Hej,

Jag har hittat ett riktigt snyggt kataloghus som jag kan tänka mig att utgå ifrån och sen bygga ett hus i lösvirke. Hur är det oftast gjort med rättigheterna på dessa hus. Har husleverantören köpt dessa av arkitekten och de har således ensamrätt på att bygga ett hus som ser ut så, eller är det arkitekten som ytterst äger och bestämmer över sitt verk.

Om det är arkitekten så kanske det skulle gå att betala en royaltyavgift för att få bygga ett liknande hus, utan att riskera att dras inför rätten.

Någon som ar erfarenhet av detta?
 
Ring och fråga SA... (Sveriges Arkitekters ...). De borde veta rent generellt. Sedan är det förmodligen beroende på avtalet mellan husfirma och arkitekt. Gissningsvis varierar det mellan husfirmor/arkitekter hur de gör med upphovsrätten (vem som äger den).

Min tanke var att om du inte vill väcka den björn som sover så ringer du först SA... De kan kanske också ge tips på hur du ska gå tillväga fortsättningsvis, och ev vad en royaltyavgift kan landa på (mellan tummen och armbågen).

Ev kan det också vara intressant att veta hur mycket/vad som behöver modifieras för att komma förbi royalty/ägarrätt till designen?
 
Vi är nog många som fastnat för planlösningen i ett "kataloghus",
och tagit huvudtankarna med oss till vår egna design.

Jag är en av dem, det är inget jag hymlar med eller skäms för.
Rimligen ändrar man lite här och där för att det skall passa ens egen smak, och då är det en ny design.

Det är helt lagligt och tillåtet, och inget man behöver betala för.

Har man bläddrat genom några huskataloger hittar man nog fler likheter än skillnader,
så jag förmodar att alla arkitekter jobbar så mer eller mindre.
 
Ett uppdragsresultat (resultatet av en konsults arbete) får användas till avtalat syfte. Det betyder att om man som byggherre köper ett kataloghus, kanske tom. arvoderar en konsult för att ändra lite på planlösningen et cetera så kan man ändå inte betrakta ritningarna som "sina" att göra vad man vill med. Det är exempelvis inte i sin ordning att sälja dom till någon som vill bygga ett likadant hus eftersom detta inte var syftet med uppdraget.

Om man sen som privatperson snyltar lite på andra människors kreativitet är nog inget att oroa sig för. Den konsult som vill göra anspråk på "sina" idéer får en lång uppförsbacke i att visa rätten vem som kom på vad först. Saken hamnar emellertid i ett annat läge om det finns sakbevis (ritningar som skickats till tredje part osv.).

Som privatperson lever man rent avtalsmässigt ganska säkert i Sverige. Det är först när man bedriver näringsverksamhet som man måste passa sig.
 
Locke skrev:
...Som privatperson lever man rent avtalsmässigt ganska säkert i Sverige. Det är först när man bedriver näringsverksamhet som man måste passa sig.
Ja, och som privatperson utan arkitektambitioner är man väl oftast nöjd med att få till det egna huset så det blir ett "drömhus".

Om någon är intresserad av en bedömning av plagiat osv skulle jag kunna lägg upp min egen husritning och den som jag knyckte idéerna från.
Men det är väl att gå lite utanför trådens syfte förstås.
 
Men om man tar ett befintligt kataloghus och säger till en arkitekt att man vill ha ett likadant bör arkitekten dra öronen åt sig, för även om privatpersonen med all rätt kan bygga ett likadant hus så kan inte arkitekten, som ju är en näringsidkare, bara kopiera utseendet åt sin klient.

De husen som tullemannen länkade till är ju samma hus. Jag kollade iofs bara planlösning på en våning, men det måste vara samma hus från samma arkitekt annars är det fasiken plagiat.
 
Jo, men som husdrömmare tar man ju inte med katalogen till "sin" arkitekt och ber honom kopiera.

Man gör en skiss på rutat papper med lite ändringar på längd, bredd, fönsterplacering osv.
Arkitekten vet ju inte varifrån man har lånat idéerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.