För lite drygt 6 månader sedan gick vi och blev med sommarstuga. Ett fantastiskt ställe vid havet som gör att jag för första gången i mitt liv längtar till sommaren. I väntan på att skidföret ska försvinna planeras det för renovering, utbyggnad och tilläggsisolering.

Då vi liks måste åtgärda taket (inget kondensskydd mellan plåt och isolering samt för lite takfotsventilation) tänker jag att det är lika bra att bygga ut för att få en bättre planlösning genom att bredda stugan.

Nuvarande planlösning:
1391543589348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är sovrummen väldigt små vilket är något frugan vill åtgärda. Hon önskar ett sovrum med dubbelsäng mitt i rummet, framförallt pga att det blir så trångt i hennes säng då vår 6-åring kommer på besök nattetid (min säng duger inte).

Breddning med 1 m:
1391545276689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sovrumet flyttas till den gamla hallen. Duschen flyttas till toaletten.

Kom gärna med kommentarer och förslag på andra lösningar.

Tack på förhand!
 
Alltid svårt när man inte vet hur omgivningen ser ut, men spontant tycker jag det ser jättebra ut. Mycket luftigare och inte så mycket trång sommarstuga.
 
Blir bra mycket luftigare. Ganska lätt att snöa in i samma tankebanor. Fungerar lite på att öka utbyggnaden med ytterligare en meter för att på så vis bredda köket och sonens rum också, men jag är samtidigt röd att det ska bli för stort och att den mysiga känslan försvinner.
Hittade några bilder i mobilen...
 
  • 1391549375293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1391549499738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1391549537567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvgubbe
Något att fundera över är placeringen av barnets sovrum. Antingen får man ställa sängen mot köksväggen som på din ritning och då får man det oljudet, eller så ställer man den mot badrummet och får det oljudet. Jag hade tänkt över att byta plats på barnrummet och badrummet.
 
Tack för input!
Har gjort en ny version.
1391606766466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarna är som du säger att det lilla sovrummet inte hamnar mellan badrum/tvättstuga och kök. Vidare koncentreras allt vatten till ett mindre område.

Frågan är om sovrummet blir för smalt? Vad tror ni?
 
Korvgubbe
För smalt tror jag inte direkt. Det är som sagt ett sovrum i en sommarstuga, inget rum man spenderar mycket vaken tid i alltså. Får man in en våningssäng och ett par garderober så räcker det. Leka gör man ju förhoppningsvis utomhus alternativt i "vardagsrummet".
 
Hemmakatten
Köket ser ut som ett trångt "kryp-in" som max 1 person kan vara i. Jag skulle slå ner väggen mot vardagsrummet och hallen och göra en öppen planlösning. På semestern vill man ju umgås och inte att en person är undangömd i köket.

En annan fundering är att kanske bygga ut i vinkel eller på gaveln. Ditt förslag nu innebär att det måste till nya takstolar vilket man slipper med andra lösningar.
 
Korvgubbe skrev:
För smalt tror jag inte direkt. Det är som sagt ett sovrum i en sommarstuga, inget rum man spenderar mycket vaken tid i alltså. Får man in en våningssäng och ett par garderober så räcker det. Leka gör man ju förhoppningsvis utomhus alternativt i "vardagsrummet".
Då sonen älskar att sitta vid skrivbordet i sitt rum och rita och skriva (då han inte är ute och har simskola för med grodor) vill vi gärna rymma skrivbordet i hans rum.
Ska mäta ordentligt nästa gång vi åker dit. Risken finns att det blir i helgen. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Köket ser ut som ett trångt "kryp-in" som max 1 person kan vara i. Jag skulle slå ner väggen mot vardagsrummet och hallen och göra en öppen planlösning. På semestern vill man ju umgås och inte att en person är undangömd i köket.

En annan fundering är att kanske bygga ut i vinkel eller på gaveln. Ditt förslag nu innebär att det måste till nya takstolar vilket man slipper med andra lösningar.
Sant, köket är inte stort men jag upplever det faktiskt inte trångt. Det framgår inre så tydligt av skisserna, men det är ganska öppet ut till vardagsrummet. Kyl och frys står på golvet med arbetsbänk ovanpå och mellan denna yta och skåpen är det öppet ut till v-rum. Den "stora" :) nackdelen med köket är att det är för kort pga att stugan är så smal.

Ska fundera lite på ett vinkelalternativ.
 
Om tomten så medger skulle jag föreslå att ni förlänger stugan istället för att bredda den. Se skiss.
 
  • Carboti01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Carboti02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.