Jag är i startgroparna inför att renovera mitt kök (har en tråd här http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9972). I dagsläget har vi en vanlig, gammal spis/ugn och en kylfrys. Efter kommer vi att ha bytt ut detta mot en separat induktionshäll, inbyggnadsugn, inbyggnadsmikro, diskmaskin och kylfrys.

Vi kommer också att installera nya spottar under väggskåpen för belysning samt några eluttag (IKEA:s NITTON-serie).

Det jag undrar över är när (och om jag verkligen behöver) ta in en elektriker? Jag har av förståliga skäl inte kunnat titta bakom de gamla bänkskåpen men jag tror det sitter ett gäng vanliga stickproppar (jag vet att det sitter minst ett bakom den nuvarande köksfläkten som också kommer att bytas ut).

Behöver en elektriker komma och göra någonting innan vi installerar de nya stommarna? Ska han/hon kanske komma efter? Bör det komma någon över huvud taget?

Som ni märker är frågorna många och jag blev inte klokare av att beställa den där boken om elsäkerhet... :p

Skulle också uppskatta tips på bra, billiga elektriker i Stockholmstrakterna (om det nu är tillåtet). Har riktigt svårt för hantverkare så jag skulle behöva någon som inte lurar mig på fruktansvärt mycket pengar och gör ett dåligt jobb som tar tre månader.
 
Till att börja med så tror jag att du måste ta dit en elektriker åtminstonde för att klara inkopplingen av ugn, häll osv. Du skriver också att du antar att det sitter uttag bakom skåpen. Det gör det nästan säkert inte (då skulle ni se dem). Där kan möjligen finnas dosor för fast inkoppling.

Av det du skriver så tror jag även att du borde fundera på att dra upp fler trådar från elcentralen.

När det gäller inkoppling av häll/ugn istället för befintlig spis, så finns det ett antal fallgropar att ramla i. Och det är definitivt inget man skall räkna med att klara på ett regelmässigt sätt om man inte är avancerad hempulare (och det är olagligt att göra själv). Jag betraktar mig själv som avancerad hempulare, men det är ett jobb jag inte skulle ge mig på härhemma.

Du bör kontakta en elektriker på ett tidigt stadie för att diskutera lösningar, vill du spara in lite elektriker timmar så kan du antagligen komma överens med elektrikern om att du får dra ev. nya elrör själv (även detta är olagligt, men vanligt. Elektrikern har all rätt att vägra befatta sig med hemdragna rör).

beroende på hur gammalt ert kök är nu så kan det vara så att ni måste dra in skyddsjord i befintliga anslutningar.
 
Detta gäller alltså en bostadsrätt, glömde skriva det.

När med andra ord ska elektrikern tas in? Efter det gamla köket är utrivet eller kan han/hon tas in innan? Verkar konstigt och ineffektivt att elektrikern först ska dit och titta på alla kontakter etc, eventuellt dra nya ledningar och sedan ska jag montera upp alla stommar och att han/hon ska komma tillbaka för att plugga in alla vitvarorna. Men det kanske är så man måste göra?
 
I princip så är det nog så du måste göra.

Iofs, så kanske det räcker att elektrikern kommer efter att du rivit, risken är väl bara att om elektrikern då kommer med några oväntade nyheter (ex. att dina säkringar inte räcker för de utrustningar du tänkt dig, så kanske din planering spolieras. Och tiden drar iväg.

 
Jag kan absolut ingenting om el. Så jag sökte på Gula Sidorna (för två månader sen) på elektriker med mitt eget postnummerområde, 112 **.

I tredje försöket fick jag tag i en (i samma kvarter) som kom och tittade och sa vad jag kunde göra och vilka specifikationer jag skulle titta efter. I morgon bitti, nu när köket är utrivet och snickaren har gjutit in ett el-plaströr i väggen (i samråd med elektrikern) är det dags för elektrikern att komma och dra sladdar och sätta upp jack och sånt. Jag vill ha Renova på alla synliga ställen (vilket är två knappar och två jack).
http://www.schneider-electric.se/ka...4;&func=sok&GroupID=302&BrandID=2

Jag vet inte vad det kommer att kosta ::) men en annan gång (tre år sen) kostade det 3500 kronor för en eftermiddags jobb.
 
Vad kostade det till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.