Är det någon som provat att gjuta en trappa i betong själv? Går det att gjuta hela trappan på en gång? :-/ Rinner inte betongen ut genom de nedre trappstegen när man fyller på de övre? ??? Trappstegen är ju kommunicerande kärl! Jag har tänkt gjuta en ny trappa utomhus ner till en källardörr. 120 cm hög.
 
Jag har fått reda på att man ska beställa trögflytande betong. Då kan man gjuta hela trappan på en gång.

Om man av någon anledning vill ha halvflytande eller ännu lösare så måste man skruva fast lock på trappstegen efterhand som man gjuter. Då blir det dock inte lika snygg yta på trappstegen.
 
Om man av någon anledning vill ha halvflytande eller ännu lösare så måste man skruva fast lock på trappstegen efterhand som man gjuter. Då blir det dock inte lika snygg yta på trappstegen.
Dessutom blir trappstegen hala på vintern.
Då man gjuter "öppet" så finns alla möjligheter att rugga till ytan på ett snyggt och funktionsdugligt sätt.
 
  • Gilla
PeterTall
  • Laddar…
Går det inte att sätta på något "lock" med mönster på insidan?
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Jo, men det blir väldigt svårt att kontrollera att formen blir helt utfylld.
 
Det går tydligen att använda vaxad säckväv för att få en snygg grov yta. Säckväven kan dock trots vaxningen tydligen vara svår att få loss. Men å andra sidan så försvinner väl säckvävsbitar som sitter kvar på ett naturligt sätt ganska fort.
 
Funderade själv på att gjuta en trapp och lite murar. Men Optiroc påstår att det går bra att mura trapp utomhus med Leca och sedan putsa eller mura på några trevliga plansteg. Så det tänker jag testa.

Nu är det svåra att bestämma hur höga steg man vill ha, en 19 cm sten plus fog blir på gränsen till högt, men man kan ju ta någon annan tjocklek och lägga dem ned....

Min erfarenhet är att tumregeln "höjden på två sättsteg och djupet på ett plansteg skall tillsammans hamna mellan 60-63 cm" mest gäller för längre gångtrappor. När det bara är upp till fem-sex steg vill man ha djupare plansteg.
 
Jag tänkte göra 18cm sättsteg och 28 cm plansteg, 7 steg totalt.
 
18 + 18 + 28 = 64, Verkar ju superrimligt även enligt gamla tumregeln. 18 skulle ju dessutom kunna vare en liggande 19+15+59 lecasten och en armerad mellangjutning på 3 cm.
 
Funderar också på att gjuta själv men jag hade tänkt lägga skiffer på den.
Räcker det med frostsäker kakelfix för att fästa skiffret?
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
mr_pettersson skrev:
Funderar också på att gjuta själv men jag hade tänkt lägga skiffer på den.
Räcker det med frostsäker kakelfix för att fästa skiffret?
Eller så använder du ett tunt cementbruk. Vattna undersidan på skiffret och pudra på torrt cementpulver innan du lägger dit stene så "biter" det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.