Hej.

Jag köpte en tomt för egna pengar utan att ta lån. Nu är det så att vi ska bygga ett hus på tomten och vill då ta ett byggkreditiv från banken. Då jag är byggherre själv och kommer göra ca: 75 % av jobbet själv så vill jag att banken betalar ut en summa löpande så att jag kan betala fakturorna själv. Men min bank vill inte gå med på det. Har hört från min byggkonsult att vissa banker brukar betala ut summan i flera steg men jag vill gärna ha tips om hur ni som har byggt med byggnadskreditiv har gjort.

Tacksam för alla svar.
 
Jag har haft samma läge som dig med ett tomtköp utan lån och har kreditiv hos Handelsbanken.

Gör nästan allt arbete själv men lämnar fakturorna till min bankman som betalar dessa från kreditivet. Har även ett kreditkort kopplat till kontot för att kunna göra betalningar på det material som jag handlar på ställen som inte erbjuder faktura. Lite bökigt kan det vara att behöva besöka banken i tid och otid men det har ändå fungerat okej tycker jag.
 
Hej och välkommen till Byggahus

Allt är en förhandling med banken....jag vet flera som har haft uppdelat med byggkreditiv där banken betalar fakturorna och en kontant summa för saker man tex köper privat/ej erbjuder faktura....
 
Jag mailade min bankman varje gång jag ville ha pengar så förse han över till mitt konto. Det gällde allt utom fakturorna för själva huset. Då ville han betala dem då det hade med spärrförbindelsen att göra.
Länsförsäkringar gäller detta.
 
Sondell skrev:
Jag har haft samma läge som dig med ett tomtköp utan lån och har kreditiv hos Handelsbanken.

Gör nästan allt arbete själv men lämnar fakturorna till min bankman som betalar dessa från kreditivet. Har även ett kreditkort kopplat till kontot för att kunna göra betalningar på det material som jag handlar på ställen som inte erbjuder faktura. Lite bökigt kan det vara att behöva besöka banken i tid och otid men det har ändå fungerat okej tycker jag.
Exakt så gör vi också. Även jag är byggherre för mitt eget bygge.

Ett tips till ts är att göra en seriös lyftplan. Alltså beskriv ungefär i vilka skeden och hur mycket du tänker utnyttja byggkreditivet.
Våran "bankman" var positiv till hela vår ide om självbygge. Men mycket var nog för att hot tyckte att jag verkade ha koll på alla momenten, och jobbar med skiten till vardags :)

Dock så kommer nog inte vi behöva använda kreditkortet så mycket. Då vi använder våran kontantinsats till inköp.
 
Jag gjorde inte riktigt lika mycket själv, men lät banken ta alla stora fakturor (som var specade i budget från början), sen försökte jag precis som Östlund ta alla småutgifter från kontantinsatsen, mest för att slippa krångla med bank för varje litet inköp.
Förslagsvis skaffar du ju även konto på din favoritbygghandel och då samlas ju alla inköp under en månad på en faktura så då blir det inte heller så krångligt.
Vad har du för bank? Jag hade Handelsbanken och de skötte mitt kreditiv via en speciell avdelning (som fanns nån helt annan stans) som var vana vid lösvirkeshus så jag fick t.ex. skicka in bilder löpande, funkade bra.
 
bjolo360 skrev:
Jag gjorde inte riktigt lika mycket själv, men lät banken ta alla stora fakturor (som var specade i budget från början), sen försökte jag precis som Östlund ta alla småutgifter från kontantinsatsen, mest för att slippa krångla med bank för varje litet inköp.
Förslagsvis skaffar du ju även konto på din favoritbygghandel och då samlas ju alla inköp under en månad på en faktura så då blir det inte heller så krångligt.
Vad har du för bank? Jag hade Handelsbanken och de skötte mitt kreditiv via en speciell avdelning (som fanns nån helt annan stans) som var vana vid lösvirkeshus så jag fick t.ex. skicka in bilder löpande, funkade bra.
Ville dom ha bilder som bevis på att du faktiskt byggde ett hus?
Hon som sköter vårat byggnadskreditiv tar själv promenader och tittar :) Säger hon iaf.
Själv har jag Swedbank. och är mycket nöjd. Hade Nordea innan.
 
Varför inte en checkkredit på kanske 500.000:-.
Då kan man sköta alla betalningar själv och sedan kan man ju lyfta byggkreditivet i omgångar när checkkrediten börjar sina.
Så gjorde jag och det funkade kanon.
Om banken insisterar kan man ju redovisa vad som blivit gjort eller kopior på fakturor vid påfyllning av checkkrediten.
 
Östlund skrev:
Ville dom ha bilder som bevis på att du faktiskt byggde ett hus?
Hon som sköter vårat byggnadskreditiv tar själv promenader och tittar :) Säger hon iaf.
Själv har jag Swedbank. och är mycket nöjd. Hade Nordea innan.
Japp! Så att jag inte gick och köpte smågodis för alla pengarna :)
Jag hade en lokal kontakt också som åkte förbi och tittade, men bilderna skulle skickas till avdelningen som kunde lösvirke.

Tror man nog kan sammanfatta det hela med att det verkar vara väldigt olika från bank till bank och bygge till bygge men hittar man rätt person så tror jag det mesta går att lösa så länge man har en seriös och realistisk plan för bygget som banken är med på.
 
Bara för att besserwissra lite och reda ut begreppet så är du inte mer "byggherre" om du bygger själv, jämfört med en totalentreprenad där du själv inte slår i en enda spik.

"Byggherre kallas enligt lagen den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads- rivnings- eller markarbeten." /Boverket
(1 kap. 4 § Plan- och bygglagen (2010:900))
 
  • Gilla
Svigge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.