Hej!

Har en bostadsrätt som ska helrenoveras inför inflyttning. Pillar vanligtvis med bilar och har noll erfarenhet av all sorts hemmarenovering. Som tur är har jag hjälp av min far samt andra släktingar som kan mycket, men det är ändå en del frågetecken som måste rätas ut :D

I lägenheten är det betongtak. Taket är fult och skulle ev. behöva målas osv, samtidigt som vi gärna vill ha infällda spottar i vissa rum. Därför har vi bestämt oss för att sänka taket.

Då vi inte orkar hålla på med gips, spackling, målning osv så verkar det smidigaste vara glespanel 28x70 och på glespanelen spika upp dessa,

http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/skivmaterial/innertak/innertak-vit-p1026

Nu är min fråga, vad använder vi för att fästa glespanelen i betongtaket?

Tacksam för svar!
 
Normalt bygger man ett mindre regelverk (ex. stående 45x95 mm) i vilket man fäster glespanelen.
Regelverket kan du fästa med ex. byggbeslag som pluggas i betongtaket/väggen.

Glöm inte att kolla behovet av inbyggnadsmått för spotlightsen.
 
Börja med att kolla hur mycket luftspalt spottarna behöver och om du behöver "pottor".

Jag gjorde liknande för några år sedan fast satte gips. Då reglade jag upp i taket som jag sedan fäste gipset i. I ditt fall behöver du sätta reglar med max c/c 1200mm, eventuellt med klossar om du behöver komma ner från befintligt tak. Därefter glespanel 28 × 70, c/c 300 mm.
Lycka till!
 
Tack för era svar! Vet på ett ungefär hur jag ska placera ut reglar/glespanel men det är just fastsättningen i taket jag är fundersam över. Vad för sorts byggbeslag rekommenderar ni? Finns det någon sorts skruv som man kan använda utan plugg i betong? Skulle underlätta lite :)

Kommer förmodligen köra LED då jag inte vill sänka taket så mycket. Med 45x95mm regel, 28x70 glespanel samt takpanelen 18mm blir det totalt 141mm vilket är för mycket. Kan man sätta reglarna på bredden? I så fall skulle det bli 45 + 28 + 18 = 91 vilket är lagom för sänkningen tycker jag.
 
Reglarna fäster du med sådana här byggbeslag:
Beslagen fästs med skruv och plugg i betongtaket.

byggbeslag.jpg
 
Vinkeljärn på var sida om regeln.
Jag hade inte fäst ett regelverk i taket med någon annan lösning än plugg. Det ska ju helst inte trilla ner...
Regelverk och glespanel väger ju också.

Kikade i monteringsanvisningen, och det var ju även möjligt att montera utan glespanel direkt tvärs reglar på c/c600.

Planera eldragningen noga. Trafos till LED har ofta begränsningar på ledningslängd. Glöm inte heller att man måste kunna komma åt dem för byte.
 
GoForIt skrev:
Vinkeljärn på var sida om regeln.
Jag hade inte fäst ett regelverk i taket med någon annan lösning än plugg. Det ska ju helst inte trilla ner...
Regelverk och glespanel väger ju också.

Kikade i monteringsanvisningen, och det var ju även möjligt att montera utan glespanel direkt tvärs reglar på c/c600.

Planera eldragningen noga. Trafos till LED har ofta begränsningar på ledningslängd. Glöm inte heller att man måste kunna komma åt dem för byte.
Jag såg också att man kunde montera direkt på reglar cc600, men hur blir det då med kabeldragningen till spottarna? Krävs väl nästan glespanel under för att man ska kunna dra allt?
 
Ja, det kan ju vara en bättre lösning beroende på placeringen av belysningen.

Dra kabel i flexlang så att det lätt går att byta vid behov.
 
Det där är en så kallad möbelspott, främst avsedd för inbyggnad i inredningar och dylikt.
Begränsad effekt och dålig värmeavledning som brukar begränsa ljuskällornas livslängd.

Ska du ha halogen så bör du välja en armatur med GU10 eller MR16 ljuskälla.

Pottor behövs om du har löst brännbart material ovanför, t.ex. isolering, betong kan nog anses som ganska fast och ganska icke brännbart.. :)


Nu är ju inte jag någon snickare... men varför inte fästa reglarna med expanderspik bara?
Mindre beslag och skruv och plugg att hålla reda på..
 
Redigerat:
Vad ska man använda för spottar om man inte kan sänka taket så jättemkt? 8-9cm är max för min del. Armaturer med GU10 eller MR16 har oftast inbyggnadsmått 100mm+.

Yes, funderade på expanderspik efter att jag läste i en annan tråd angående plastpluggar som kan smälta vid brand = taket rasar ner. Men om jag använder expanderspik får jag väl ändå använda beslag?
 
Isåfall är LED-spottar att föredra, finns med bra styrka och mindre inbyggnadsdjup.

Nejdå, kör långa expanderspik och banka rakt igenom reglarna bara! :)
 
Ska spotlighten bara tillföra mysfaktor, eller ska den vara huvudljuskälla i rummet?

Clas Ohlson har ex denna, dimbara LED downlight. Drivs på 230 V, så inga trafos och problem med kabellängder.
Kräver 90 mm inbyggnadsdjup. Regla stående 45x70 + glespanel 28x70..

Och glöm expanderspiken och sov lugnt..
 
Redigerat:
Spottarna är tänkta att vara huvudljuskälla i rummet. Reglar jag stående 45x70 + 28x70 glespanel + 18mm innertak blir den totala sänkningen 116mm, jag vill gärna hålla mig runt 90mm max då jag i vissa rum har ventilationsgaller på väggarna. Dessa börjar 10cm ner från väggen. Sänker jag taket 11,6 cm hamnar alltså taket i mitten på dessa galler :/

Funkar det att regla 45x45 alt. 45x70 liggande? isf får jag ner taket 91mm vilket borde räcka för lite starkare LED-spottar :)
 
Bruksanvisningen anger 90 mm exkl. undertaket.
Det framgår inte hur djup armaturen är rent fysiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.