Ska du ha större mängder av Osmos hårdvaxolja nån fler gång så köp från Tyskland. Där kostar den typ bara en tredjedel av priset i Sverige.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Med ett utseende som endast en mor kan älska...:D
 
  • IMG_3288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3376.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilleskrutt och 4 till
  • Laddar…
Galet snyggt!! Lite tung att få på plats va :)
 
Akahigi
Snyggt jobbat. Vilken blandning körde du på betongen?
 
Vad har du för hål i hörnet på skivan?
 
Snyggt! Blev en riktigt häftig industri-look. Hålet i hörnet antar jag är en sk Powerport (eluttag som ploppar upp ur skivan)
 
Jag trodde också det men hålet ser för stort ut tycker jag men det är kanske en synvilla eller så är det en powerport med trefasuttag :p
 
Tack för de uppmuntrande orden!

Japp, den var tung... Vi var 7 pers som lyfte den på plats. Var rätt säker på att det skulle spricka där den är som tunnast runt hällen men det gick klockrent.

Det gick åt 200kg betong(torrt) ganska exakt eller till och med lite snålt. Fick fylla ut med lite frigolit på slutet eftersom det inte riktigt fyllde ut i formen. Bor i en lägenhet på 12e våningen så det kändes lite märkligt att köra upp betong och en betongblandare i hissen...

Eftersom jag ville gjuta i ett stycke så var passformen väldigt viktig. Använde expanderbetong med 1-3mm balast. Var livrädd att den skulle krympa så den inte skulle ansluta snyggt mot skåpet och väggarna. Blandade den rakt av enligt tillverkarens instruktion. Den slog sig en aning men som tur är åt "rätt" håll.

Stämmer, hålen i hörnen är powerports. Färgmatchningen är sådär...
 
Riktigt snyggt!
Fyllde hårdvaxoljan alla luftblåsor så du har fått en homogen och helt slät yta?
Använde du betongvibb när du gjöt? Hur gjorde du med armeringen, lät du den bara ligga på botten/toppen?
 
Redigerat:
vatten glas är inte giftigt , användes till att konservera ägg i på den gamla "goda tiden"
 
Robin Jakobsson skrev:
Riktigt snyggt!
Fyllde hårdvaxoljan alla luftblåsor så du har fått en homogen och helt slät yta?
Använde du betongvibb när du gjöt? Hur gjorde du med armeringen, lät du den bara ligga på botten/toppen?

Efter en tids användning så visade det sig att hårdvaxoljan kanske inte var så jäkla bra trots allt. Faktiskt helt värdelös!

Men för att svara på dina frågor. Ja, ytan blev homogen med hårdvaxoljan. Jag använde inte betongvibb utan knackade på gjutformen med hammare. Med en vibb så blir det säkert bättre men de allra flesta partier av skivan blev porfri. Använde 3mm armeringsnät över hela skivan utom i de tunna partierna runt hon och hällen där jag hade 12mm armeringsjärn. Armeringen "svävade" i mitten av formen genom att jag hängde upp den i ståltråd som satt i läkt som låg över kanten på formen. På bilden med formen kan du se läkten i ena hörnet. Värt att nämna är också att det som syns av armeringen på bilderna försvann helt efter någon månad.

Men hur var det med hårdvaxoljan då? Den går inte in i betongen utan blir bara som en hinna ovanpå. Den tål inte heller vatten så om något blött blir liggande på den så blir den bubblig och släpper från betongen plus att den med tiden blir lite gulaktig. På de områden där vaxet släppt så såg skivan mycket fräschare ut. Efter några års användning så hade nog ca 50% av skivan bara vattenglaset kvar. Det slutade med att jag tog en skrapa med ett rakblad i och hyflade bort hårdvaxoljan.

Det som är imponerande är ändå att trots att vatten lämnar en mörk fläck på vattenglaset så försvinner det när ytan torkar. Bänkskivan har aldrig tagit färg av mat eller dryck och nu när jag sålde lägenheten i oktober så fanns det fortfarnde inte en fläck på skivan. Skulle jag göra om det nu så skulle jag bara köra med två strykningar vattenglas och nöja mig där. Ev. skulle jag kolla upp om det finns någon epoxy eller liknande som skulle funka om jag verkligen skulle slabba runt i köket. Med min skiva har jag varit försiktig, alltid torkat upp efter mig och flickvänner (som överhuvudtaget inte kan förstå hur man kan ha en bänkskiva som måste torkas av direkt...).
 
  • Gilla
Lilleskrutt och 3 till
  • Laddar…
K Kentp skrev:
Efter en tids användning så visade det sig att hårdvaxoljan kanske inte var så jäkla bra trots allt. Faktiskt helt värdelös!

Men för att svara på dina frågor. Ja, ytan blev homogen med hårdvaxoljan. Jag använde inte betongvibb utan knackade på gjutformen med hammare. Med en vibb så blir det säkert bättre men de allra flesta partier av skivan blev porfri. Använde 3mm armeringsnät över hela skivan utom i de tunna partierna runt hon och hällen där jag hade 12mm armeringsjärn. Armeringen "svävade" i mitten av formen genom att jag hängde upp den i ståltråd som satt i läkt som låg över kanten på formen. På bilden med formen kan du se läkten i ena hörnet. Värt att nämna är också att det som syns av armeringen på bilderna försvann helt efter någon månad.

Men hur var det med hårdvaxoljan då? Den går inte in i betongen utan blir bara som en hinna ovanpå. Den tål inte heller vatten så om något blött blir liggande på den så blir den bubblig och släpper från betongen plus att den med tiden blir lite gulaktig. På de områden där vaxet släppt så såg skivan mycket fräschare ut. Efter några års användning så hade nog ca 50% av skivan bara vattenglaset kvar. Det slutade med att jag tog en skrapa med ett rakblad i och hyflade bort hårdvaxoljan.

Det som är imponerande är ändå att trots att vatten lämnar en mörk fläck på vattenglaset så försvinner det när ytan torkar. Bänkskivan har aldrig tagit färg av mat eller dryck och nu när jag sålde lägenheten i oktober så fanns det fortfarnde inte en fläck på skivan. Skulle jag göra om det nu så skulle jag bara köra med två strykningar vattenglas och nöja mig där. Ev. skulle jag kolla upp om det finns någon epoxy eller liknande som skulle funka om jag verkligen skulle slabba runt i köket. Med min skiva har jag varit försiktig, alltid torkat upp efter mig och flickvänner (som överhuvudtaget inte kan förstå hur man kan ha en bänkskiva som måste torkas av direkt...).
Kul att läsa dina detaljerade svar i tråden. Vi ska slipa ett pannrum, ett garage och ett verkstadsgolv nu i vår/sommar och behandla detta med vattenglas, men även en vattenglasprimer efteråt. Detta är kanske vad du saknade :)
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
Instämmer, oerhört värdefullt att ta del av alla erfarenheter, något som förhoppningsvis hjälper till att undvika (större) misstag när jag senare i vår ska ta mig an golvet på uteplatsen och -rummet. Tänkte köra kraftigt utspädd vattenglas och minska vattenmängden i några steg, sen en variant med såpa (grön) som ska vara ung som steinfix 60, för efterbehandling. Återmatar när väder och tillfälle medger detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.