Då har det blivit dags att bygga köksö!

Vi har beställt, och får inom kort tre underskåp, 3st 40cm breda Ballingslöv. Dessa ska sättas ihop till en rad, och ovanpå ska läggas en bänkskiva. Köksön blir "fri" på tre sidor, sista sidan, en kortsida, ska ligga an mot en vägg.

Enligt vår shoppinghjälp i köksbutiken, är det inga större problem med ihopfästningen av skåpen i varandra, eller i väggen. Däremot vågar de inte uttala sig om hur man bäst fäster köksön i golvet. Dock är alla eniga om att det måste göras, eftersom köksön annars kommer att röra sig.

Så, har någon här gjort liknande, och hur gjorde ni då?

Vi har laminatgolv, Tarkett. Under det är det betongplatta (platta på mark) med golvvärme i. Vi vill naturligtvis inte borra i betongen och riskera att förstöra golvvärmen.

En idé kan vara att skruva skenor/reglar i laminatgolvet, och låta köksön stå "utanpå", som ett "spår", liksom. Dubbelhäftande tejp mellan skenor/reglar och laminatgolv är också en tanke.
Men, som sagt... Jag vet inte.

Tips, någon? :)
 
Borde inte köksön stå direkt på betonggolvet?

Om du fäster ett flytande golv som Tarkettgolvet mot betongen så förlorar det sin rörlighet och du riskerar att det blir "bula" på golvet framåt höstkanten, när golvet inte får plats.

Om du tar bort Tarkettgolvet under köksön och limmar träreglar med tex Sikaflex mot betonggolvet, så kommer skåpen att stå stadigt och inte röra sig.
 
sennen skrev:
Då har det blivit dags att bygga köksö!

Vi har beställt, och får inom kort tre underskåp, 3st 40cm breda Ballingslöv. Dessa ska sättas ihop till en rad, och ovanpå ska läggas en bänkskiva. Köksön blir "fri" på tre sidor, sista sidan, en kortsida, ska ligga an mot en vägg.

Enligt vår shoppinghjälp i köksbutiken, är det inga större problem med ihopfästningen av skåpen i varandra, eller i väggen. Däremot vågar de inte uttala sig om hur man bäst fäster köksön i golvet. Dock är alla eniga om att det måste göras, eftersom köksön annars kommer att röra sig.

Så, har någon här gjort liknande, och hur gjorde ni då?

Vi har laminatgolv, Tarkett. Under det är det betongplatta (platta på mark) med golvvärme i. Vi vill naturligtvis inte borra i betongen och riskera att förstöra golvvärmen.

En idé kan vara att skruva skenor/reglar i laminatgolvet, och låta köksön stå "utanpå", som ett "spår", liksom. Dubbelhäftande tejp mellan skenor/reglar och laminatgolv är också en tanke.
Men, som sagt... Jag vet inte.

Tips, någon?  :)
Du kan bygga en sockel med krysstag i mitten. Förankra sockeln till väggen med vinkeljärn och krysstagen till väggen och till sockeln (också med vinkeljärn).

Om du vet att du inte har golvvärme ända ut till väggen kan du förankra i betonggolvet där.

Skall du ha el eller vatten/avlopp draget till köksön?
 
Just det, thomas33, det stämmer. När du nu säger det, minns jag att någon berättade om golvets behov av att röra sig.

Din lösning låter faktiskt väldigt bra.


Martin_Blomberg: en stabil sockel får det definitivt bli, men golvvärmen går från kök till hall i en slinga (väggen är mellan de båda rummen), så jag vågar inte skriva i betongen ändå. El finns i väggen alldeles bredvid, så det kommer inte att behövas göra nånting med, och vatten/avlopp ska vi inte dra till köksön.


Tack för era svar!
 
En sak till, förresten... (provar att posta det här, annars får jag väl lyfta en ny tråd)


Hur gör man bäst för att "öppna" parkettgolvet? Jag behöver ju en öppning, men hur gör jag lämpligast, utan att riskera att skada mer än jag måste? Stämjärn? Tigersåg? ;)

Från väggen sett, ska parketten (Tarkett, laminatgolv, bör väl nämnas igen) brytas upp så att det blir en rektangulär ruta ut på golvet, så att betongen under syns. Jag har inte mätt än, men det blir ju sannolikt så att jag måste kapa laminatgolvbrädor både på längden och på tvären.

Tips mottages tacksamt!
 
sennen skrev:
En sak till, förresten... (provar att posta det här, annars får jag väl lyfta en ny tråd)


Hur gör man bäst för att "öppna" parkettgolvet? Jag behöver ju en öppning, men hur gör jag lämpligast, utan att riskera att skada mer än jag måste? Stämjärn? Tigersåg?  ;)

Från väggen sett, ska parketten (Tarkett, laminatgolv, bör väl nämnas igen) brytas upp så att det blir en rektangulär ruta ut på golvet, så att betongen under syns. Jag har inte mätt än, men det blir ju sannolikt så att jag måste kapa laminatgolvbrädor både på längden och på tvären.

Tips mottages tacksamt!
En cirkelsåg inställt på djup like med laminatets tjockleck, sen är det bara att såga upp det du behöver.

Hur mycket kommer din köksö att väga? Har hört lite olika om vilken vikt laminatgolvet tål att belastas med innan det förlorar sin "flytande" förmåga. Vissa säger att det inträffer först vid belastning alá flygel. Kommer t.ex köksön att väga mer än ert kyl/frysskåp när kyl/frysen är fullproppat? och har ni kyl/frysen stående på laminatgolvet?

 
Cirkelsåg. Perfekt.

Vikt på köksö... Bra fråga. Bara skåpen i sig, inklusive bänkskiva, väger ju en hel del, men hur mycket vet jag inte än. Sedan ska det fyllas med grytor, köksmaskiner och en massa skit... Tror det kan bli en hel del.

Men, både kyl och frys (en av varje, normalhöjd) står faktiskt på laminatgolvet. Det gör däremot inte underskåpen i köket, och inte heller skafferiet. Kyl och frys står på motsatt vägg i köket.

Man kanske skulle tala med en golvläggare/butik... De borde veta vad golvet behöver i rörelsemån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.