De flesta färgsystem för fasadpanel innehåller väl även en grundolja som brukar rekommenderas för särskilt utsatta ställen.
Vi använde i alla fall en grundolja som skulle målas "vått i vått" med grundfärgen när vi (frugan) målade all panel till vårt bygge.
Vi lät panelen stå mellan 30 min och 2 timmar i kar fylld med grundolja, och det syntes tydligt hur högt oljan sögs upp, oftast var det runt 10cm över nivån i karet.

All panel sågades med droppnäsa innan oljebehandling och målning, visst blir det lite mer jobb för att få det bra vid monteringen, men å andra sidan kommer du åt att måla ändträet mycket lättare, men både grund och täckfärg.

En bild från en "målningsstation" då det begav sig.
fasadpanel.jpg
 
Redigerat:
Snedkapning eller inte är en evighets diskussion.
Det handlar om hur väl man ytbehandlar yta inget annat. Dåligt målad snedkap är inte bättre en rak kapat.Det är mycket ovanligt att man snedkapade på äldre hus annat en vid gavelspetsarnas övergång till vägg och det var oftast en utsmyckningsdetalj. Nu kommer det genast att höjas röster, men titta då först på hur det byggdes förr. Sockel eller källarväggar var i granitblock ock man fogade dessutom med murbruk mellan grundstenarna och väggpanelen. Jo nu kanske 70-90 år senare är det dags att byta panelen kanske.Rakt kapad panel ger ett snyggare intryck, men det är underhållet det beror på hur länge den håller oavsett hur den kapats. .
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Själv har jag snedkapat på plats med hyrd sänksåg och 3 rejält långa skenor (2m tror jag det var). Man måste mäta noga innan så det blir rätt vid alla dörrar, trappor, källarfönster osv innan. En halvmörk kväll med laser köre jag på (alternativt snören med ett litet vattenpass på borde funka minst lika bra). Sen är det bara att skruva upp skenorna och flytta dom efterhand. Det är pilligt att krypa runt och grovsandpappra, olja (rinner som tusan), grunda och färdigstryka två gånger under fasaden.

Har även förtillverkat (litet hus) panelbrädor och lockläkt och målat inomhus (snedkapade) och sen ställa dom på en regel i rätt höjd i nederkant. I överkant varierade det lite (där taket lutade) men det gömmer man men lockstöten. lir inte helt perfekt med lockläkten (man måste flytta ner regeln en liten bit för dom och det är pnepigt att få dom rätt).

Nästa hus blir nog att kapa klart brädorna, olja, måla innan brädorna ska upp.

Snedkapning antar jag att jag gör men jag är inte helt övertygad om att det är bättre. Barnen får sår i huvudet om dom springer under panelen (marken lutar), och dessutom blir det en väldigt spetsig kant man behöver sandpappra ner oh ju spetsigare kant desto sämre för färgen inbillar jag mig. Och råkar man slå av en bit eller skava färg pga av den spetsiga formen hade nog rakt varit bättre.
 
Gabbe1 skrev:
... och det syntes tydligt hur högt oljan sögs upp, oftast var det runt 10cm över nivån i karet.
...
Det kan bero på att virket var av så dålig kvalitet att det skapades kapillärkraft tack vare alla luftfickor. Granvirke har inte egenskaper generellt som möjliggör impregnering. Jag hade själv en bit prima virke stående ett år i 20cm rå linolja rejält förtunnat med balsamterpentin. Det kanske kröp in en tiondels millimeter, någon millimeter i den kapade ändan.

Oljning av fasadvirke är en ytbehandling och snedkapning är onödigt...om den inte görs med 17° vinkel möjligtvis. ;)
 
Visst kan det vara så, och då är det ju ändå viktigare att se till att impregnera hela nedre delen med grundolja.
Det är ju ingen hemlighet att sågverken inte kör fram fasadpanel av de mest högkvalitativa virket.
 
Däremot vid urjackningar vid anslutning till t.ex. fönsterbleck tänker jag mig att snedkapning är viktigt för att förhindra vatten som rinner längs fasaden att rinna in bakom.
 
Gabbe1 skrev:
...Det är ju ingen hemlighet att sågverken inte kör fram fasadpanel av de mest högkvalitativa virket.
"Hemligheten" är att de faktiskt gör det. Problemet är att vi konsumenter prispressar ner till packlårskvalitet (E). Det finns knappt något återförsäljare som anstränger sig att sälja bra virke (A, B) eftersom kunden enbart är intresserad av billigt, billigt. Alltså säljs det fina virket utomlands och skall man försöka få tag på detta virke får man hänga på låset och betala i förskott. Jag vet, för jag har gjort det (via en i slutändan rätt så irriterad hustillverkare).
 
Jag köpte allt virke direkt från ett mindre familjeägt sågverk med egen skog, min svärfar som är snickare påstod att virket jag fick därifrån var av bättre kvalitet än de som han var van att få från Beijer. Jag har hursomhelst inte sett några problem med panelen sen den monterades (1.5 år sedan), inga sprickor eller andra defekter. Men faktum kvarstår, den sög upp olja uppemot 1dm när den stod nedsänkt i grundolja. Det är ett litet merjobb som inte kostar många ören/panel, jag är dessutom övertygad om att det ger längre hållbarhet och när man bygger allt själv så kan man kosta på sig den extra tiden det tar att göra det riktigt bra.
 
Det kommer alltid finnas skeptiker som inte förstår varför 17 grader är det enda rätta. Hur var det nu Stenmark sa?
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...Hur var det nu Stenmark sa?
"- Dä ä bar å kap." ? :D
 
Jag kan då intyga att ytterpanel tas fram av bästa kvalite. Iaf där jag har jobbat. Men man har ju hört hur de brukar fuskas med kvaliten. Sen beror de ju lite grann från vart i landet virket kommer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.