Hej!

Fick en mindre trevlig överraskning igår när jag inspekterade golvbrunnen i duschen på övervåningen och jag försöker bringa klarhet om det här är ett litet eller jätttestort problem.

Det ser ut som att någon form av rollat tätskickt (?) släppt enligt nedan bild.

2014-02-05 07.27.53 v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-05 07.54.21 v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähus, klinkergolv med vattenburen golvvärme är det på övervåningen i badrummet.

Vad gör man åt detta? Är det bara att ringa firma då det är ett stort problem eller något jag kan åtgärda själv.

Tacksam för input!
 
Hur gammal är badrummet och vem har gjort det?
 
Oj, det där ser inte alls bra ut... :(

Är det fix/bruk eller brunnsmanschett bakom det som lossnat?

Är det en brunnsmanschett är det kanske bättre för då kan det gå att lappa bara genom att ta bort klinkerramen men är det inte det så är det ju hela tätskiktet som gått sönder.
Så där borde det inte kunna lossna, något måste ha varit galet från början...
 
Ajdå, som jag hade på känn då. Badrummet är gjort 2009 av förra ägaren, firma är en enmansfirma. Vi flyttade in för ett år sedan och hade Anticimex som besiktade.

@anders07, ja du. Jag har svårt att avgöra om det är fix eller en brunnsmanchett bakom. Jag tror att det är fix, men långt ifrån säker. Men är detta verkligen tätskicktet som släppt? Jag tänker mig tätskickt -> fix -> klinker och då får jag det inte riktigt att gå ihop rent nivåmässigt, men jag kanske tänker helt galet?
 
Det är manschetten som spruckit, du behöver inte ta upp golvbrunnen, men klinkerplattorna runt om golvbrunnen.
Lite större områden än vad manschetten är. Skrapa bort den befintliga manschetten och tätskiktet. (Tätskiktet är förmodligen en massa. )

Lägg sedan dit en ny manschett enligt anvisning från leverantör, sedan på med nytt tätskikt. Se till att skarv mellan nytt och gammalt tätskikt blir så bra.Därefter på med klinker och golvbrunnens ram och foga.

Detta kan man tänka sig göra om man är lite händig och vill göra det lätt för sig. Anlitar man en firma så kanske dom vill göra det lite mer omfattande, med att bryta upp mer av golvet. För att kunna lämna garantier på sitt jobb.

Lycka till! och hoppas detta kan vara till hjälp!
 
Har kollat lite mer på dina bilder, skulle kunna vara massa-tätskiktet som lossat från membran duken.
Är ett mindre problem isf. Eventuellt så kan du låta det vara eller endast ta upp golvbrunns-ramen och se om det ser ok ut. Eventuellt ta bort löst tätskikt och lägga på nytt.
 
Tacksam för inputen! BMWX5, jag har tänkt som dig också. Jag kollade sent igår på duschen på nedervåningen och där är det ok, men den här massan ser ut att nästan sticka över kanten på själva golvbrunnsramen på vissa ställen och det borde väl diskvalificera manchetten.

Ringt till en golvläggare som får komma och kolla på det hur som helst.
 
Jag tycker det ser helt klart ut att det är rollat tätskikt som har lossnat. Frågan är vad som finns under. Och varför det lossnat. Det är svårt att se på bilden, men ser nästan ut som plast under, Dvs. isåfall finns ingen manschett!

Om där finns en manschett (en självhäftande gummiduk) så är det ju korrekt utfört från början, men jag tror det är extremt ovanligt att tätskiktet lossnar från den. Däremot kan jag tänka mig att det kan vara svårt att få något att fästa på plasten till själva brunnen.
 
Min gissning blir att det inte finns någon brunnsmaschett utan att det är fix eller bruk bakom.

Antagligen har det trängt in fukt bakom det rollade tätskiktet och därför har det släppt.

Nivåskillnaden är onekligen mystisk... Kan det vara klinker på klinker?
Alltså att man lämnat original klinker och tätskikt och sedan lagt på nytt ovanpå det och sen rollat lite tätskikt i golvbrunnen för att det ska se bra ut?

Är det klinker på klinker så är det i sig ingen fara, det är godkänt, så länge tätskiktet under det FÖRSTA lagret klinker är godkänt och det inte finns dubbla tätskikt...
 
Mycket spekulationer :) Jag har kanske utelämnat lite fakta som är viktig.

Huset är byggt 2009. I samband med vår köpbesiktning gjordes nedslag på att manchetten var för långt skuren dvs den tittade ut någon mm nedanför klämringen. Vi sade då att det skulle fixas innan affär varpå köparna hade in firman som gjort det och det fixades. Vi tog då åter Anticimex in för en kontrollbeskitning som genomgick utan anmärkning,

Jag mailade jöver bilderna till golvläggaren som jag kontaktat och han kikade på dem. Hans teori är att när de skar till manchetten så tog man på mer tätskickt och det är nu det som lossnat. Jag tycker det låter som en rimlig förklaring. För att vara på det säkra så ska han komma att titta på det, men förmodligen är det mindre fara på taket.
 
Ah,
ok, då är det säkert som du säger att de bara duttat på extra tätskikt. Har de inte tvättat ordentligt först så lär det ju släppa så fort det kommer lite vatten/fukt bakom.
Det är t.o.m. bra i så fall att det släppt annars har det ju stängt inne vatten under klinker som ska till brunnen!
 
Japp, precis min tanke anders07. Lite märkligt att de gjort det dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.