Hej,

Jag såg att det fanns en tråd om detta från 2010 dock utan konkreta svar... så jag försöker igen.

Vi har en lampa med fast anslutning som jag vill installera över ett existerande takuttag. Lampan ska fästas med två skruvar cc 50mm.

Jag kan ju inte skruva fast lampan i takuttaget och jag vill ogärna sätta den bredvid uttaget.

Är det någon som har en bra lösning på detta?

Jag var inne på att sätta dit ett vanligt doslock och plocka ut elen genom ett hål i doslocket och sedan fästa lampan med gipsskruv direkt i doslocket. Jag tror det borde funka men det blir ett riktigt fulmeck.
 
Ingen chans att modifiera/ta upp ett nytt hål i armaturen/lampan så att den kan anslutas med den riktiga skruven i takuttaget?

En bild på armaturen/lampan kan ge fler och bättre inputs
 
Gipsskruv i ett doslock låter som en dålig lösning. Även om lampan väger väldigt lite. Plasten i locket kan åldras så att det spricker eller skruvarna plötsligt bara släpper. Ett normalt lock för en lampdosa skall hålla för 15kg.
 
GoForIt skrev:
Ingen chans att modifiera/ta upp ett nytt hål i armaturen/lampan så att den kan anslutas med den riktiga skruven i takuttaget?

En bild på armaturen/lampan kan ge fler och bättre inputs
Nej det går dessvärre inte. Armaraturen är upphöjd där hålen i dosan sitter. Se bild nedan
IMG_2005[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har funderat lite och tror att man iof kan såga ut en plywood cirkel med en hålsåg och fästa den i dosan för att sedan skruva fast lampan i plywooden, elkablarna kan man enkelt plocka ut i mittenhållet. Skulle dock kännas enklare om det fanns en färdig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.