Grävarna har påbörjat sitt jobb idag och ett av problemen vi har är att det på ena gaveln av huset finns en glasveranda byggd början av 80-talet som vi i och för sig tänkt renovera (men inte nu). Killarna skulle behöva handgräva under den altanen (för ett rullande timpris) och marken i Falun är STEN, så de gissar på två-tre dagars jobb. Nu står vi inför tre alternativ och jag behöver råd från alla ni på forumet med all samlad erfarenhet.
1. Avbryta dräneringen vid varje hörn av glasverandan vilket innebär att f d garaget som idag funkar som groventré o snickarbod ej blir dränerad. Brunn behöver då grävas ned för ca 15 000 kr.
2. Fullfölja första planeringen med handgrävning och dränering runt om hela källarvåningen (ca 15 000 för killen som gräver).
3. Verandaalternativet - stötta upp taket med reglar vid varje takstol för att spara taket, riva väggar och hela regelverket för golvet - då kan de gräva med grävmaskinen utan extra kostnad utöver offert.
För oss innebär det mkt rivningsjobb som måste vara klart på söndag, uppbyggnad av glasverandan som i och för sig var tänkt att göra i framtiden.
MEN fråga är - vad tycker ni?
Jag ska sätta mig ikväll o rita ny altan och göra kostnadsberäkningar på uppbyggnad på liknande sätt. Det känns ju som om det borde bli mer än 15 000 kr men å andra sidan känns det bättre med ngt som kostar 15 000 ovan mark än under.

Har ngn gjort ngt liknande och kan dela med sig av erfarenheter?
Bifogar bilder på den idag mycket sneda glasverandan som har "satt sig" beroende på att plintarna sjunkit (vi hade bett grävfirman att gjuta nya plintar men nu vill de inte ens prova gräva då de tror att verandan ska rasa ned).
Oj vad lång beskrivning - men som sagt - jag tar mycket gärna emot synpunkter. (självklart är min man bortrest i jobb så jag måste komma fram till ngt snabbt utan honom).

dag1j.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dag1g.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns hur snett det är

dubbla trappor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har byggt ut verandan ngn gång och sparat trappan...så vi har haft två.

dag1i.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regelverket (som jag skulle byggt åt andra hållet)
Stolparna som står idag har sjunkit och de är uppbyggda med både det ena å andra (brädbitar, betongplattor) och det var de vi beställt nya.

TACK på förhand till er som orkar läsa mitt inlägg.
 
Rent spontant skulle jag välja att riva glasverandan och få en riktig dränering gjord, då kan du ju i samband med det få nya plintar nergrävda. Men jag är å andra sidan en sån som gillar att riva sånt som är felbyggt och göra det riktigt :) Hela mitt hus är felaktigt renoverat under ca 50 års tid... Har mycket att göra...
 
Jag hade absolut fimpat altanen, den ser ju inte mycket ut för världen.
 
Håller med föregående talare. Riv altanen och ta kostnaden för en ny när den väl kommer!

Edit: stavfel...
 
Jag hade nog också rivit altanen. Vi stod inför samma val när vi dränerade och vi rev vår gamla altan och byggde en ny istället. Ett ganska roligt och snabbt jobb faktiskt.

Lite "taskigt" av grävaren att först när de börjar gräva fråga hur ni vill göra med altanen. Det första vår grävare frågade innan han offererade var hur vi ville göra med altanen.

Lycka till!

/Krille
 
Håller absolut med ovanstående.

Är det ngn som lyft taket för att behålla det medan ni bygger nytt nedanför? Det är ny tanke för oss och känns oprövat - ngn som vet?
 
Går det inte att plocka ner taket försiktigt och återmontera det sedan?
 
Riv försiktigt och återanvänd det som är i bra skick, och som du behöver.
Mycket enklare än att ha taket hängande kvar, och bygga ihop nytt under...

//AA
 
Beslutet är taget. Imorgon börjar vi rivning och försöker spara o återanvända ngt. Det kanske visar sig att den är i ännu sämre skick än vad vi ser just nu. Har man inte jobb så får man...
 
  • Gilla
ordain och 1 till
  • Laddar…
Känns som du gör rätt val.
Nu kan du ju få till altanen som du själv vill ha den, samtidigt som du har en ny dränering runt huset.
Win-win helt enkelt ;-)
 
Okej nu skjuter jag in en joker men vad sägs om att gräva ut för en källare och sedan ersätta altanen med ett en fullisolerat uterum senare? Blir ju visserligen minst 10 ggr dyrare än en enkel altan men ni har ju ändå en grävmaskin där, och ett uterum blir ju användbart under 4 säsonger här i Falun.

Rejält klumpigt av grävaren att inte ta upp frågan om altanen i god tid.
 
Nja, mer källare är vi inte sugna på. Inget fel gjort av grävaren, suverän firma som vi nyttjar för andra gången. Vi visste att risken fanns och när de tog en närmare titt så vill de inte riskera ngt, och inte vi heller. Stor rasrisk pga usla stolpar. Det blir bra när det är klart men det låg inte en ny altan i budgeten/tidsplaneringen 2014.
 
Vi gjorde rätt!
Känslan att ha fattat rätt beslut är skönt. I helgen har vi rivit altanen och vilket dåligt ruttet bygge vi rivit. Reglarna var för det första för klena för storleken - dessutom hade de sågat av hälften och lagt dem i kors...alltså ännu mindre bärning. När vi väl fått bort taket och trallgolvet påbörjade vi rivningen av reglarna - då följde plintarna med - de var gjutna 20 cm ned i backen....
Vi är så glada att vi inte renoverade detta och sen rasade ned i backen.
Lite bilder på skräpet vi rev:
riva1e.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riva21.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riva9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riva14.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det gamla, fina eternitrör man gjort plintar av?
 
Jahamen Pelpet. Undrar vilken sopstation som vill ha dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.