Jag har länge känt att något luktat i ytterväggen, och när jag i somras tog bort brädfodringen stod det klart att det var den svarta vindpappen från ca 1978 som stank. Det var ingen svag doft utan en kraftig stank, som även satt sig på timmerväggen den låg emot. Är det någon som känner igen det här? Hur kan en vindpapp ta sådan lukt? Tilläggas skall att väggen ligger i nordöstligt läge, inte mycket sol som torkar ut väggen med andra ord, samtidigt som pappen satt dikt mot timmervägg och brädfodringen satt dikt mot timmervägg/vindpapp.

Mvh
 
Precis samma problem i vårt hus från 70-talet. I vårt fall låg panelen också direkt mot pappen utan luftspalt. Nu vet jag inte vad du har för lukt men vårt hus luktar lite gammalt hus, man får lite mögelassociationer men det är ändå inte mögellukt. Dessutom är lukten sötaktig.
Det jag tror efter att ha varit hemma hos en vän med problem med syllarna är att det är samma reaktion. Vindpappen är i vårt fall tjärpapp och syllar är impregnerade med tjära. Jag tror helt enkelt det är samma reaktion som sker i den fuktiga tjärpappen, dvs bildning av kloranisoler. Det är ju en enormt potent luktsmittare så i vårt fall luktar ju även isoleringen och därmed påbörjar vi i sommar jobbet att tilläggsisolera. Lite tidigare än beräknat :/

I vårt fall är det också nordväggen plus att vi har skogen bakom så på hösten (när det också regnar en del) torkar fasaden aldrig upp helt och då blir även pappen bakom fuktig
 
Lane skrev:
Precis samma problem i vårt hus från 70-talet. I vårt fall låg panelen också direkt mot pappen utan luftspalt. Nu vet jag inte vad du har för lukt men vårt hus luktar lite gammalt hus, man får lite mögelassociationer men det är ändå inte mögellukt. Dessutom är lukten sötaktig.
Det jag tror efter att ha varit hemma hos en vän med problem med syllarna är att det är samma reaktion. Vindpappen är i vårt fall tjärpapp och syllar är impregnerade med tjära. Jag tror helt enkelt det är samma reaktion som sker i den fuktiga tjärpappen, dvs bildning av kloranisoler. Det är ju en enormt potent luktsmittare så i vårt fall luktar ju även isoleringen och därmed påbörjar vi i sommar jobbet att tilläggsisolera. Lite tidigare än beräknat :/

I vårt fall är det också nordväggen plus att vi har skogen bakom så på hösten (när det också regnar en del) torkar fasaden aldrig upp helt och då blir även pappen bakom fuktig
Där ser man! Skönt (eller hur man nu ska uttrycka sig) att höra att fler har samma problem. Som du säger är det åt mögelhållet men ändå inte... Jag tror lukten satt sig i trät (vindpappen har varit borta i 4 mån) så det blir nog å ge sig på timmerväggen å bila bort översta lagret. Hoppas det räcker...
 
ja vi har isolering som vi givetvis byter ut, men innerst har vi nån platta som påminner om tjock masonit (nåt ihop-pressat bös). Den oroar jag mig för, att ge oss på att byta samtliga innerväggar känns mardrömsaktigt, särskilt eftersom vi fixat några rum medan vi fortfarande trodde lukten i huset härstammade från källaren. Jag tänker att vi ozonbehandlar isåfall. Är orsaken till lukten borta bör man kunna få bort det andra med tiden. Men vi får se.
 
Samma tänk här... Hur mycket behöver vi riva upp, hur mycket har tagit lukt, var sitter upphovet till lukten, etc. Otroligt jobbigt, men det är väk bara å ta en sak i sänder...
 
Lane skrev:
...men innerst har vi nån platta som påminner om tjock masonit (nåt ihop-pressat bös)...
Den porösa träfiberskivan heter treetex, och är både lite ljud- och värmeisolerande.
En föregångare till spånskiva kan man kanske säga.

Kan ni definiera den doft ni känner från "vindpappen"?
Det är väl en asfaltimpregnerad s.k. förhydningspapp, som är asfaltinpregnerad för att stå emot fukt.
Den luktar alltså som nylagd asfalterad väg, lite tjära kanske.
 
KnockOnWood skrev:
Kan ni definiera den doft ni känner från "vindpappen"?
Det är väl en asfaltimpregnerad s.k. förhydningspapp, som är asfaltinpregnerad för att stå emot fukt.
Den luktar alltså som nylagd asfalterad väg, lite tjära kanske.
Ja, det kan säkert stämma med förhydringspapp, och lukten du beskriver stämmer oxå in på den papp vi rivit bort på andra delar av huset. På den skuggiga sidan a huset har pappen dock antagit en otroligt stark lukt. Inte mögel eller så, utan typ asfalt/tjära x 100. Timret bakom brädfodringen luktar fortfarande (vi tog bort pappen i somras) väldigt starkt, alltså så starkt att det luktar när man går förbi. Man behöver inte ens sätta näsan mot väggen...
 
I vårt hus är det inte treetex, när vi rev i källaren satt namnet tryckt på plattan och då googlade jag det och det var en platta som fanns en mycket kort period på 70-talet som skogsindustrin kom på att tillverka av överskottsspån. Men jag har glömt namnet. Min mamma som haft treetex i ett tidigare hus säger att det inte är treetex, det är mjukare och porösare enligt henne. Kanske är det en något uppdaterad, hårdare efterföljare under annat märke vet inte.

Det om det, den lukten vi har beskrev jag ovan, som i ett hus med lukt från impregnerade syllar, "unket", ger mögelassociationer men skiljer sig ändå distinkt från mögel, lite sötaktig i de rum som är värst (mot norr).
Kan säga att vi fick det bekräftat när vi bytte källarfönster, den lukten som kom ner ur fasaden när vi tagit bort fönstret gav alla besked på det jag misstänkt var orsaken (fasaden). Det är också en enorm luktsmittare, särskilt till textilier (vi har dessutom garderoben i nordost-hörnet mot ytterväggen).
 
Bödde skrev:
Samma tänk här... Hur mycket behöver vi riva upp, hur mycket har tagit lukt, var sitter upphovet till lukten, etc. Otroligt jobbigt, men det är väk bara å ta en sak i sänder...
Vi har brottats med detta sen vi köpte huset för 2 år sen, vi hade inklädd källare som vi ju förstod luktade, så rev vi ut och gjorde iordning där nere efter konstens alla regler, men ju bättre lukten blev där nere ju mer insåg jag att något var problem där uppe. Jag misstänkte tidigt fasaden men det var enligt alla jag pratade med otroligt, fick förklaringar som att källarlukten kom upp längs ytterväggarna för där var det otätt, men det höll ju inte i längden när det började lukta bra där nere, då fick jag förklaringen att lukten fanns kvar i bjälklagret. Men det blev tydligt efter ett tag att lukten på andra våning skiljde sig markant från lukten vi haft i källaren (den var ju fukt-mögel). Så bytte vi då källarfönster och då var sanningen ett faktum. Lukten kommer från fasaden och det enda troliga är vindpappen, vi har inga andra material i väggarna förutom träreglar och isolering (om det inte är isoleringen borde det vara ett känt problem i alla hus). Jag är nästan säker på att det är frånvaron av luftspalt som gett fuktig vindpapp som inte torkat upp vinterhalvåret i 40 år som är orsaken. I källaren tog vi en åtgärd i taget och så gör vi här med, riva väggarna in till innerväggarna, ny isolering, nytt vindskydd (typ t-vind), tilläggsisolering och ny fasad. Sen får vi se hur det blir med innerväggarna när vi kommer dit (ger det nåt år efter fasadbytet), vi har pausat all renovering av ytskikt så får vi se.
Har även en ozon-apparat modell mindre som vi använt i källaren med goda resultat så vi går väl igenom rum för rum, det gjorde vi i somras på övervåningen, körde 5-6 timmar medan man var på jobbet i ett rum i taget och sen vädrade ordentligt och det gav väldigt bra resultat, men det kom ju tillbaka under vintern igen så då insåg vi ju att problemet fanns kvar.
[ledsen för novell]
 
Tack för din novell :)

På något sätt glädjer det mig att det finns fler med samma problem, det ger kraft att orka fortsätta jaga luktproblemet. Vi har också kört med ozonrenare, men (som du säger) kommer problemet tillbaka efter ett tag.
Våra väggar är uppbyggda innifrån och ut: innepanel, plast, isolering, vindpapp (den gamla skiten), timmervägg, isolering, vindpapp (ny), brädfodring.
Den nya vindpappen (sån där vit vävaktig sak) har ersatt den stinkande gamla, men lukten sitter kvar i trät (i ytan på timmerväggen som den satt mot). Jag tror lukten utifrån kommer avta mer och mer, men vi ska också ta bort det andra lagret gammal vindpapp som sitter mot timret på insidan (svårt å förklara, hoppas du förstår vad jag menar...). Den tycks inte lukta något, men jag litar inte på den. Känns som den kan avge små mängder som sätter sig i kläderna...
 
  • Gilla
Matteg01
  • Laddar…
Hur gick det för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.