Jag är igång med att ta in offerter från olika firmor för att renovera vårt badrum. Allt ska i princip bytas och vi ska lägga golvvärme, klinker, kakel och spottar i taket.

En firma säger att de kan göra jobbet på två veckor. Vi har kontaktat dem på rekommendation om att de bland annat jobbar från morgon till kväll och är effektiva.

En annan firma säger att det kommer ta 4-5 veckor pga torktider.

Går det att göra jobbet på 2 veckor eller betyder det att man struntar i vissa torktider som egentligen behövs? Kan det bero på att man inte har någon besiktningsman som kommer och kollar mellan varven att allt görs på rätt vis?

Tacksam för svar

/V
 
Torktiden är ett par-tre dagar för flytspacklet så jobbar de effektivt så torde inte två veckor vara något problem.
 
Rent principiellt borde man hinna ett badrum på 2 veckor tycker jag. 14 dagar då, om man jobbar 12h om dagen. Men många företag kör flera pararellt pga torktider och att olika kompetenser krävs, vänta på rörig, sen på elektriker mm. Så för normalfirman tar det nog 4-6 veckor. Vi har haft en kille som gjorde ett badrum på 12 veckor, otroligt segt. Men så var han en sån där hantverkare som kom till jobbet (oss) kl 9, funderade på om han behövde nått inköpt, åkte och handlade, kom tillbaka, jobbade 30 min, lunch 2h, kom tillbaka, åkte o handlade, jobbade 30 min.....ringde rörisen....fick vänta tre dagar på rörisen....osv.
 
Tack för snabba svar. Vet ni hur viktigt det är att ha en besiktningsman och hur det fungerar?
 
Nu står det inte storlek och om det ska rivas eller bilas ut något men 2 veckor ska inte vara något problem.
Besiktningsman behövs inte för badrum men kontrollera noga att firman har BKR/Säkervatten intyg OCH att de som jobbar också har det.
 
S
beror på matrial men två veckor funkar mycket väl på små badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.