Hej

Funderar på att renovera ett sovrum i vårt hus från -78. Sitter strukturtapet på 10mm spånskiva idag. På många andra ställen i huset har det spruckit skarvarna mellan spånskivorna. Därför funderar jag på att skruva upp gips på väggarna.

Räcker det med renoveringsgips för att hindra rörelserna i huset så att det inte spricker eller ska jag satsa på 13mm skivor?

Går det att skruva i spånet eller ska jag sikta på att skruva i reglarna?
 
Jag gillar inte att jobba med renoveringsgips så jag skulle valt 13mm, det blir slätare väggar och framför allt så är det mycket lättare att skruva standardgips.

Sätt skivorna så att du får förskjutna skarvar mot spånskivorna, är det möjligt så skruva gipsen genom spånet och in i regeln bakom, men det gör inget om den stor del av skruvarna bara drar i spånskivan.
 
  • Gilla
Stoneice
  • Laddar…
Hoppades på att det skulle gå bra att skruva i spånet då jag har det besvärligt att få upp 1200cm skivor (utgår från att det är reglat 60cc i väggen)! Tack!
 
Det går utmärkt att skruva i spånet, jag har gjort det i ett antal rum och inga sprickor alls.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det går utmärkt att skruva i spånet, jag har gjort det i ett antal rum och inga sprickor alls.
Så gör jag också om jag vet att träskivan är ordentligt monterade.
Spånskivor från -78 kan mycket troligt vara spikade med dyckert, då skadar det inte att dra en del gipsskruvar så att de även får fäste även i reglarna.
 
Sant, har precis renoverat badrummet där det är, som du skriver, spikat med dyckert. Jag får därför letar upp reglarna och drar i dem där det går och resten i spånet.

Har fått tips om att sätta "hörnplåtar" i innehörnen samt i alla skarvar mellan spånskivorna. Är detta motiverat eller överkurs?
 
Mina spånskivor är limmade samt spikade från början.
Hörnplåt är bra.
 
Jag brukar sätta hörnplåtar mellan träskiva och gips överallt om det inte finns stöd av en regel bakom. I ditt fall kan det ju vara svårt att veta hur det ser ut med regelverk i hörnen, så då skadar det absolut inte att sätta hörnplåtar.
Att sätta plåtar även vid varje spånskiveskarv anser jag vara onödigt så länge du sätter dina gipsskivor med förskjutna skarvar.
 
S
ja, har du garanterat 90 grader i hörnen så kör med det.
annars brukar skarv plåtar fungera lika bra
 
Akahigi
Rätt smidigt med renoveringsgips viktmässigt. Har skruvat 90m2 i taket och det var enkelt att skruva. Körde på byggmax variant.
 
Det är ju billigare med standard och det är lättare att få bra så för mig så är det självklart! Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.