Ser du något fel på denna tillbyggnad av balkongdörr ? är det ett fuskbygge*?

Mvh Mikael IMG024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tja, det beror på vad som var överenskommet och om den är stängd eller inte.
Men en del mer info och fler och bättre bilder hade ju inte skadat.....
 
Men jag ser inget konstigt...ser ut som där sitter en gammal/original balkongdörr.
Alldeles för lite info för att kommentera...
 
Här kommer det mer info om denna dörr. IMG022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Texten blev lite, så svårt att läsa den men skriver med här

Det drar kall luft igenom denna springa. Dörren är stängd fast handtaget på insidan är uppåt, jag står utanför & rökar. När dörren är stängd & handtaget nere så är springan så här stor ändå, finns inte mkt på insidan av springan som tätar. När det blåser lite mer ut så känner man blåste hur den susar igen springan hela vägen.
 
Redigerat:
Ett par brickor på gångjärnen samt rikta gångjärnen alternativt hyvla av framkant på dörren så den går att stänga.

Ser ut som vilken gammal dörr som helst som behöver lite omvårdnad. Knappast fusk jobb.
 
En dörr som ordentligt ditsatt ska ju vara tätt ordetligt mot dörrkarmen, det ska ju även finns tätningsband runt om dörren som tätar ordentligt
 
Knappast att det är fuskbygge för det är ju sen 50-talet sen huset byggdes. Inget har gjort varken med fönster el dörrar.
 
Vad har ni egentligen avtalat om, du och hantverkaren som monterade dörren?
Varifrån kommer dörren, är den ny, gammal, vem har köpt och levererat den?
Vad menar du med "tillbyggnad". Det fanns alltså ingen dörr här innan, utan det har tagits upp hål i väggen och dörren har monterats in?
Springan du markerar är mellan dörr och karm, det är mer ett fel i dörren än i själva installationen, eller borde vara kan man tycka. Men dörren ser allt annat än ny ut.
Dörren ligger också utanför karmen, det ska den inte göra när den är stängd. Även detta är ett fel i själva dörren inkl. karm de ska ju passa ihop!

Sen kan ju jag tycka att det ska ligga ett foder utanpå springarn mellan dörrkarm och fönsterkarm. Den ska så klart också vara tätat och isolerad.
 
Det är där jag i Nässjö. Jag har bott här i 7 år men det är först nu jag sett detta med dörren
 
Jaha, nej, som någon skrev, fuskbygge är det antagligen inte. Men dörren behöver omvårdnad, injustering och kanske nya tätlister. Eller så sätter du in en ny modern dörr :)

OM du bott där i sju år och upptäckt detta först nu. Så gör en översyn på tätningen av alla dörrar och fönster i huset. Du kanske har en del att spara in på uppvärmningen ;)
 
Mikael Fogelberg skrev:
En dörr som ordentligt ditsatt ska ju vara tätt ordetligt mot dörrkarmen, det ska ju även finns tätningsband runt om dörren som tätar ordentligt
Att den har större glipa upptill löser du med brickor och kan bero på nerslitna gångjärn efter 60 år. Att det saknas tätningsband kan man ju inte se på en stängd dörr utifrån men det är väl lätt åtgärdat med nya silikonlister. Finns ju runda som är avsedda att sättas i spåret där tätningsbandet normalt satt fast.

Att den tar i framkant kan du rätta till genom att rikta dörrens gångjärn eller som jag skrev hyvla av lite.

Vad är det du vill försöka förmedla med din tråd ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.