Min fru har lyckats glömma sticksågen på tunnelbanan(!), så nu har jag tillåtelse att köpa en ny. Funderar på sladdlöst den här gången, och mer specifikt Ryobi One Plus, för att lättare kunna köpa mer sladdlösa leksaker i framtiden. :)

Jag gillar konceptet i teorin, men man vet ju aldrig hur bra det fungerar i praktiken. Jag är hemma/hobbyhantverkare, visserligen med ett 1800-talstorp i famljen, men ändå inga enorma behov.

Jag tänker mig att billigaste sättet att komma över batteri/laddare är att köpa en skruvdragare med två st 1,5 Ah batterier + 60 min snabbladare. Det borde räcka även till en sticksåg i och med att man kan saxa batterierna. Tid för en kaffe innan laddningen är klar kanske? ;) Tänker jag rätt, eller behöver jag 4 Ah-batteriet för sticksågen?

Nån som provat själva sticksågen och vet hur bra kvalitet den håller? Att den inte har samma kraft som en nätdriven tar jag för givet (ger mig bara orsak att köpa en Bosch GST senare :p), men annars?
 
Jag kan tyvärr inte tillföra något ang. din fråga om just Ryobi One Plus. Men om du ska köpa fler sladdlösa/batteridrivna verktyg i framtiden, så tänk igenom vilka verktyg du behöver och sen tittar du på vilket märke som har dem saker du behöver till bra pris och bra kvalité. Det är en väldig fördel att ha samma märke på sakerna så att du kan använda dig av samma batterier till de olika verktygen.

Förra året gjorde jag just det. Jag började med en skruvdragare. Sen blev den en sticksåg, sen en tigersåg osv. Jag valde att köra med Hitachi 18V. Alla mina verktyg använder samma batterier.
Sen självklart kan man ju köpa något annat också, om tex Hitachi inte är bra på något specifikt verktyg. Men överlag har i alla fall Hitachi fungerat bra för mig.
 
Ingen erfarenhet av sticksåg men jag hade en Ryobi one+ skruvdragare för några år sedan. Den var skön att arbeta med, faktiskt förvånansvärt bra balanserad, orkade och gjorde det den skulle. Men kvaliteten på både batterier och maskin var sådär. Min gick i alla fall tillbaka på reklamation innan den var ett år, då var batterierna slut, och chucken hade fått ett eget liv. Batterierna var orsaken till reklamationen eftersom dragaren blev obrukbar när de blivit orkeslösa även direkt ur laddaren. Vet inte om de gjort några förändringar på batterierna nu, eller om jag kanske råkade få två dåliga!? Butiken tog tillbaka den utan snack å kändes som jag inte var den första som kom med samma problem...

Har också haft (eller har faktiskt) en Ryobi grästrimmer. Den gjorde sitt jobb tyst och diskret till en dag när jag plockade fram den för att snygga till lite på tomten och den var stendöd (maskinen, inte batteriet). Den står kvar i garaget som en påminnelse, aldrig mer!

Det här blev tråkigt och negativt men de två batteridrivna Ryobi-prylar jag ägt höll inte måttet.
 
Jag köpte en batteridriven ryobi slipmaskin förr ett tag sen och jag ångrar mig djupt än idag, jag är hobbyhantverkare hemma men jag köper inte längre elektriska handverktyg sålänge det inte är makita eller bosch blå serie.
 
  • Gilla
vontruck
  • Laddar…
Ryobi är väl ok saker om man inte använder dom så mycket. Har en kap och gersåg som höll i ett par år sen blev den glapp i spindeln så den inte sågar rakt längre och den har jag inte använt på jobb utan bara på hempulande så inte ruskigt mycket använd. En sticksåg farsan hade från ryobi höll ett halvår och lika med en skruvdragare han nyss köp där.
Använder du verktygen mycket så gå upp några snäpp kvalité
 
Det blir mycket kaffedrickande för din del om du ska ha 1,5Ah till en sticksåg.....för att såga och slipa krävs sladd, iaf om jag får tycka lite.. att sen komplettera med batterimaskiner är en annan sak....
 
Vet inte vad du får ge för en Ryobi, två batterier och en laddare, men jag gissar kring 2000? Om du står ut med att skicka efter från utlandet får du en 18v Makita, 1 st 3Ah batteri och laddare från toolstop för några hundralappar till. Har själv Makitas sladdlösa system och är grymt nöjd, har kört batterierna (2st) hårt i snart tre år, de är som nya.

Sen skulle jag nog kanske satsa på en sticksåg med sladd. För de pengarna får du (med UK import) en överlägsen såg om du går på nätanslutna maskiner.

Jag har svårt att motivera mig själv att köpa halvdyra verktyg (Ryobi, grön bosch etc) även om jag gjort det ibland (och inte blivit nöjd). Antingen billigt (typ Cotech) för slit och slang, eller annars kör jag något dyrare, typ Makita. Riktigt billlga verktyg kan jag bli nöjd med, man vet vad man ska förvänta sig. Har en Cotech bandslip som är helt odödlig som jag gav 199 kr för, den är jag mycket nöjd med, även om den är ful skakar och låter illa ....
 
Om du kollar begagnademarknaden lite då och då kan man göra lite fynd. Jag köpte några nya med batterier, några begagnade med batterier och flertalet nya utan batteri. Har man samlat på sig en 4 st batterier så klarar man sig bra med dem för användning till hela samlingen av verktyg.

Här är en prisvärd sticksåg, dock utan batteri:
http://www.ebay.co.uk/itm/HITACHI-1...Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item565a41b85f
 
Plocka upp en GST 90 E, limpan alltså, bättre såg för det priset får du inte. Om du bara ska ha en sticksåg ska det vara limp-modell. Motsvarande trådlös får du ge minst det dubbla för/ tredubbla med 2 feta batterier.
 
A
Jag har Ryobi One plus skruvdragagare, samt sticksåg och slipmus, har bara ett batteri (1,4Ah), och det har fungerat mycket bra. Har haft det i 2 år nu och inte haft problem med vare sig maskiner eller batteri. Sticksågen är stark, men självklart drar det ur batteriet relativt fort då det bara är 1,4Ah, men sågar rakt och fin.
Skruvdragaren är också stark och bra, den har fått slita ont, men är fortfarande lika bra som ny.
Jag hade väl tur och hittade mina i ett paket med väska på rea för 995kr inklusive frakt, då gick bara skruvdragaren med batteri och laddare på 1495kr överallt annars. Så det var därför jag slog till på just Ryobi.
 
Har en Makita sticksåg med 3Ah batteri. Där räcker batterierna riktigt länge. Byggde en hel altan med räcke på 40kvm och sågade allt med denna sticksåg. Gick åt 2 laddningar...

Förutsättning är att man har vassa blad och rätt typ och rätt pendling. Av alla batteriverktyg jag har så tycker jag denna sticksåg är den överlägset bästa verktyget. (har väl 15 olika makita och milwakuee batterimaskiner)
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Tack för alla råd. Jag summerar dem, tillsammans med lite läsning av tester så här:
  1. Det verkar finnas bättre batteridrivna serier med samma modultänk, t.ex Hitachi och Makita. De är dock lite för dyra för mig.
  2. Batterilivslängden verkar inte vara något större problem. Även med 1,5 Ah hinner man inte köra slut på batteri A medan man laddar batteri B, om man inte kör kontinuerligt.
  3. Problem med batteriernas hållbarhet för vissa. Eftersom det var relativt länge sedan antar jag att det gällde NiMh eller t.o.m. NiCd. De nya har alla LiOn så det skall inte vara något problem.
  4. Batteri är ingen bra idé, bara som komplement. Håller med, men en sticksåg använder man ju inte till några stora jobb, då blir det ju ger- eller cirkelsåg.
  5. Blandad utvärdering av Ryobi som helhet - några tycker bra, andra dåligt.
(Ett tips till er som ger tips: försök gärna få med produktnumret när ni tipsar, det blir lättare att tolka era råd då.)



Vad blir resultatet då? Ja, eftersom ni gett One Plus bra betyg, och andra icke-One+ Ryobi dåligt betyg tänker jag nog chansa på en One+ i alla fall. Men vara försiktig med den när jag jobbar... Och jag inväntar tills jag ser ett bra paketpris. Antagligen blir det skruvdragare+2xbatteri+laddare (billigare än bara 2xbatteri+laddare!) och separat sticksåg.
 
Ryobi är väl likt Makita i framkant med urval och utbud av nakna maskiner som dessutom är lättillgängliga....så har man bestämt sig för att inte lägga pengar på tex ett Makitasystem så tror jag att Ryobi är helt ok...
Tycker fortfarande att såga o slipa kräver sladd.....kanske mest för att jag inte har blivit motbevisad......än...;)
 
Ifall det är mina mindre bra batterier som antas vara NiCd / NiMh så måste jag tyvärr meddela att båda mina maskiner hade Li-Ion-batterier, och båda är/var del av One+. Grästrimmern köptes visserligen på rea (utgående gul-grå modell), men ff One+.


Som sagt har Ryobi ett brett utbud i sin One+ -serie, och det är ju ingen nackdel! Är det en lagom prisklass och du gillar verktygen är det väl bara köra. Skulle det visa sig att de inte håller måttet finns alltid garantier att luta sig mot.
 
Mina One+ batterier verkar klara sig bra. Jag har inte märkt att dom åldrats på de 2 och ett halvt år jag har haft dom. Jag underhållsladdar dem då då (1 gång per månad) och förvarar dem inte i laddaren. Vet inte om det är skrock eller placebo, men det verkar funka för mig.

Verktygen som sådana är jag nöjd med. Jag bygger ut min park av Ryobi One+ kontinuerligt. Om jag behöver ett batteridrivet verktyg är mitt förstaval Ryobi, just för att jag redan har batterier och laddare.
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.