Håller på att renovera ett litet badrum som tidigare var beklätt med plastmatta och nu skall få kakel och klinker. Det ligger på andra våningen i en kåk från -50 med snedtak,murstock och hela baletten.
Varje vägg, golv och tak innebär ställningstaganden jag inte är helt hundra över så jag är nyfiken på hur ni andra skulle ha gjort. Rummet är litet så jag vill egentligen inte minska ytan i onödan. Frånluft kommer dras från "vägg 2". Vatten blir utanpåliggande.

1. Vägg med stående plank och plastmattebeklädd murstock. Regla upp ny vägg innanför denna?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Väggar med råspont-papp-stående plank. Gipsa på?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Låg vägg mot ouppvärmd kattvind. Plank och på vissa ställen råspont. Ny råspont?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Golvet. Riva upp det gamla och ev kortla och lägga 22mm golvspån och sedan flyta med fall? Byta rören?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Snedtak mot yttertak, oisolerad. Dra upp tätskikt nån dm, lägga en läkt och sedan klä med panel. Ingen plast?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

jag hade låtit murstocken vara och rollat på typ Casco Wetstop, satt våtrumsgips på resten av vägg och ev tak och sedan våtrums tapet på allt! Jag hade sedan reglat upp golvet cc 60 som mest och låtit rören vara då dom set relativt nya ut satt dit en ny brunn och sedan på med golvspån så att det var stabilt och sedan armeringsnät 2,5-5 mm och sedan ev golvvärme och sedan flytspackel byggt fall och sedan Wetstop samt tapet där med., glöm inte alla damasker för rör.mm och sedan fix kakel och fog + alla badrums möbler
 
Håller med föregående ang murstocken. Gipsa inte in den.
Sedan gips på väggar, våtrumsgips i våtzon 1 (om du skall ha kakel/klinker). Tänk på att VV och KV inte får komma upp genom golvet.
 
Marre666 skrev:
Hej

jag hade låtit murstocken vara och rollat på typ Casco Wetstop, satt våtrumsgips på resten av vägg och ev tak och sedan våtrums tapet på allt! Jag hade sedan reglat upp golvet cc 60 som mest och låtit rören vara då dom set relativt nya ut satt dit en ny brunn och sedan på med golvspån så att det var stabilt och sedan armeringsnät 2,5-5 mm och sedan ev golvvärme och sedan flytspackel byggt fall och sedan Wetstop samt tapet där med., glöm inte alla damasker för rör.mm och sedan fix kakel och fog + alla badrums möbler
Varför inte regla framför murstocken? Finns i mina ögon många vinster med det. Då får jag en helt plan vägg och dessutom utrymme att komma upp med vattnet där. Det är en viss nivåskillnad mellan murstock och plankvägg som annars behöver åtgärdas. Dessutom börjar putsen på murstocken att lossna på några ställen och plastmattan måste tas bort. Denna sida av murstocken innehåller bara ventilationskanaler som inte är i bruk så regla mot den är ingen fara.

Vilken funktion fyller våtrumstapeten i detta sammanhang, räcker det inte med tätskikt och sen kakel?
 
Okey, om du inte använder den samt ändå vill ha upp vvs vid murstocken så är det ju en bra ide att regla med stålreglar och våtrumsgips, det systemet som oftast används numera är tapet systemet, finns säkert rollsystem också! Jag personligen föredrar tapetsystemet, det blir tätt och slätt!

Titta på Cascos hemsida för våtrums skydd!
 
Murstocken är ju snygg. Du kanske kan putsa den med våtrumsputs för att framhäva den som ett vackert inslag i rummet.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
pelpet skrev:
Murstocken är ju snygg. Du kanske kan putsa den med våtrumsputs för att framhäva den som ett vackert inslag i rummet.
Det skulle jag gärna ha, men väggen går parallellt med ett tänkt badkar och det är bara 85-90cm luft däremellan så jag förmodar att det ses som våtzoner 1.
Hur funkar det med tätskikt på murstocken och skarv mot plankvägg och golv?
 
Produktlänk.

Du kan sätta fuktspätt på murstocken och sedan puts på. Men i praktiken så tror jag inte att det behövs. Jag tror man sätter en speciell hörnremsa i skarven. Här är en fuktspärrbild från vårt badrumsbygge förra året.

20130411318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Pelpet...får man fråga varför du behöll det gamla gjutjärnsröret, ser ut som det saknas manschett runt den också ? :)
 
attachment-2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
attachment-1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


man skall alltid sätta manschetter samt överlappning över alla skarvar oavsett hörn eller vägg, det är vad jag lärt mig iaf från BKR.mm se bifogad bilder från min förra badrumsrenovering " är inte 110% säker så jag kan han fel...om än inte ofta ;D "
 
Marre666 skrev:
Hej Pelpet...får man fråga varför du behöll det gamla gjutjärnsröret, ser ut som det saknas manschett runt den också ? :)
Jag var också tveksam, men rörmokaren inspekterade röret och rekommenderade därefter att det skulle behållas. Snickaren/plattsättaren, som byggt om flera badrum i likadana radhus, rekommenderade det också. Så jag litade på deras bedömning. Det gjutjärnrör som gick vidare till handfatet bytte jag, och det var i fint skick bortsett från golvbrunnen samt ett borrhål (!) på ovansidan. Liksom gjutjärnsröret som utgör avluftning. Röret är också ingjutet i en vägg ända ner under plattan, så det skulle ha blivit en ganska dyr historia att byta ut det.

Förhoppningsvis så har de gjort en korrekt bedömning, och har de inte gjort det så borde skadorna ändå bli begränsade då röret ligger i ett betongbjälklag och en gjuten vägg innan det går ner under jord. Och då borde man kunna göra en relining.

Jag råkade ladda upp en bild där jobbet inte var klart. På denna bild syns manschetten. Samt kantbitarna i skarven.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
De gjorde nog en korrekt bedömning av stammen, WC och bad det avloppet slits mycket mindre än köksavlopp.
Skulle du bli orolig i framtiden så kan du alltid relina avloppet...
 
Okej, nu ser jag manschetten samt överlappningen på den andra bilden också :) ibland är man snabb på att leka besserwisser ;D
 
Bra med lite besserwissande ibland. En montering utan manschett hade ju inte varit bra.

Köksavloppet åker jag nog bra att byta någon gång. Lyckligtvis så går det nog under marken så att så länge som det inte är stopp i röret så borde det inte bli några problem. Det är också ett arbete jag inte ser fram emot. Riva upp golvet, bila upp plattan, gräva och fixa nytt avlopp. Och så får man vara utan kök hela tiden. Kanske det kan gå med en relining där också. Jag ska nog se till att inspektera avloppet iallafall när ett lämpligt tillfälle dyker upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.