Hej.
jag håller på att renovera hallen.. den är byggd för 77år sedan. vet dock inte om den är renoverad sen dess i ytterväggarna..

Men iallafall så har jag rivit ner mycket av väggarna och en del av hallen är isolerad med något vitt
som man kan tro är cellplast men tar man på det så smular det sönder...

Min fråga är om någon har kännedom om det jag försökerbeskriva?

om det har bra isoleringsförmåga eller ska man riva bort och isolera med dagens isolering..?
 
Det fanns någon sorts "sprut-isolering" på 70 talet som ser ut som och beter sig så som du beskriver. Jag hade en del sådant i mitt mellanbjälklag då man hade slarvat en del med bjälklagsisolering när huset byggdes. Antagligen tyckte de tidigare ägarna att det var kallt om fötterna och borrade ett antal små hål i golvet och sprutade ner isolering. Så länge som den låg orörd så verkar den ha klarat sig hyfsat bra men så fort jag kom och började peta så smulade den sönder sig totalt.

Jag har ingen aning om hur isoleringsvärdet är i förhållande till andra sorters isolering men enligt min erfarenhet är det såpass skört och smulas sönder så lätt att det inte är någon idé att spara på. Jag rev ut allt som jag hittade i mitt hus och ersatte med ny och fin gullfiber.
 
Det är antagligen sk. karbamidskum som består av vatten och harts. Vanligt att man borrade hål och sprutade in denna i golv och väggar på 70-talet. På mitt hus var det fyllt med karbamidskum i luftspalten bakom ytterpanelen. Gissa om det flög omkring när vi bytte fasad och det blåste ute... Fick gå och plocka skumbitar 300m efter gatan för att inte grannarna skulle anmäla mig för nedskräpning. Dock löses det upp så fort det regnar.

Mitt råd är att ta bort skiten, den fyller ingen funktion.
 
C
Bilder,kanske?

Från mig som sprutade vattenkarbamidskum 1973...
 
carra skrev:
Bilder,kanske?

Från mig som sprutade vattenkarbamidskum 1973...
Här kommer två bilder...
som jag tog nu. vill inte riva upp mera nu så att skiten hamnar i grunden.. då den är öppen...
Men det där är det fullt i väggar och i bjälklaget till övervåningen..
 
  • 20140206_104157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140206_104215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sarrigato
  • Laddar…
C
Vattenkarbamidskum,ingen tveksamhet!

Ingen bra isolering......Lite bra när det sprutades in,men totaleffekt kanske 10 -15 % på lång sikt= rena skiten,tyvärr:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.