Har precis beställt en tillbockad plåt på 3mm till min blivande arbetsbänk (500kr)
Ben och ram kommer byggas av vinkeljärn 50*50 som jag har liggandes.
Bänkskivans stomme blir dubbla (limmade) 22mm spånskivor som jag sen kommer limma plåten på.
Bänken kommer mest användas till mek. och ibland som snickarbänk.
Med de synpunkter som skrivits här i tråden i åtanke tänker jag mig att man har lös skiva av typ plywood som man kan lägga upp vid behov av en 'mjukare' yta.

ImageUploadedByTapatalk1389995095.104687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktor Cz. skrev:
Har precis beställt en tillbockad plåt på 3mm till min blivande arbetsbänk (500kr)
Ben och ram kommer byggas av vinkeljärn 50*50 som jag har liggandes.
Bänkskivans stomme blir dubbla (limmade) 22mm spånskivor som jag sen kommer limma plåten på.
Bänken kommer mest användas till mek. och ibland som snickarbänk.
Med de synpunkter som skrivits här i tråden i åtanke tänker jag mig att man har lös skiva av typ plywood som man kan lägga upp vid behov av en 'mjukare' yta.

[bild]

Vad har du för tjocklek på vinkeljärnen??
Spontant känns det som om vridstyvheten i ett vinkeljärn är för dåligt i förhållande till vikten du får på den kompletta bordsskivan...bara plåten väger 40kg plus 2x22mm spånskiva..... 3mm plåt är tjockare än man tror när man ska hantera det..
Jag hade nog försökt skaffa fyrkantsprofiler/rör i storlek 35-50x4-5mm iaf till benen...sen stagat med vinkeljärnen
 
Vinkeljärnen är 60*60*6 så det är hyfsat stabila. Kommer att fästa bänken i betonggolvet samt i väggen bakom så jag tror det kommer fungera..
 
Då är stommen på plats, hämtar plåten samt spånskivor i veckan... ImageUploadedByByggahus.se1390151475.590057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt jobbat Viktor!
 
Inte tänkt att det skulle bli en byggblogg för min bänk men så här blev resultatet. Stum som bara den. Plåten med dess upp- och nervik gjorde susen... ImageUploadedByTapatalk1391281320.675840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Snyggt som tusan.
Kan bara rekommendera att göra som ovan.
Skaffa ett vridbart skruvstycke och sätt allra längst ut på hörnet bara.
 
Stabilt.... ;)
 
Jag slår ett slag för formplywood till en arbetsbänk, otroligt stryktåligt....tål vatten med.
 
Det blev till slut 3 mm stålplåt med svetsade hörn trots allt. Måste säga att det känns mycket stabilt. Nu saknas bara ett skruvstycke och ett par bänkskåp med lådor. IMG_20140315_173009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.