Ska hjälpa en polare att renovera hemma, och då ska han byta golvet,
Men det jag fundera på är om det kan finns någon som är intresserad av att köpa det gamla golvet. Eller det bara är att elda/tippen med det.

ImageUploadedByByggahus.se1391601488.359936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1391601506.450882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1391601519.982272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning,
 
Beror på vad det är för golv.

Om det är massiv ek (eller annat träslag) kan du få pengar för det. Är det spån + 4mm faner får du nog ingenting.
 
nimhed skrev:
Beror på vad det är för golv.

Om det är massiv ek (eller annat träslag) kan du få pengar för det. Är det spån + 4mm faner får du nog ingenting.
Vad kan man räkna om de är massiv ca per kvm/kr
 
S
svårt å få det helt
 
Ja det är ju ganska så mycket, drykt 100kvm så det borde ju finns någon som kan använda de. Men vi får se hur det blir
 
När vi byggde om rev jag upp 40kvm stavparkett, det var tänkt att återanvända ca 17 - 20 kvm. Men när det var dags för återinläggning så var det flera golvfirmor som vägrade, de menade att resulatet oftast blir så dåligt med begagnade stavar att de får för mycket reklamationer. Den firma jag senare anlitade var villig att försöka, men hävdade att arbetskostnaden blev dubbelt så hög för begagnat som för nytt. Så jag valde nytt som blev avsevärt billigare än jag hade trott.

Jag kontrollerade deras påstående om att stavarna slår sig och blir krokiga där de ligger på golvet. Jag provde att lägga ca 20 beg. stavar löst själv. Det var omöjligt att undvika ganska stora glipor. Jag mätte upp ett par stavar nogrannt och kunde konstatera att en av stavarna böjde av en dryg mm, vilket är rätt mycket för en så kort träbit.
 
Nä, beggade stavparkettbitar är inget man lägger på golvet igen. Kanske inne i en garderob eller så där det inte syns så mycket...
Jag skänkte bort en hög när jag bytte golv. Det var någon med vedeldad panna som hämtade det...
 
b8q skrev:
Inte så mycket, du kan ju jämföra med annonser på Blocket, tex:
[länk]
[länk]
Två icke massiva golv, är min gissning.
 
berne88 skrev:
Vad kan man räkna om de är massiv ca per kvm/kr
Jag tror inte man ska underskatta byggnadsvårdarnas betalningsvillighet. Min gissning är att du kan få mellan 50 och 100 kr /m2
 
Jag betalde 295kr/kvm för ny stavparkett 16x68x204 mm...
Skulle nog inte vilja betala 150 kr/kvm för beggad med tanke på hur svår den lär vara att lägga...
 
Nu handlar ju tråden inte om huruvida man ska köpa begagnat, utan om man ska besvära sig med att sälja. Och är golvet massivt, tycker jag man ska det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.