En fråga för specialisterna!  ;)

Jag har ett rum i källar/sutterängplan, som är en tillbyggd del (-54), som det nu är dags att göra biorum utav. Rummet är lite speciellt, eftersom golvet ligger under resterande källarplatta (alltså plattan från orginalhuset (-38), taket är dock i liv med övrigt tak, så höjden i rummet är 2,70. Man kliver alltså ner 30 cm när man går in i rummet.

Det finns inte några direkta fuktproblem i källaren, den har heller aldrig dränerats, efter vad jag kan förstå.

Eftersom jag har för avsikt att succesivt förbättra komforten i källaren, vill jag göra det rätt redan från början, så hur isolera detta golv?

2 alternativ verkar infinna sig, efter att ha läst alla givande och intressanta trådar här på forumet;

1. Traditionellt källarprojekt. Dvs bila bort "plattan" i rummet, isodrän/cellplast/golvvärme/betong.

2. Snikmetoden; låta nuv. golv ligga, men på detta lägga isodrän eller cellplast sedan golvvärme+betong. Dvs en dubbelmacka.

Till saken hör att det är lite förhöjda nivåer med radon i detta rum enligt en snabbmätning, precis under/på gränsen. Så det talar ju litegranna för alt. 1, men det finns ju andra sätt att lösa detta på, i den mån det behövs.

1. är förmodligen bäst, fast bra mycket jobbigare och med risk att man stöter på berg under sulan (huset i bergssluttning).

2. Vad är nackdelarna? Visst bygger det innåt, men jag har ju en 25-30 centimeter "tillgodo".

Jag vet inte riktigt hur det är med fuktvandringen, dock tror jag att att jag kommer att göra riktigt källarprojekt i ett andra delar av källaren om några år. (nuv. garage och gillestuga), vet inte hur detta påverkar någonting..

Hur skulle ni göra?
 
  • pict0003-f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snabbt svar från trötta mig

skulle nog slängt på 10cm isodrän, kanske 5cm frigolit och sen vattenburengolvvärme och gjuta en ny platta...

har du 2.70 så kan du allt tappa 20-30 cm istället för att bila upp och dona?

 
Det här förslaget är ingen rekomentation utan tänkt som en diskusions start:

Väggar ocg golv i betong.
Ingen kapilär uppsugning.
Radon problem.

Klistra ett asfalt membran mot betongen och nedre delen av väggen.
Ovan på det masiv cellpast alterernativt markskiva mineralull.
Ny betong.

Eller:

Cellglas limmad med asfallt.
Ny betong.

Förslaget kräver att allt organiskt material avlägsnas från befintlig platta och vägg.

Det kräver även att vägg och golv tål uppfuktning om så skulle ske.
För vanlig betong ska det inte vara ett problem, men hur blir det med cementhålsten?
 
Tackar för input:en!

Möjligen kan 3 av väggarna (husets ytterväggar) vara murade med grå lättbetong (kan det vara så?),  vilket jag inbillar mig klarar vatten sämre (återigen med stort frågetecken). (Radonet kommer dock från marken)

Dock har jag inget emot att dränera/isolera denna denna del av huset, det är rimligen rätt lätt, så kanske man kan minska fuktstressen något lite till. Ska iväg till CO och köpa en hygrometer, så jag kan få riktigt värden på hur hög luftfuktighet jag har i källaren idag.

Men kanske är det som du är inne på, poiu, att det blir problem i nederdelen av sockeln med en sniklösning.

Det finns en annan fördel med att "bygga innåt", och det är att fönsterhöjden blir mer normal, som det är nu, så måste man sträcka på sig för att se ut.

Cellglas verkar ju mycket trevligt, men var hittar man det (det verkar kosta en slant extra &så, men det kanske inte spelar någon större roll på 20m2.
 
Då du har plats uppåt så blir ju inte ett bil jobb så stort som för oss andra som måste gräva ur. Har du tur så är inte platan som tjock utan det är ett lätt jobba att knäcka den och bära ut. Sedan behöver du ju inte gräva ur mer utan från detta läge bara lägga på som vanligt utan att sänka marken mer.
 
Hej!

Är du säker på att radonet kommer nerifrån? Det kan ju lika gärna komma från det som väggarna är murade med.

/pinebar
 
pinebar,
Mätprotokollet säger att det kommer från marken, byggmaterialet är tydligen marginellt.

Snuttjulle,
Vad är egentligen vinsten med att hacka bort plattan? Att få ett kapilärbrytande skickt mot ytterväggen?

Det verkar som att frågan har kokat ner till huruvida väggarna, som är av okänt material (lättbetong eller betonghålsten), tål att nedanför det isolerade golvet.

Om man går på Snuttjulles linje, eller som jag tolkar konceptet  :) så skulle man ju kunna såga ett spår på någon decimeter innanför väggarna och fylla med tex grus för att bryta kapilärt, så att inte väggen suger från golvet?
Om man sedan, nästa år e.d. isolerar/dränerar utsidan av väggen, så blir kapilärkraften minimal.

Vad tror ni om detta?
 
Hjälp mig nu!  :)

Frågeställningen är nu alltså om detta konceptet är det bästa; såga decimeter tjockt spår i plattan längs med väggen, krafsa ur och fylla med grus. För att bryta kapilärskitet.
Ev. såga ytterligare ett spår i mitten av plattan krafsa ur och lägga i radonslang, fylla med sand och cementera igen.

På detta de kända källarprojekt-lagren; dvs
isodrän
cellplast
golvvärme
betong
klinkers

I runda slängar en 20-25 cm isolering (isodrän och cellplast).

Vinner jag egentligen någonting på att hacka bort plattan helt och hållet? Annat än (iofs kanske inte helt oväsentligt) lite mer djup?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.