A
Har just kommit på att nu sedan jag bytt vatten till kommunalt som ju kommer in i en plastslang så har jag ingen naturlig jordning av hela systemet, förutom den jord som sitter i elpatronen på pannan. I övrigt finns ju ingen kontakt med resten. Förr så var det järnrör som kom upp ur backen för vattnet så då fanns ju en naturlig jordning.

Frågan är nu, ska/bör man göra nåt åt detta och isåfall vad? Ofta så sägs det ju att man för att bli antistatisk så ska man ta i ett element, men det blir ju fel nu (förutom då jorden för elpatronen).
 
Då får du ta i jordstiftet i vägguttaget istället om du ska "laddas ur".
 
Du bör installera jordfelsbrytare. Helst 3 st. En 300 mA på uppvärminingen och dom andra 30mA på vardera halva av elcentralen. Samt 2-poliga brytare för all 230volt-el utomhus (så kan du själv bryta bort ev jordfel som uppkommer mitt i natten på vintern)
 
toli: Det där var ett godag - yxskaft svar

Amarace: Hela din anläggning är skyddsjordad via elpatronen och cirkulationspumpen så långt du har metallrör, sitter det PEX så bryter du jordningen av vattenrören. Det ska du inte bekymra dig över. Det viktiga i personsäkerhetssynpunkt är potentialutjämning, även om det finns lite spänning så är det viktiga att det är lika överallt. Att skapa ett eget jordtag kan orsaka vagabonderande strömmar.

Toli:s yrande om JFB har inte med skyddjord av vattenrören att göra, men det är att rekommendera att sätta in 2 st JFB. MEN sätt in 2 st 30 mA och dela på belysning så hela huset inte blir svart och elpatronen på den ena och uteelen på den andra.

Jordfel är ytterst ovanligt, hos mig på 10 år är det 2 st strykjärn och en datornätdel, alla på stickpropp som haft jordfel, inget falsklarm.

Protoypen
 
Jag anser att man SKA ha jordfelsbrytare (helst 2st 30mA + 1st 300mA).Vagabonderande strömmar skall ju inte förekomma, för dom orsakar bla magnetiska fält. Borttages lätt med "sugtrafo". Man får ju så klart montera jordtagen enligt gällande normer och föreskrifter. Om vattenledningsrören skulle bli spänningssatta, så löser jfbr. Tex om du jordat datorn (kopplat i ojodat vägguttag) separat i elementet (som ej är jordat), så löser jfbr vid jordfel i datorn. Kan ju vara så att man tar för givet att elementet är jordat. 30 mA jfbr på elpatron ???? Blir mycket jobb för elektrikern ! Tror Prototypen jobbar som konsult = skapa jobb
 
S
toli, driver du med oss andra eller har du bara jfb i huvudet?
 
Mikael_L
Hela frågan är ju en pseudofråga!!!

Element är _inte_ lika med elanläggningens jord! (men dom kan potentialmässigt ligga väldigt nära varann)

Ditt elsystem har inget med ditt varmvattensystem att göra (förutom värmepatronen då ;) )

Sen har vi det där med potentialutjämning, men det är en liten annan fråga.
Om man bygger nytt så går det att utföra en väldigt omfattande sådan.

Läs mer på: http://www.elrond.se/jord.htm
edit: kolla pdf:en alltså "Potentialutjämningsmaterial version 2007 NY"
 
Toli, var köper du en sugtrafo?, skulle DU vilja ha en sån i ditt hem??

Återgå till vedeldat och fotogenbelysning så behöver du inte 500 JFB´s och därutöver personskyddsautomater och bärbara JFB´s ;)
 
Det man gör om man är orolig för JFB störning på utomhus elen är att man lägger den på en JFB. Detta tar hand omproblemet iom att nu löser bara den kretsen vid problem
 
30 mA jfbr på elpatron ???? Blir mycket jobb för elektrikern !
Det har vi och elektrikern har inte behövt komma hit och jobba en enda gång!
 
wertok skrev:
Det har vi och elektrikern har inte behövt komma hit och jobba en enda gång!
Samma här.
 
Har inte tjuvlöst en enda gång trots vattenkokare, brödrost, elVVB, grilltändare, motorvärmare, elgolvvärme men 2 strykjärn och en datornätdel har åkt till återvinningen.

Prototypen
 
S
Amarace skrev:
Har just kommit på att nu sedan jag bytt vatten till kommunalt som ju kommer in i en plastslang så har jag ingen naturlig jordning av hela systemet, förutom den jord som sitter i elpatronen på pannan. I övrigt finns ju ingen kontakt med resten. Förr så var det järnrör som kom upp ur backen för vattnet så då fanns ju en naturlig jordning.

Frågan är nu, ska/bör man göra nåt åt detta och isåfall vad?
Svaret på din fråga är att du behöver inte göra någonting alls. Har du däremot allt annat potentialutjämnat i huset, vilket jag betvivlar, så kan du pot.utjämna vattenrören också. Blanda inte ihop skyddsjord med potentialutjämning, det är två skilda saker.
 
A
sawsaw skrev:
Svaret på din fråga är att du behöver inte göra någonting alls. Har du däremot allt annat potentialutjämnat i huset, vilket jag betvivlar, så kan du pot.utjämna vattenrören också. Blanda inte ihop skyddsjord med potentialutjämning, det är två skilda saker.
Tack, det var precis det jag undrade :)
Nä, det finns ingen potentialutjämning i övrigt i huset, enda ändringen nu jämfröt med förr är ju att den naturliga jordningen av själva rörsystemet gått förlorat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.