Hej på er!

Verkar vara en riktigt bra sida för oss "hobbyhantverkare" :rolleyes:

Nu till verkligheten!, jag ska inom kort riva befintligt kök i min lägenhet och bygga in ett nytt.

Med dagens planlösning kan man tro att dem vara galet påverkade av alkohol när det byggdes. Vi behöver inte ens gå in på det.

Här kommer bilder på den bästa planlösningen jag kan komma på. Det som kan sätta käppar i hjulen verkar vara kortsidan med 37cm djupa bänkskåp samt 37cm djupa väggskåp. Antar och planerar att låta bänkskivan bli ca 45-50cm djup.

Min fråga är, kan man lösa detta problem som ovan beskrivet? Eller skall jag helt strunta i väggskåp på denna sida? (måste ha bänkskåpen där som arbetsyta.)

Oerhört tacksam för svar!

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du behöver bänkyta mellan vask och spis, norm säger minst 80 cm. Det känns väldigt smalt, att slå rumpan i skåpen bakom när du böjer dig ned är inte bra.
Varför inte ha skåpen utmed hela ena väggen och ställ matbordet mot motsatt vägg eller måste det stå framför fönstret?
 
Jäderberg skrev:
Du behöver bänkyta mellan vask och spis, norm säger minst 80 cm. Det känns väldigt smalt, att slå rumpan i skåpen bakom när du böjer dig ned är inte bra.
Varför inte ha skåpen utmed hela ena väggen och ställ matbordet mot motsatt vägg eller måste det stå framför fönstret?
Jo jag har läst att man helst skall ha den ytan. Men i detta fall är det uteslutet. Jag tror personligen att det ändå kommer fungera galant.

Ingången till köket blir ett problem om jag ställer bordet vid motsatt sida. Blir även en gåta att dra vattnet på ett snyggt sätt om diskhon skall omplaceras.

Du skall ha en ganska stor bak för att slå i skåpen bakom dig vid knäböj.

Vill fortfarande ha synpunkter på om man kan ha både bänkskåp och väggskåp med 37cm djup(?)
 
Redigerat:
PS. Idag står spisen vid kylens position och kylen vid mikrovågsugnens position. Där är det trångt kan jag lova!
 
Grunda väggskåp funkar som bänkskåp men tänk på att inte göra för mkt överhäng med bänkskivan, det kan bli att krypa under för att hämta ngt i skåpen. Bygg ngt provisoriskt och prova överhängets storlek.
Men - bänkyta mellan vask och spis!!! Du kan inte balansera pannorna i luften.
ta med din skiss till en köksbutik/ikea så får de rita fler förslag till dig.
Lycka till!
 
Jäderberg skrev:
Grunda väggskåp funkar som bänkskåp men tänk på att inte göra för mkt överhäng med bänkskivan, det kan bli att krypa under för att hämta ngt i skåpen. Bygg ngt provisoriskt och prova överhängets storlek.
Tack för rådet. Jag kommer nog bygga en ram med reglar som fixeras i betongen samt avslutas med en plywood skiva. På så sätt kan jag bygga ut skåpet i de mått som önskas. Något bänkskivan komma täcka över.

Jäderberg skrev:
Men - bänkyta mellan vask och spis!!! Du kan inte balansera pannorna i luften.
ta med din skiss till en köksbutik/ikea så får de rita fler förslag till dig.
Lycka till!
Jag vet att det är nästan för trångt. Men samtidigt placerar du inte heta pannor på diskbänken om den är gjord av massiv ek.
Jag funderar på att ordna en avlastningslösning till höger om hällen. Dvs. monterna någon slags klaff på väggen som man enkelt kan vika upp om man behöver mer utrymme vid matlagning. En klaff som tål heta föremål. Skulle inte det kunna vara ett alternativ? :)

Tack
 
För er som söker hjälp i denna tråd.. Här kommer min lösning på problemet.
22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bir väldigt svårt att använda en arbetsbänk som är ca 40 cm djup när överskåpen är 37. Sätt öppna hyllor som bara är 20-25 cm djupa istället, det ger palts för huvet och ser mycket luftigare ut.

Skaffa gärna en mindre kökssoffa, det sparar mycket plats eftersom bordet då hamnar närmare ena väggen, kanske kan du då bredda diskbänken lite och få 20 cm skåp bredvid spisen?
 
Sean Shankey skrev:
Här kommer min lösning på problemet.
Måste det vara en så opraktisk träskiva runt ho och spis? Finns faktisk inget värre att ha just där, tycker jag. Välj fex rostfritt heltäckande diskbänk med uppvikt kant och infälld häll. Går att måttbeställa hos de flesta som säljer rostfria hoar.
Då får du en perfekt lösning för dit problem, tycker jag. Perfekt rostfri tålig arbetsyta som man kan slaska på trots att den är liten. Minimalt med skarvar där smuts kan fastna i och minimalt med silikon som möglar. Beställer du skivan med uppvik i kanten så blir det inga reniller och med tiden fuktskador på skåpsluckor under diskhon.
Väljer du inte rostfritt så vet du åtminstånde vad du har sagt nej till :).
Skulle också testa att få något djupare skiva på 40-golvskåpen.
Lycka till med köket
gaia
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.