Hejsan, ska tilläggsisolera huset under vår/sommar. Idag sitter det eternitskivor under panelen.
En del jag har pratat med säger att det är lika bra att ta bort eternitskivorna när jag ändå byter fasaden medan andra säger att de kan sitta kvar och sedan regla/isolera.

Hur skulle ni göra?
 
Låta vara kvar. Mindre jobb. Det är ju inget farligt som kommer hända.
 
Jag skulle tagit ner dom.

Inte för att jag är rädd för asbest eller något sådant utan för att eterniten ofta sattes utanpå en befintlig fasad som ett bra och hållbart ytskikt. Om du tar ner dom kan du dels inspektera om det finns något du behöver byta på den ursprungliga konstruktionen och dels för att du då börjar från grunden med ditt arbete.

Och jag skulle gjort allt jobb själv eftersom det då blir mindre krångel jämfört om du skall ha en firma som gör det.

Det är ju ganska oproblematiskt att själv plocka ner dessa skivor och idag kan man på de flesta avfallsstationer som privatperson lämna eternit utan kostnad om man bara följer deras anvisningar.
 
Har inte bestämt mig om jag ska ta ned eller behålla eterniten.
Går det att spika reglarna direkt på eterniten eller spricker den då?
 
Plocka ner eländet. Det gjorde jag och dessutom gamla fasaden bakom. Varför? För att isolera mer och inte behöva få fönstren allt för långt in i fasaden. Jag hade tänkt tilläggsisolera 95 mm, men det blev 140, dvs även en 45x45 utanpå.
 
Är inte Eterniten spikad när den monterades? Då borde den tåla fler spikar.

Spelar det förresten någon roll om den spricker eller går sönder?
 
Plocka ner plattorna, dom kommer att spricka när du spikar dom nya reglarna samt panelen och du får en stor del av plattorna "rivna" i alla fall, en del som skräp inne i isoleringen och en del på backen. Dessutom blir det svårt att få isoleringen bra/tätt mot underlaget och du kommer att få "luftdrag" under den nya isoleringen som avsevärt försämrar värdet av den nya isoleringen.
Och plattorna spikades fast genom hål som fans på plattorna vid leverans.
 
Om den är spikad så är det förborrade hål,
Eternitskivor för fasad håller inte att enbart spika igenom.

Min personliga åsikt är ner med "skiten",
det går fort och smidigt med rätt verktyg för att dra ut spiken,
Lägg sedan skivorna direkt på en släpvagn och kör de till tippen.
se till att inte slå sönder skivorna, det är då asbestdammet frigörs.
När du tagit ner skivorna så kan du se underliggande materiel och konstruktion, luftspalt ,isolering mm....

+att du får en bättre bild hur nya reglarna ska fästas i den gamla fasaden
 
Elände, inlägget postades innan jag var klar. Vill även säga, att det har hänt att folk fått en skorstenseffekt mellan den nya tilläggsisoleringen och gamla väggen. Det gäller att inte luften kan fritt passera emellan gamla och nya, att det är tätt upptill och nertill. Då har man inte stor nytta av tilläggsisoleringen.
Beträffande mitt eget projekt ville jag ha ett fullgott resultat. Tyckte det var onödigt med vägg-luftspalt med spikläkt-fasad-luftspalt med spikläkt-eternit. När jag plockade rent till väggen fick jag plats för 45 mm extra isolering. Bättre ekonomi. Mina eternitplattor var 2,7 m höga.
Jag tror du kommer att spräcka eternitplattorna om du försöker spika genom dem. Där de är spikade finns säkerligen en spikläkt bakom. Det är inte säkert att du kan spika där alla gånger och vad gör trasiga eternitplattor för nytta i väggen. Dessutom isolerar gullfiber eller rockwool bättre än trä och eternit.
Precis som oceanis påpekar, kan du inspektera väggen bakom. Jag fick skära upp väggen mellan två fönster ovanför varandra p.g.a fuktskada (som var inbyggt). Men, valet är ditt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vad behöver jag för verktyg för att ta dra ut spiken?
 
Redigerat:
Har glömt att skriva att det sitter stående träpanel spikad på eterniten och vad jag kan se har den inte spruckit.
Fasaden ut så här:

Trä Panel->Eternit->Vind papp->Isolering->Innervägg
 
Förr eller senare kommer det borras och sågas i väggen(kanske om 50 år).
Med tanke på det så är det något egoistiskt enligt mig att låta dem sitta kvar.
Jag kan bara komma på en anledning att låta dem sitta kvar och det är om du inte har råd/tid att göra det.
 
Har du luftspalt bakom eterniten i dag? I så fall MÅSTE du ta den väck innan du isolerar. Om du inte gör det blir isoleringen verkningslös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.