Här är några bilder från min renoverade 50-talskällare. Det är inte mäklarkvalitet på dem men de ger förhoppningsvis en känsla av hur det kan se ut med mestadels putsade väggar och nålfiltsmatta i kombination med "accentväggar" som är tapetserade eller panelade. Putsningen av väggarna är för övrigt ett av de få jobb i hela huset jag lejt ut till hantverkare, klart värt pengarna då det dels blev bättre än jag klarat det och dels gick på typ halva tiden ;)

IMG_0001_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0002_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0005_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0007_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0010_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0011_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0014_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0015_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 7 till
  • Laddar…
DSC_0089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målerierna fortsätter.
Måste köpa spärrfärg, det blöder igenom längst ner.
DSC_0088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har idag kapat upp reglarna och förborrat.
Hann få upp två på väggen innan dom två minsta skulle i säng.
Slutborrat i väggarna mao...
 
Närmar mig slutet på min källaruppfräschning jag med, så som lite referens slänger jag upp lite bilder jag med.

ImageUploadedByTapatalk1391545167.985548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1391545178.670310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1391545202.548688.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningarna från förra ägaren var glasfiberväv på väggarna, målade med nån latexfärg. På golvet (oisolerad platta) låg det byggplast mot betongen och ett laminatgolv från Ikea. Stor vattenpöl under plasten som inte återkom efter borttorkning..

Nu har jag slipat väggarna, bredspacklat, målat och lagt nålfilt på golvet. Skillnaden? Källardoften är helt borta, fukten är borta och jag höjde temperaturen i källaren med typ två grader med nya termostater på elementen, plus att mattan är underbar att gå på. Inget eko längre i hallen heller, och sonen uppskattar nålfilten som är ideal för hans bilar och tågbana :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Du sätter inget mellan regeln och väggen? Jag var rädd för fuktvandring så jag tog och satte syllpappsremsa mellan reglar och innerväggar i min gillestuga. På ytterväggen satte jag platonmatta på insidan.

Många förkastar ju träreglar helt och predikar plåtreglar men jag nöjde mig med att inte ha trä direkt mot vägg.
 
Jodå. Det sitter takpapp mellan regeln och betongen. Jag har skurit den 40 mm bred, så den sitter fint bakom.
Planen var att köra med plåtreglar. Men då dom kräver en skena i botten och taket, så tyckte jag att det ströp cirkulationen.

En notering för er som kommer att göra detsamma. Ha många borr redo. Takpappen kletar om du borrar genom regeln till betongen.
 
Redigerat:
Såg att du hade en gammal fuktrand som blöder igenom. Har samma problem. Funkade det med spärrfärg?
 
Har inte åtgärdat det än. Men jag vet, från en lägenhet jag hyrde, att det funkar.
Det man får tänka på är att inte försöka måla över spärrfärgen med färg från billigaste tillverkaren.
 
possum77 skrev:
Putsningen av väggarna är för övrigt ett av de få jobb i hela huset jag lejt ut till hantverkare, klart värt pengarna då det dels blev bättre än jag klarat det och dels gick på typ halva tiden ;)
Oj, bara halva tiden! Du måste vara grym som hobbyputsare ;)
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
DSC_0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglat vidare. Men fick stoppa återigen pga nattning.
Aspergers är inte behjälpligt vid hemma fix.

DSC_0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övergick till att spärrmåla. Blir minst två lager. Säkert fyra. Kanske åtta. Jag köpte färg till 8 kvm, så jag kan spärra värre än Dominic Hašek.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ser bra ut, har en liten fråga angående spärrfärg. Har inte använt sådan själv och jag funderade bara på var fukten tar vägen om man spärrar vägen för den på ett ställe.. (det är ju ändå en källare där det ständigt är fuktpåverkan, oavsett om man har problem eller inte)..?

Kryper den inte upp i väggarna och tar första bästa väg "ut"? Dvs kommer den inte krypa upp en halvmeter och ta sig igenom där istället med tiden? eller klättrar in i någon närbelägen vägg?

Keep up the good work :)
MVH Sandra
 
Det har du säkert helt rätt i. Men nu är jag optimist... :)
Det är dränerat utvändigt, så det kommer ingen fukt längre. Således bör det inte bli någon genomträngning högre upp.
Skulle det ändå ske, så målar jag hela väggen brandgul och hoppas att färgerna matchar. :)
 
Hehe, värt att prova med spärrfärg iaf. Man kan alltid korrigera en sådan sak i efterhand OM det behövs :)
Brandgula väggar är supertrendigt.. i dagens pastelltrend ;)

Håller tummarna för att de går bra iaf!
MVH Sandra
 
DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra vändan med spärr.
Det är dagens engagemang, ingen lust idag. Big Bang Theory piggar upp istället.
 
DSC_0100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaffepaus, så jag lägger upp dagens påbörjade jobb. Reglat klart och påbörjat elen.

DSC_0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.