Jag bara gissar priserna (inkl.), baserat på de priser jag själv gav för 12år sedan samt de samtal jag haft med försäljare.
Har VETO verkligen eltändning på sina mindre modeller?

Hur ser det ut på din gård, får du plats med ett lämpligt flisförråd på nåt vettigt sätt?
Du ska inte ta in flis i källaren, annat än genom en skruv direkt in i brännare/panna.
 
Att jag eldar med pellets har du säkert redan förstått..

Tidigare i höstas jämförde jag och en granne med ganska lika hus våra uppvärmningsformer, då han nyligen hade fått leverans av ved:
Han köper ungefär 20-25 stjälpta m³ blandved per år, till en kostnad på 8 - 10 000 kr, levererat i en hög på tomten.
Vi använder ungefär 4 ton pellets per år till en kostnad på drygt 10 000 kr, som vi kan få levererat direkt in i pelletsförrådet.

Med utgångspunkt från denna sida med ett antagande att blandved innehåller 2400 kWh per fastkubik skulle 20 stjälpta kubik ge ett energibehov på knappt 15 000 kWh. Pellets har ett energiinnehåll på 4 800 kWh per ton. Drygt 3 ton pellets skulle alltså motsvara 20 stjälpta kubik ved.

Jag har svårt att förstå skillnaden du beskriver..
 
Har gjort samma analys på ett annat sätt, hur mycket pellets får man för det vi betalar för veden = tillräckligt ;)
 
Men, om energibehovet är så litet, i häraden 15-20 MWh enligt GoForIt, så skulle en bergvärmepump leverera den energin för i runda slängar 6-7 tkr/år.

Köper du flis så verkar den ju i riktigt stora volymer kosta 25 öre/kWh, om vi gissar att man får betala 5 öre extra som privatperson så blir det ungefär detsamma som för värmepumpen: 6 tkr/år.

Investeringskostnaderna verkar på det här stadiet vara likvärdiga.Elpriset är en större osäkerhet än priset på flis, men även om elpriset går upp till 2 kr/kWh så blir det ju bara ett par-tre hundralappar mer i månaden.
 
Initialkostnaden för bergvärme är dock betydligt högre än en traditionell pelletsanläggning.
Dessutom kräver husets radiatorer med säkerhet en hög framledningstemperatur.
 
Pellets ja, men jag pratade om en flisanläggning :). Enligt TS så är ju pellets uteslutet på grund av att det strular för mycket (jag har ingen egen erfarenhet så jag säger inte emot).

Pannan TS kollade på kostade 43, bax menar att brännare och förråd går lös på runt 60 tkr - då är vi uppe i 100 lakan bara där och det är ungefär vad man kan köpa en vettig värmepump och borra ett hål för.
 
Ingen ska heller tro att fliseldning är totalt bekymmersfritt, och då tänker jag mest på flisförrådet, och flisens egenskaper. Den har lätt att stocka sig och bilda valv, allt beroende på flisens fukthalt, utetemperaturen och lite andra faktorer. Får inte brännaren/pannan nån mat så stannar den, så enkelt är det, men det gäller ju alla värmeanordningar :)
Flisen ska vara ordentligt torr för att den ska vara riktigt bekymmersfri, enda gången jag haft sån flis var när jag köpte från ett sågverk. Den hade då gått genom virkestorkarna (plankorna alltså)
 
Att fliseldning skulle vara mer bekymmersfri eller kräva mindre tillsyn än pelletseldning i en modern panna tror jag inte för en sekund på.
 
Jag ska väl inte säga att pellets är uteslutet, det har jag bara (vilket jag känner att jag varit otydlig med) baserat på att köpa småsäckar (mycket dyrare än bulk, samt mycket mer hantering) då många har haft strul med bulkpellets. Det kanske är vissa brännare som har problem med bulkpellets?

GoForIt: Vad för prylar har du i din anläggning? Jag är intresserad just då du kör med bulkpellets och det fungerar? Vad är det för pellets?

Mexitegel: Jag har långt till berget här, och även om den här vintern har varit ganska mild (-35 bara vid något enstaka tillfälle hittills) så vill jag inte bygga en lösning där jag måste toppa med elpatron bara för att det är -35 ute.
bax: Plats finns att bygga i direkt anslutning till huset/pannrumet. Jag förstår det som så det finns tillval till Veto för eltändning, men informationen är väl sisådär. Att flis är bekymmersfritt, eller något annat uppvärmningssätt för den delen, tror jag inte på, så det är lugnt :)
 
Hur kallt det är spelar ju i och för sig ingen roll om det rätt dimensionerat, då är också elspetsen obefintlig eller kalkylerad. Jag måste ändå säga att jag är förvånad över att energiförbrukningen inte är högre :)
 
GoForIt: Nej, om bulkpellets fungerar bra så lär flis nog knappast vara bättre, däremot om man måste bråka med småsäckar med pellets, då.. Pellets verkar dock vara dyrare än flis i drift, och det ganska rejält, på rena bränslepriset så tror jag att jag vågar räkna med nästan en fördubbling. Sedan är jag något osäker på hur mycket pellets jag skulle behöva bränna (är osäker på vedåtgången, och nu är det en ganska mild vinter), men 4 ton kommer jag nog inte långt på känns det som, kan tänka mig att det är uppåt 5-6 ton som behövs.

mexitegel: Grejjen är att jag inte vet hur mycket energi det här huset "äter" - vi har inte bott här så länge (sen i oktober), och några riktiga köldknäppar har det inte varit, så mina siffror är nog inte så tillförlitliga - en väldigt grov uppskattning är att det kanske handlar om 20 kbm staplad ved per år, men den är som sagt väldigt grov. Så vitt jag vet är det långt till berg här så det handlar nog om ett ganska rejält borrhål, och som jag förstått det så sticker det iväg i pris ganska fort
 
Småsäckar med pellets har inte varit dyrare än bulkad pellets de senaste säsongerna, beroende på att det råder priskrig på säckad. De tre senaste säsongerna har vi inte haft möjlighet att köpa bulk till samma pris, varför vi kör med säckad. (Observera att jag i inlägg #17 skrev "kan få levererat".)

Vi har en anläggning från Värmebaronen, en Viking Bio installerad 2003.
Den är dock inget föredöme då det gäller just bulkpellets, som av hanteringen innehåller mer spån och finfraktioner. Då finns det bättre produkter idag. Vill du veta mer om pelletsbrännare rekommenderar jag www.pellets.info
 
GoForIt: Hm, intressant, det hade gått mig förbi. Räknade lite, skiljer 200 kr på 4 ton (visserligen till fördel för bulk), vid en sådan liten skillnad kan jag faktiskt tycka att det är skit samma, att tömma några pallar pellets om man gör någon vettig hantering känns klart görbart - gravitationen kan göra det mesta i det här fallet så det handlar inte om så mycket tid och inte så ofta.

För övrigt: Hittade en sida på energimyndigheten, försökte mata in ganska rättvisa data om huset, och fick ut uppskattad energianvändning. Den tyckte jag borde elda upp 34,6 kbm travad ved per år. Det kan nog också stämma faktiskt, är jag rädd.. För pellets blir det väl uppåt 21 000 kr/år isf.. Skulle dock tro att sanningen ligger någonstans mittemellan, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
 
Jag gjorde för skojs skull också kalkylen hos Energimyndigheten, men den uppfattade jag hade för mycket förutbestämda parametrar.

Vi har tillgång till gratis ved, och eldar en del i en braskamin. Dock skulle det i vår situation inte fungera med ved som primärkälla, dels på grund av hanteringen (utrymme) samt att ingen är hemma på dagtid och skulle kunna elda.
 
GoForIt: Vi klarar oss på att elda morgon och kväll, och i alla fall regel är någon av oss hemma då.

Spånar lite nu på om det kanske skulle vara värt att fortsätta med ved, ved och flis lär nog vara det som jag kan få tag på billigast. (Har frågat runt lite, i alla fall tre hushåll i bygden eldar flis, och om jag förstod rätt så har alla tre egna flisaggregat.) Får nog skaffa mig lite mer ackumulatortank och försöka hitta på något vettigt vedförråd så man slipper springa kors och tvärs över tomten för att hämta ved.. Sedan funderar jag på att kunna köra pellets också, mest för att täcka upp när man inte har möjlighet att elda ved, om man nu kan få till det på något smart sätt. Bara en tanke dock.. Fungerar det att köra både pellets och ved i en CTC V20, och kunna växla utan en massa krångel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.