undrar vilka papper borde vi ha fått av säljare?? jag menar som tillhör huset?? hushållsmaskiner är 2 år gammal vi fick inge kvittot ! kommer vi inte att behöva kvittot till försäkringen?? inget papper om hur huset är byggd och kartan m.m. bara har fått den som vi fick hos mäklare. en kompis sa att dem hade fått ett pärm som innehåller alla papper som tillhör huset:screwy:
 
det där varierar mycket. Rent formellt tror jag inte man kan kräva något. Men ex. kvitton på maskiner bör du kunna be att få kopior på. Och OM de har ritningar så kanske de bara inte tänkt på att lämna över. Säljaren behöver kvitton i original för sin reavinstdeklaration.

Kvitton kan vara bra att ha med tanke på garantier. Visserligen så gäller normalt inte garantier annat än för den som köpt apparaten, men oftast är det inget problem att få garantireparation även om man är andrahnadsköpare. Ofta går det även utan kvitto, de tittar på tillvrrkningsnumret.
 
O
Vissa är väldigt ordentliga och sätter in allting i en pärm... medan andra lägger det på ett bra ställe någon stans....
 
Det är väl god sed att lämna över det mesta i pappersform, men just kvitton i original på nyare maskiner etc skulle jag nog inte släppa. Som ursprunglig köpare kan man ju bli krävd på betalning i upp till tre år.
 
Beroende på husets ålder så kanske det inte ens finns ritningar. Kvitton nej dom tillhör den som köpte maskiner etc och behövs för säljarens deklaration. Köparen har ju kvitto på hela fastigheten med tillbehör i form av köpehandlingarna. Om köksmaskinernas ålder ett säljargument så finns ju det i handlingarna. Garantier tillhör första köparen och är sällan längre en 1 år generellt. Skulle den vara längre så är de nog en ök mellan ursprunglig säljare och köpare. Reklamationsrätten finns nog däremot kvar om det är ett ursprungligt fel och då har man serie Nr på produkten som utgångsläge.Skulle det bli ett försäkringsärende så är det nog FBs sak att avgöra ersättningens storlek.Övriga handlingar så som bygglov anslutningskostnader etc etc är mäklarens sak att kolla så dom finns/erlagda.
 
cecar33 skrev:
Reklamationsrätten finns nog däremot kvar om det är ett ursprungligt fel och då har man serie Nr på produkten som utgångsläge.
Nej, avtalsparterna i konsumentköplagen och därmed reklamationsrätten enligt KKL/KTJL gäller mellan företaget som sålt varan/tjänsten och köparen av den. Den följer inte automatiskt med varan till nästa ägare vid försäljning.
 
engs
mycke_nu skrev:
Det är väl god sed att lämna över det mesta i pappersform, men just kvitton i original på nyare maskiner etc skulle jag nog inte släppa. Som ursprunglig köpare kan man ju bli krävd på betalning i upp till tre år.
Sen vill man ha de för att kunna visa för skatteverket om de frågar.
Dvs om det är något man kan göra avdrag för på ev. vinst från försäljningen.
 
jag funderar på kvittot till försäkring hur skulle dem kunna veta vad kostar maskinerna annars i fall går dem sönder?
ange bygglov säljare hade byggd en inglasad altan/ balkong men utan bygglov . det stod i avtalet att säljare har sökt bygglovet o att han betalar för det vi kommer inte att få några problem va! vi frågade mäklare innan tillträdes dagen o hon sa att den ska vara färdigt till tillträdesdagen , men den dagen mäklare var inte där utan det var en annan kille istället . säljare sa att dem har sökt o ska dem betala och fixa allt dem kommer få besked mitten av månaden. kanske det var därför mäklare inte vilja vara med den dagen:eek: men kanske säljare skulle ha betalat oss något för att inte gjort som det stod i avtalet eller? är det oky.
 
Egentligen så spelar det ingen roll vad en maskin har kostat att köpa ur förs. synpunkt. Utan vad den kostar att återanskaffa. Så antag att din tvättmaskin brinner upp. I enklaste fallet så finns samma modell att köpa. Då får du en ny sådan, fast du får betala åldersavdrag och självrisk. Alternativt så får du en kontant ersättning, där har de ofta regler om ytterligare nedskrivning (skall inte löna sig att den gamla "brinner upp", just när man vill byta upp sig). Men beräkningen av ersättning baseras inte på vad den kostade. Du kan ju ha vunnit den i den lokala bingohallen.

Nyttan med kvitton ur förs. synpunkt är mer att bevisa att man överhuvudtaget ägde en sådan tvättmaskin.
 
Det finns två risker med en sådan bygglovshantering.

1. Ansökan avslås, ni får ett rivningsföreläggande. Då är säljaren troligen skadeståndsskyldig, men det kommer att bli en väldigt brant uppförsbacke för att få en rimlig kompensation.

2. Nu när säljaren har sålt och fått betalt, så kan han bli betydligt mindre aktiv i bygglovsärendet, i värsta fall helt enkelt strunta i det. Det blir då väldigt svårt för er att få säljaren att uppfylla sitt åtagande.

Den här typen av situationer skall inte uppkomma om mäklaren gör sitt jobb. Det minsta man kan begära är att mäklaren informerar köparen om riskerna. Får ni minsta strul med det där bygglovsärendet så anmäl mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Egentligen borde ni anmäla även om säljaren nu sköter sig och allt går bra. Mäklaren skall inte utsätta en köpare för en sådan risk.
 
Ser att inlägget här ovan kanske är lite väl pessimistisk, i de allra flesta fall går det ju bra. Så nu är det gjort, bara att hålla tummarna och vänta med att oroa sig till det faktiskt finns skäl.
 
Vilka dokument BÖR man försöka få, och var ska man fråga efter dom - säljaren, kommunen, annan?
Misstänker att det finns en uppsjö med bra att ha dokument när man har köpt ett hus.. Tips?
 
Jag skulle säga att till en fastighet hör alla giltiga hyresavtal ocn nyttjanderättsavtal plus alla de skriftliga avtal som någon ägare har undertecknat, rörande fastighetens förhållande till andra fastigheter. Vissa sådana akter kan finnas registrerade hos inskrivningsmyndighet. Men om de inte finns där är dessa handlingar avgörande värdehandlingar.
 
Säkert ett tekniskt korrekt svar billy, men det skulle underlätta om du eller någon annan kunde specificera dokumentens namn och vem man ska kontakta för att få kopior av sagda dokument. Tex kommunen eller kanske lantmäteriet osv.
 
marko_b skrev:
Säkert ett tekniskt korrekt svar billy, men det skulle underlätta om du eller någon annan kunde specificera dokumentens namn och vem man ska kontakta för att få kopior av sagda dokument. Tex kommunen eller kanske lantmäteriet osv.
"Arrendeavtal", "Nyttjanderätt", "Avtalsservitut" .... exempelvis. Och det luriga är att sådana handlingar ibland kan ligga och "skräpa" endast hemma hos de personer som undertecknat det. Är du spekulant på en fastighet är det alltså SÄLJAREN personligen du måste fråga om dessa papper finns. Plus hos hos inskrivningsmyndigheten, givetvis.
 
  • Gilla
marko_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.