellt vatten torkat upp och inte leder strömmen fel längre.
Då är det ju svårare att felsöka naturligtvis.

Skarvsladdar till julgranen? Andra vägguttag? Gamla armaturer?

Jag vet tyvärr inte hur en jordfelsbrytare mår (eller all annan utrustning) av att man provcerar den upprepade gånger med att testa. På den fronten har jag inget tips.
Jo det var lite så vi tänkt också, det räcker med att en tråd juckats ur plats i nån armatur som inte sitter helt fast (blåst ur läge).. men har man 15-20 lampor att skruva ner och kontrollera känns de lite jubbigt haha.. därför jag undrade om det fanns nått tjuvknep.. nån mätare eller nått som kunde se om det var störningar "just där".. eller så.. (för jag vet heller inte riktigt hur de där sensorerna fungerar.. när det funkar är det perfekt för de tänds automatiskt på ena sidan av huset när man kommer med bilen.. och tänds inne på gården när man kliver ur.. på kvällarna - plus att det är lampknapp både från bostadshuset och uthuset - .. nu är de mest mörkt haha)

Julgran/julbelysning ute hade vi ingen i år.. så det är någon av de där fasta armaturerna som sitter på väggarna överallt..

Tack för inputen :)
MVH Sandra
 
Armaturerna är ju de mest troliga ställena för överledning pga fukt. Ev också om det finns kopplingsdosor och strömbrytare el uttag utomhus där regn, snö el kondens kan ta sig in.
 
oh.. glömde säga att problemet är i uthusets ena del.. inte i boningshuset!

Men det är ett stort problem när den väljer att lösa ut - då den sköter all värme på en inredd övervåning i fd stallet.. plus vår stora frysbox i garaget!

Nu hade vi ju tur att det hitills har räckt att stänga av just "den gruppen".. men det var många grupper o gå igenom innan vi hittade den..phu.. (stort proppskåp).. och nu gäller det o hitta källan till problemet.. gah.. känns verkligen som att leta efter en nål i en höstack!

MVH Sandra
 
Oldboy skrev:
Armaturerna är ju de mest troliga ställena för överledning pga fukt. Ev också om det finns kopplingsdosor och strömbrytare el uttag utomhus där regn, snö el kondens kan ta sig in.
Det är lite blandat med utanpåliggande dragning och genom väggendragning på utebelyningen.. men jag har inte sett till några kopplingsdosor direkt (mer än på ett ställe) .. men de kan mycket väl finnas under takfotens brädor (eller vad det heter, det som sticker ut lite med taket.. där vägg och tak möts haha) ..för dit verkar de utanpåliggande ledningarna gå in.. (men jag ska gå ett varv o kolla om det sitter några uppenbara kopplingsdosor någonstans.. som jag bara inte sett).

Eftersom det kom efter dåligt väder (i en regning period..) så ger jag mig fasiken på att det är nån av alla lampor.. eller sensorerna som trilskas..

MVH Sandra
 
Ju mer effekt en jordfelsbrytare har att hantera desto större läckströmmar.
Det kan vara så att jfb täcker lite för mycket förbrukning. Läckströmmar är relaterade till effektförbrukning och är inte något fel, men de minskar utrymmet för jordfelströmmar vilket gör att jfb löser ut lättare. T ex kan det vara så att de normalt förekommande läckströmmarna i armaturerna är mindre än jfb gräns (30 mA), men pga att elementen kör för fullt på vintern så gör deras läckströmmar tillsammans med armaturernas att jfb bryter.
Hur stor effekt drar elementen i den uppvärmda våningen, samt frysboxen, plus alla utelampor?
 
hempularen skrev:
Du har ju tur att det hjälper att stänga av gruppen. I många fall beror sådana fel på överledning mellan nolla och jord, och nollan bryts ju inte så där kan komma ström "baklänges" från någon annan grupp, även om man stänger av med säkringen.

Det första jag skulle ha gjort är att testa om felet går att hitta med en vanlig multimeter, finns att köpa för typ 100kr på Clas ohlsson eller många byggmarknader.

Med en sådan mäter man resistans. Och om man i centralen mäter mellan ex. fas på säkringen och jord, så skall resistansen vara oändlig (=total isolation). Denna mätning görs bäst med jordfelsbrytaren avstängd, annars får man mätström genom en lampa tillbaka via nollan genom jfb och därefter till jord, fel i mätningen.

Nu är det ofta sådana här fel inte visar sig med en sådan enkel/billig mätning. Problemet är att felet kan vara att isoleringen är skadad, men kopartråden ligger inte i direkt kontakt med jord (mycket vanligt), då krävs det lite högre mätspänning. Då får man ta till en isolationstestare, det är ett lite dyrare instrument, Kjell o Company är så vitt jag vet den enda butik som säljer sådana till "vanligt folk", deras kostar ca 1000 kr. Elektriker använder lite proffisgare varanter för 5 - 15 000kr.

En isolationstestare gör exakt samma mätning som multimetern, men använder 250/500 eller 1000V som mätspänning (multimetern kör med 3 till 9V). Den höga spänningen kan ge ett överslag, "hoppa i luften" över ett felställe där ledarna inte riktigt ligger i kontakt.

Om man ex. med multimetern får utslag, då kan man gå vidare med intervallhalveringsmetoden. Hitta en kopplingsdosa, bryta upp fasen och nollan. Mät om felet finns före dosan eller efter den osv. Till slut har man hittat att felet finns mellan punkt A och B, där finns bara lampan C. Som då är den huvudmisstänkte.

Det är viktigt att man är försiktig och undviker att rubba på ledningar så gott det går medan man mäter, felet försvinner ofta av sig själv, men återkommer lite senare.
Ojoj.. det där får jag nog läsa flera gånger för att förstå :x
Men vi kan ju börja med steg ett..en multimeter..det tror jag vi har en någonstans - maken har säkert gömt den i sin verksta :)

Tack för tipsen/infon och förklaringen..
(även om jag nu kanske inte fattade allt direkt)

Återkommer vid ev frågor av steg två sen.. när vi fått tillfälle att prova steg ett :)
Ha en trevlig dag;
MVH Sandra
 
Oldboy skrev:
Ju mer effekt en jordfelsbrytare har att hantera desto större läckströmmar.
Det kan vara så att jfb täcker lite för mycket förbrukning. Läckströmmar är relaterade till effektförbrukning och är inte något fel, men de minskar utrymmet för jordfelströmmar vilket gör att jfb löser ut lättare. T ex kan det vara så att de normalt förekommande läckströmmarna i armaturerna är mindre än jfb gräns (30 mA), men pga att elementen kör för fullt på vintern så gör deras läckströmmar tillsammans med armaturernas att jfb bryter.
Hur stor effekt drar elementen i den uppvärmda våningen, samt frysboxen, plus alla utelampor?
Hua.. nu sätter du mig på pottkanten. Har ärligt talat ingen aning.. MEN.. jag skulle inte tro att det är nått problem. Vi har bara underhållsvärme (10-13 grader) däruppe just nu och det har ju inte varit nån kall vinter direkt.. och det är relativt nyinrett och har treglasfönster (tak).. sen har vi utebelysningen då.. de flesta har lågenergilampor i sig.. och frysboxen är en whirpool från två år tillbaka med 6:t h sense vad det nu innebär.. men den är nog heller ingen strömslukare.. i övrigt är det ju inget mer som står på hela tiden (inte några lampor inne ens).. det är maskinverkstad, garage (eldriven garageport) och sånt i samma skåp.. men allt sådant går ju inte hela tiden.. de har tom kopplat sensorer på belysning i vissa hallar..hehe..så man behöver inte tända och släcka ens när man kommer in genom dörren.. (så det verkar vara väldigt genomtänkt)

Proppskåpet i sig är som sagt ganska nytt och det är ju "riktig" elektriker som dragit ihop saker och ting.. så jag antar att han/de borde vetat ungefär vad för slags jfb som behövdes? (visste inte ens att det fanns olika..hm)

Tack för tipset, tåls att täcka på.. (ska kika in i skåpet igen sen och se hur det ser ut..)
MVH Sandra
 
Det låter mindre troligt att det skulle vara en kombination av "tillåtna" läckströmmar som ger felet. Visserligen så drar dina elradiatorer lika mycket när de är igång oavsett om du håller 13 eller 35 grader inomhus, det är bara en fråga om hur ofta de går igång. Men jordfelsbrytaren löser genast om det blir för hög läckström.

Och har du utomhus armaturer på den suspekta gruppen, så är det med stor sannolikhet där felet finns.

Jag tolkar att detta har fungerat ett tag, men att problemen är relativt nya?
 
hempularen skrev:
Det låter mindre troligt att det skulle vara en kombination av "tillåtna" läckströmmar som ger felet. Visserligen så drar dina elradiatorer lika mycket när de är igång oavsett om du håller 13 eller 35 grader inomhus, det är bara en fråga om hur ofta de går igång. Men jordfelsbrytaren löser genast om det blir för hög läckström.

Och har du utomhus armaturer på den suspekta gruppen, så är det med stor sannolikhet där felet finns.

Jag tolkar att detta har fungerat ett tag, men att problemen är relativt nya?
Vi har ju inte bott så länge i huset, flyttade in i höstas och då var det inga problem! Tror heller inte det varit problem för föregående ägare heller, för då tror jag de talat om det (man kan ju aldrig vara riktigt säker på den saken..).

Men generellt är allt väldigt välgjort här, när de gjort saker och besiktningsmannen (både vår egen och länsförsäkringars..) påpekade nästan snopet att det var de "finaste" eldragningarna de sett i "stallhus" haha.. länsförsäkringarnas gube lyckades hitta en sladd han kunde "slå ner på" i sitt protokoll.. för att den inte var fastsatt med sån där klämma.. så jag tolkar det som att det är korrekt/bra gjort.. och jag ser ju att det är relativt nytt.. och genomtänkt (de förra ägarna byggde om hela stallet till garage.. 120 m2 gästsvit, förråd, verkstad och gräsklippargarage - så all eldragning gjordes ju ny då inkl elskåpet)

Vi har inga problem med att köra tex rikt o planhyvel... eller sågen/spånsugen.. och ha alla lampor i huset igång.. samtidigt som elementen är på.. enda gången vi lyckades få jordfelsbrytaren att bryta när vi höll på .. var när vi kopplade in en gammal trefassladd som inte va hel.. vi hann inte ens slå på maskinen innan det blev kolsvart..

..peppar peppar så funkar ju allt utom utomhusbelysningen, så vitt vi vet.. Vi slog av säkringen .. inte för att vi var tvungna.. utan för att det var lättast.. så fort belysningen ville gå igång så löste ju jordfelsbrytaren ut.. oavsett om det var sensorerna eller om vi råkade trycka på fel lampknapp.. (de gick ju igång.. men sen tog det mellan 1-5 min innan jfb slog av allt).

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.