Se bifogade planmodeller. Kommer att placera ett ftx-aggregat på kallvind och funderar nu över placeringen av till- och frånluftsdon. Har ritat ut en ungefärlig placering av donen och undrar om det ser bra ut eller om fler behövs?

I T-rummet med hall, köksdel och vardagsrum behövs kanske något don kompletteras vid entrén? Har även lite svårt att avgöra vad som behövs i källaren där trappan kommer ner samt vid grovingången. Ska något don till där?

En bonusfråga. Man brukar säga att badrum behöver 15l/s frånluft vid 5m2 golvyta +1l/s per extra m2. Tvättstuga sägs också behöva 15l/s frånluft. Jag har båda funktionerna i samma rum. Hur dimensionerar man frånluften där?
 
  • FTX BOSTADSPLAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FTX KALLARPLAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det inga ventilationsproffs här eller ska ni tvinga mig betala 2700kr för en konsultritning? :)
 
Jag tycker den ser bra ut.
Sätt inget don vid ytterdörren, den öppnar man så pass ofta ändå så där räcker ventilation.

Tänk bara på vilka don du använder, vid flöde över 15l/s i ett don kan det låta om man väljer t.ex fresh.

Om du har dålig luft i källaren, se till att ha undertryck så att inte den luften går upp på övervåningen.
 
Du kan få ner materialkostnaden genom att beställa allt i ett paket så får du ritningen på köpet... En bra ritning är en bra början på projektet men jag ser inga fel att börja fundera själv först. Själv hadde jag redan ritning när jag byggde om mitt system från till/frånluft värmepump till FTX & Bergvärme.
 
Tack så mycket!

Ja jag funderar på att låta ett proffs rita upp det. Tror säkert att det går att läsa sig till det men det tar tid och den tiden har jag dåligt av.

En fundering. Om jag tillför 5l/s sovrum2, 10l/s sovrum 1, 20l/s vardagsrum dvs. totalt 35l/s så behöver jag ventilera bort minst så mycket om jag inte är ute och cyklar? Om jag då tar 20l/s i bad/tvättstuga, 5l/s walkincloset och 10l/s i kök. Känns ju kanske inte så bra eller vad tycker ni
 
Redigerat:
Ser bra ut.
Det som kan behöva en extra funderare är tvätt, badrum, dusch, entr'e, hall, sovrum1 och walk-in-closet.
Jag vet ej hur ni använder dessa utrymmen och det var bara en känsla jag fick.
Dessutom är jag ingen expert på detta område.
 
Tack för svaren!

Har dock skickat iväg underlaget till en ventilationsfirma för att få en ritning. Kan vara skönt att få hjälp åtminstone första gången plus tiden jag sparar för att slippa lära mig på nytt att räkna på tryckfall och annat.
 
Du kommer att lära dig!

Ingen ritning överlever första öppningen av ett slutet utrymme. 😃

"Men vad i helv...?! Ett rör! Precis där jag ska dra 3m spiro..."
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Fördelen med ritningen är att man utifrån den gör beställningen av rör, böjar mm komplett och själv slipper sitta och räkna vilka delar som behövs. Visst, någon komplettering kanske man får göra, men i mitt fall vart det grejer över :wow:.
 
Granskar underlaget jag fått från en ventilationskonsult. Är ganska så mycket mer don än jag antog vilket gör att jag är nöjd med valet att köpa ritningen.

En snabb fråga ifall nån har koll. Huset inklusive källare är dimensionerat med 8% undertryck vilket verkar rimligt, dock är undertycket i källaren 10l/s (40% undertryck för källaren själv) och jag undrar om det låter rimligt, dvs. tilluft i källaren 15l/s och frånluft 25l/s. Har öppet upp till övervåningen så luften har dock inget problem att ta sig ner.

Ska skicka iväg granskningssynpunkter senare idag så vore bra med snabb feedback men antar att det är korrekt dimensionerat?
 
Det är riktigt,med öppen förbindelse till källaren spelar det ingen roll men nog skulle jag även satt in ett FD i duschen på överplan.
 
exerg skrev:
Det är riktigt,med öppen förbindelse till källaren spelar det ingen roll men nog skulle jag även satt in ett FD i duschen på överplan.
Så bra! Jo ventilationskonsulten har ritat in fler don i badrummet. Tre frånluftsdon och ett tilluftsdon. Frånluft över torkskåp, jacuzzi och dusch. Tilluft ungefär vid ingången till tvättdelen. Känns kanske som lite väl mkt don men är säkert bra!
 
Redigerat:
Har du bubbelbad går det åt mycket luft för att hålla fukten stången men det klarar sig med överluft från hallen. Du får såklart flåsa på tilluften lite mer i övriga utrymmen och då ev kosta på nån lite bättre tilluftsventil som har kortare kastlängder och inte skapar dragkänsla
 
Får man fråga hur han gjorde i walk-in-closet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.