Hej

Jag är frekvent läsare, men inte mycket till skribent, på det här forumet. Hur som haver, här kommer lite bakgrundsinformation: vi köpte ett bättre begagnat hus i höstas med tillhörande ladugård (där det finns ett varmgarage på bottenvåningen.) Huset är ifrån 1940-talet, men blev totalrenoverat 1980 (vatten, värme, avlopp, el, tak, tilläggsisolerat.) Garaget byggdes av förra ägaren för ca 10 år sedan. Huset är på 1,5 plan + källare. Huset är på ca 170 -180 kvm, garaget på ca 20 kvm.

Huset har vattenburen uppvärmning med radiatorer, vedpanna i källaren (CTC V20, ca 8-9 år gammal) + 2*500 liter ackumulatortankar (också ganska nya.) Laddomat finns. Jag har inte rört så mycket i systemet förutom att installera ett till expansionskärl (slutet system) då det var ganska aggresiva tryckskillnadet i systemet mellan kallt och varmt.

Garaget värms med golvvärme (glykolfyllda slingor) i ett öppet system med elpatron som värmekälla (samt billig byggfläkt köpt på jula. Började med byggfläkten, men när utetemperaturen kröp neråt -20 så hade den lite svårt att hålla sig över nollan så då fick jag dra på golvvärmen.)

Som systemet ser ut nu så får jag, när det är kallt ute (-5 och neråt, grovt uppskattat) elda två gånger om dagen. Kryper temperaturen ännu lägre, neråt -20, -25 eller så klarar jag mig dessutom inte på ett ett inlägg per eldning. Inget fryser sönder eller så om det här klickar, elpatronen går in, men det känns inte helt gratis.. Dessutom blir det lite kallare inomhus (ren snålhet ifrån min sida ;) )

För att få in ved i huset så finns det ett litet fönster i pannrummet (som inte längre är något fönster) där man kan tippa in ved med skottkärran. Nu på vintern så har nog förbrukningen varit 3-5 "skottkärror" per vecka (informationen är dock inte tillförlitlig: jag brukar aldrig komma ihåg om det är tredje eller femte skottkärran jag tippar, eller hur ofta..)

Hur som haver: jag fick med ganska mycket i husköpet - både säljare och köpare kände sig ganska nöjda då de slapp åka iväg med allt möjligt på tippen, och jag fick mycket användbart "gratis", däribland _rejält_ med ved. Nu är jag inte någon expert, men jag har hört uppskattningar som säger att det kanske handlar om 2-3 årsförbrukningar av ved, så jag kommer nog fortsätta elda ved tills att den är slut i alla fall. En grov uppskattning jag gjort själv är att jag nog kanske kommer göra av med 20 kubik ved per år.

Nu är dock frågan: vad ska man hitta på när veden är slut? Alternativet att helt enkelt köpa på sig mer ved (jag har ingen egen mark) känns inte helt lockande måste jag säga, det är lite för mycket meck med det hela.

Vad jag skulle vilja ha är följande:

  1. En kulvert för att värma upp garaget med samma system som huset
  2. Ett system där man slipper bära in bränslet med korta intervaller
  3. Ett system där hantering av bränslet kan ske rationellt med stora maskiner endast ett fåtal gånger per år, som mest
  4. Ett system man slipper lägga så mycket tid på dagligen, om ens så ofta
  5. Ett system som inte kostar skjortan väl i drift
  6. Ett system som inte kostar skjortan att installera
  7. Ett system som inte tänder eld på huset, dvs det ska vara bakbrandssäkert om vi pratar flis/pellets och liknande. Jag tror jag kommit fram till att jag inte gillar idén med att släcka bakbrand med vatten, desto mer gillar jag idén att förhindra bakbränder med hjälp av cellsluss.
  8. Ett system som är driftsäkert


Jag har diskuterat lite med lite vänner, och läst hur mycket som helst på nätet, men jag känner att inte lyckas få grepp om saker och ting.

Det som jag har kommit fram till att jag inte vill befatta mig med hittills är följande, då av bland annat rena kostnadsskäl - det blir dyr uppvärmning i längden:

  • Elvärme
  • Luftvärmepumpar
  • Bergvärme
  • Jordvärme
  • Pellets
  • Spannmål

Som jag resonerat återstår då i princip två alternativ:
  • Ved
  • Flis

Jag tycker mig se flis vinna över ved på alla punkter förutom inköpskostnaden. Väl köpt så borde man väl kunna få tag på flis billigare än ved? Om inte annat så borde en flismaskin vara effektivare än en vedprocessor? Och grot går väl att flisa det med, och det borde man väl kunna komma över ganska billigt?

Ska jag elda ved så behöver jag ett betydligt mer rationellt system: både mer rationell vedhantering, men även betydligt större acktankar, och en större panna (tänker både effektmässigt, men även eldstadsvolymen.) I mitt nuvarande pannrum skulle jag nog kunna klämma in 1 kubik acktankar till, kanske 2, men då blir det rejält trångt, men jag har ingen möjlighet att hantera veden på ett rationellt sätt där. Mest troligt skulle jag då behöva bygga ett helt nytt "pannhus" (inget fel i det egentligen, bortsett från kostnaden) för att det ska bli bra.

Ska jag elda flis så har jag några olika vägar att gå: antingen ha en tämligen enkel kombipanna, t.ex. den jag har ("drömscenario" ur kostnadsperspektiv, och jag tänker att den med mitt otränade öga ser ganska fräsch ut och har ganska många år kvar att ge), och skaffa mig en flisbrännare, eller en riktig flispanna. Flisförrådet lär jag dock vilja placera utomhus och helt enkelt bygga ett vägg-i-vägg med huset (plats finns), främst av den enkla anledningen att jag vill ha rationell hantering, och att ha ett litet förråd inomhus tilltalar mig inte. Rent effektmässigt så räcker 20 kW till utan några problem just nu (då värmer jag ju dock inte upp garaget, men pannan brinner ju inte dygnet runt, ens när det är som kallast, snarare kanske 7-8 timmar per dygn när det är som kallast.)

På flisfronten är dock frågan: placera alltihopa i befintligt pannrum, eller bygga ett nytt "pannhus"? Jag ser ju helst inte att något hus brinner upp, men jag ser hellre att ett litet "pannhus" brinner upp än själva bostadshuset. Att bygga pannrum i ladugården tilltalar mig inte riktigt.

Jag måste ju erkänna att jag helst utforskar flisspåret så långt det går innan jag börja fundera på ved, men nu tror jag att ni har koll på hur jag tänker och prioriterar på ett ungefär.

Om jag ska elda flis så har jag nog tänkt mig följande "baskrav":
  1. Bakbrandssäkert så gott det går, tänker då cellsluss eller liknande
  2. Rejäla grejjer som klarar ganska grov flis så man inte får driftstörningar, och blir det problem så ska den i möjligaste mån lösa problemet av sig självt, t.ex. stopp i skruvar och liknande
  3. Eltändning
  4. Automatisk askutmatning

Baserat på allt det här så har jag då några "stora" frågor som ni kanske har lite svar på, idéer eller följdfrågor:
  1. Är en vettig flisanläggning så pass säker att man vågar lita på att man inte får bakbrand och liknande? Jag har fått det intrycket om cellsluss och liknande, men jag är inte helt säker på att jag inte har fått någonting om bakfoten
  2. Hur trevligt är det med automatisk sotning?
  3. Hur trevligt är det med lambdasond?
  4. Vad finns det för (fler) fördelar med en riktig flispanna istället för en separat flisbrännare?
  5. Vad kan det tänkas handla om för kostnader? Det känns halvt omöjligt att begripa sig på vad alla olika alternativ kostar när knappt någon har något som ens kan jämföras med en prislista tillgängligt
  6. Vad handlar det om för livslängder på grejjerna? Jag gjorde lite överslag och kom fram till att flis borde bli ca 10 000 kr billigare per år jämfört med pellets, men det känns som att en pelletsanläggning blir betydligt billigare att få igång än motsvarande flisanläggning, och det skulle ju vara trevligt om man nått break even långt innan det är dags att byta alltihopa ;)

/Oskar
 
  • Gilla
Bobbebubben
  • Laddar…
Onkelborg skrev:
...Baserat på allt det här så har jag då några "stora" frågor som ni kanske har lite svar på, idéer eller följdfrågor:
  1. Är en vettig flisanläggning så pass säker att man vågar lita på att man inte får bakbrand och liknande? Jag har fått det intrycket om cellsluss och liknande, men jag är inte helt säker på att jag inte har fått någonting om bakfoten
  2. Hur trevligt är det med automatisk sotning?
  3. Hur trevligt är det med lambdasond?
  4. Vad finns det för (fler) fördelar med en riktig flispanna istället för en separat flisbrännare?
  5. Vad kan det tänkas handla om för kostnader? Det känns halvt omöjligt att begripa sig på vad alla olika alternativ kostar när knappt någon har något som ens kan jämföras med en prislista tillgängligt
  6. Vad handlar det om för livslängder på grejjerna? Jag gjorde lite överslag och kom fram till att flis borde bli ca 10 000 kr billigare per år jämfört med pellets, men det känns som att en pelletsanläggning blir betydligt billigare att få igång än motsvarande flisanläggning, och det skulle ju vara trevligt om man nått break even långt innan det är dags att byta alltihopa ;)

/Oskar
1. Ja!
2. Mycket, jag saknar det.
3. Vet ej.
4. Vet ej.
5. +200kkr med installation, kulvert, och allt. Baserat på att du inte vill bygga pannrum i ladugården, och INTE SKA dra in flis i befintligt pannrum. Då återstår separat "pannhus".

Det är ingen bra ide att elda flis mot din befintliga kombipanna, en flisbrännare behöver stort förbränningsrum för bästa verkningsgrad.
Hur har du det i övrigt med maskineri att hantera flisen? Du ska undvika så långt det är möjligt att hantera flis manuellt
 
En väldigt springande punkt i dina resonemang bör väl vara tillgången på flis.
Då du väl troligen inte har det själv (eftersom du saknar tillgång på ved) måste du köpa det av någon? Vem?
Och till vilka priser?

För mindre förbrukare är det idag mycket svårt att få köpa ex. sågspån för ex. strö till häst.
Sågverken har avtal med uppköpare, alternativt så tillverkar de pellets själva.

Gällande prisskillnaden på råvaran är jag nyfiken på hur du räknat.
Prisskillnaden mellan ex. köpt, färdigkluven, levererad ved och pellets ger dig mycket dålig ersättning för det merarbete veden ger.

Jag har också svårt att se hur du under en något sånär rimlig tid skulle kunna räkna hem en investering av en flisanläggning ekonomiskt.

Nej, ska du elda med ved ska du ha fri tillgång till den och ha möjlighet till att lägga tiden på skötseln.
Flis fungerar bara i fjärrvärmeverken där de kan hantera processerna bättre, och tömma bil och släp rätt ner i intaget.
 
Nej, jag har inte tillgång till flis, eller ved, för den delen, utan att köpa den. Själva flisningen kan man ju hyra någon att göra.

Just att hantera flis så är det någonting jag inte vill hålla på med (då försvinner liksom vitsen med alltihopa) - stort förråd där man fyller direkt, antingen ifrån lastbil, eller flisar rakt in i, och sedan ska inte flisen behöva hanteras mer förrens det är dags för nästa lass.

(Ska jag lägga en massa pengar på pellets så vill jag ha något liknande, ska jag betala dyrt för pellets istället för ved så får det nog lov att fungera mer eller mindre automatiskt också. Jag gjorde ett nytt överslag som säger mig att pellets kostar ca 7000 kr mer per år än ved om jag köper.)

Om jag utgår ifrån att flis går att elda på ett säkert sätt så är min "plan A" att inte bygga något separat "pannhus", huruvida pannan kan behållas eller inte är väl dock inte jättekritiskt, jag har inte uteslutet att byta panna, men om den ska bytas, vad ska man stoppa dit istället? Jag känner att det finns två vägar att gå: en "vanlig" panna + flisbrännare, eller flispanna. Vad är fördelar/nackdelar med alternativen? Kostnader?
 
Jag håller med GoForIt i mycket ,det hänger mycket på att man har rätt förutsättningar för att elda med ved eller flis.
Jag håller dock inte med om den sista meningen, med rätt förutsättningar har du ett eget fjärrvärmeverk hemma på gården i.o.m. fliseldning. Det behövs inte stora industrianläggningar.
Men det kostar en hel del att skaffa en bra flisanläggning, jämfört med att köpa en (ev. begagnad) pelletsbrännare och jacka in den mot befintlig panna. För pengarna man sparar på det kan man köpa mycket pellets.
 
Jo, att det handlar om pengar det vet jag, men pellets kräver lite investeringar det också. Att bära säckar var och varannan dag tilltalar mig inte, så någon typ av förråd lär jag nog ändå behöva bygga i anslutning till huset. Då borde man även kunna köpa pellets förpackat på annat sätt än småpåsar, vilket borde bli billigare och enklare.

När det gäller flis så vill jag veta vad det handlar om för kostnader och göra lite realistiska beräkningar, inte bara släppa det utan att ha gett det en ärlig chans.

Finns det några alternativ till rena flispannor ifrån t.ex. ETA/Fröling? Har kika lite på flisbrännare ifrån t.ex. Gotfire, Veto etc, men jag får inte grepp om det hela.
 
Det går ju åt en stor mottagningsanläggning om du ska kunna ta emot en lastbil med släp vid varje leveranstillfälle. Det är ju häftiga volymer vi pratar om.
Bara kostnaden för en sådan blir ju svår att hämta hem ekonomiskt under överskådlig tid.

En merkostnad på 7000 kr för pellets på den vedvolym du uppger verkar spontant kraftig, men vedpriset varierar.
Här kostar en kubik hemkörd, stjälpt blandved cirka 400 kr. Ett ton pellets cirka 2 500 kr.
Jag vet inte i vilken enhet du anger 20 kubik ved? Är det stjälpt/staplad/fast?

Pellets kan du ju få levererad i bulk. Då kan du med ett skapligt förråd ta hela din årsförbrukning i en leverans.

Jag är också tveksam till om en flisanläggning blir så driftssäker och oberoende av tillsyn som du önskar.
 
Ska du elda pellets så BORDE du bygga ett bulkförråd, den plats där acktankarna står i dag kanske (?)
En granne har svetsat ihop två gamla oljetankar som han har som bulkförråd.
Sen kommer en tankbil och fyller på ca. varannan månad (litet hyreshus).

ETA, Fröling, Hargassner m.fl. är väl top-of-the-line när det gäller flis- och pelletspannor.
Alternativ? Jag skulle rekommendera en Gotfirebrännare dockad mot en Veda-panna eller en Combifire-panna.
Combifiren har askurmatning, jag tror inte Veda har det.
Priser på dylikt? Man åker på att ta besväret att ringa runt till några lokala återförsäljare.
Jag gissar 100-150kkr för en brännare-panna-kombo och 150-200kkr för en ETA-Fröling-lösning.
Du får säkert fler svar snart, det finns några ETA-ägare här på forat.(Linken74 bl.a.)

Vart bor du? Har du någon fliseldare i närheten som du kan köpa flis av? Eller leja att flisa den ved du köpt?
 
Det brukar bli lättare om man ser det objektivt. Som jag uppfattar din fråga så har du två parametar; kostnad och bekvämlighet. Den sista är en bedömning så börja därför med att göra en kalkyl över olika alternativ, Du har redan inledningsvis uteslutit ett antal alternativ, men har du verkligen räknat på dem?

När du gör din kalkyl så ta med alla kostnader, avskrivningar, räntor (eller förlorad ränta om du skulle placerat pengarna istället).

En modern flisanläggning för industriflis är nog melodin om du ska ha den driftsäkerhet du söker och vill elda med flis.
 
Litet tillägg: Industriflis ligger på ungefär 20 öre/kwh plus moms när det är kraftvärmeverk som köper. Privat i små mängder antar jag blir dyrare,
 
Pellets har rykt (inget är definitivt dock..) främst pga pris och att få det driftsäkert. Går det att få det driftsäkert och utan krångel med en massa manuell hantering så kan det vara attraktivt. Jag har hört om många som har haft problem med just bulkpellets, men sedan gått över till småsäckar och då har det fungerat. Det känns dock som en ganska markant prisskillnad där, utöver att jag inte alls upplever småsäckar med pellets som sådär jättemycket enklare än ved.

När det gäller att få tag på flis så har jag inte undersökt det i detalj - jag vill veta om det är realistiskt att elda flis först - men jag vet ett hushåll som har eldat flis inte allt för långt härifrån, de slutade dock med det ganska tvärt för två år sedan då huset brann ner. Vad de har för uppvärmning nu vet jag faktiskt inte riktigt. Men i alla fall då fick de ju tag på flis, kan hända att de rentav flisade själva, vet inte riktigt vad den släkten har för maskiner i sin maskinpark, men jag skulle inte vara förvånad om de har flisaggregat stående någonstans.

Stora flispannor i stil med ETA/Fröling har jag väl mer eller mindre nästan skrivit av då jag har för litet effektbehov och det är för stora investeringar. Det känns som att om det ska vara försvarbart så måste det vara något mindre, frågan är dock vad det där mindre är för någonting, och vad det då kostar.

Det ytterst grova beräkningar jag gjort på flis (med dålig koll på vad det kan tänkas kosta) har jag räknat med att låna (till ganska hög ränta) och de såg väl halvbra ut.

Men i vilket fall som helst, om jag leker med tanken att Combifire 20 är en bra idé, och att följande prislista stämmer något sånär så kostar i alla fall en panna exkl montage, men inkl moms ca 43000. Frågan är då vad flisbrännare + förråd kostar.
 
Onkelborg skrev:
...Stora flispannor i stil med ETA/Fröling har jag väl mer eller mindre nästan skrivit av då jag har för litet effektbehov och det är för stora investeringar....
Men i vilket fall som helst, om jag leker med tanken att Combifire 20 är en bra idé, och att följande prislista stämmer något sånär så kostar i alla fall en panna exkl montage, men inkl moms ca 43000. Frågan är då vad flisbrännare + förråd kostar.
ETA och Fröling finns i 25kW-utförande, vill jag minnas.
EDIT: http://www.blocket.se/sodermanland/ETA_flispanna__varmecontainer_20_700kW_40709845.htm?ca=3&w=3 (20-1000kW)

Jag kan tänka mig 25-35kkr för brännare och ungefär samma för förrådet.
Det beror ju på förrådsstorleken förstås.

Skrev jag att jag hade svårt för brännare med underhållsfyr?
 
Redigerat:
Du skrev att du gissade att du förbrukade 20 kbm ved, var det fast, stjälpt eller travat mått?
 
Några tankar från en vedeldare, jag har två vedanläggningar, en till huset och en till verkstaden. Mina förutsättningar är att jag får veden levererad i fallande längder gratis!

Av dum småländsk snålhet så köpte jag en billig polsk panna till verkstaden och under förra året blev det en Österrikare till huset.

Hade jag fått göra om, så hade jag utan omsvep investerat i en österrikisk flisanläggning som matat både hus och verkstad.

I ditt fall hade jag nog köpt en österrikisk pelletspanna med tillhörande bulkförråd, vi kommer att installera en sådan anläggning i en annan fastighet om några år då vedpannan där är uttjänad, har räknat på skillnaden mellan ved och pellets då veden köps till denna fastighet, samt arbetsinsatsen för att hantera veden vilken är avgörande i detta fall.

Då min polska panna kostar 1/5 av den österrikiska pannan så tycker jag nog att jag kan uttala mig i denna fråga:
Köp KVALITÉ det lönar sig på alla plan, det är 5 ggr roligare att hantera österrikaren du blir 5ggr mindre irriterad osv.

Att plocka ihop panna och brännare vare sig det är flis eller pellets, då kommer du inte få den nivå på användarvänlighet, effektivitet och komfort som en modern österrikare ger, du skriver det själv och jag rekommenderar det å det varmaste satsa på system som ger lite insats från dig som användare :)
 
Mexitegel: Baserat på högst grova uppskattningar och hur mycket jag tror att jag eldat upp hittills så är 20 kbm ganska grovt tillhugget, tänk någonstans på skalan stjälpt - travat

Bax: De där ungefärliga priset, är det inkl eller exkl moms? (Är egentligen bara intresserad av pris inkl moms nämligen.) Underhållsfyr vill jag inte heller veta av, som det är just nu så har jag svårt att motivera det ens när det är som kallast

omv.peter: Jag vill inte köpa skräp, men samtidigt tänker jag att det måste finnas grejjer som fungerar till mer överkomliga priser, speciellt när man går ner lite i effekt. Gotfire t.ex, eller Veto. Jag är lite intresserad av vad de går för (både pris, och hur de fungerar, och vad de klarar av att tugga i sig.)

Viss strulmån kan jag leva med, om man får bråka en timme med den någon gång i kvartalet kanske inte är hela världen.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.