Hej!

Planerar att bygga ut, och om, ett 1 1/2 planshus från det glada 70-talet och vill gärna ha lite tankar och synpunkter på planlösningen.

Eftersom befintlig grund är en oisolerad platta med uppreglat bjälklag är planen att riva ut detta och lägga in en ventilerad lösning typ nivell. Inga direkta fuktproblem som vi vet om idag, men om vi ändå ska bygga om så känns det bäst att ta det säkra före det osäkra.

Huset står på en långsmal tomt med bara 4,5 m till tomtgräns i väst och kanske 10 meter till gränsen i öster.
I syd-sydost har vi havsutsikt så därför är huset gavelställt.

Planen är att förlänga huset och då bygga in altanen/balkongen under taköverhänget och sedan bygga till på långsidan med hall och kök och utanför köket en vinterträdgård.
Vinterträdgården skapar då ett bra hörn med lä vid uteplats framför huset och skyddar från ilskna vindar från öster och norr.
Tanken är att utbyggnaden ska ha ett ganska flackt pulpettak där den höga delen ansluter mot befintligt tak, om ni förstår hur jag menar. Över vinterträdgården sticker pulpettaket ut ensamt..
Inte vackrast kanske, men har jag inte kommit på så många andra vettiga lösningar.

Stilen är tänkt åt det modernare hållet med stående svart eller grå panel med aluzinktak.

Jag har försökt hålla vatten och avlopp i ungefär samma del av huset för att slippa bila upp alltför mycket av plattan, men ändå få till en större tvättstuga och ett ok badrum nere.

Kan skriva hur mycket som helst tror jag...men here goes, nu kastar jag mig till vargarna och hoppas dom kommer mer bra ideér istället för att äta upp mig ;-)

Bilderna nedan är den befintliga planlösningen. Ny som pdf.
 
  • BV orginal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ÖV orginal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskärning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som kan vara knepigt att lösa på ett bra sätt är dels anslutningen mellan pulpettaket och bef. huskropp samt nya plattans eventuella infästning i den gamla.

Fundera också på om du skall passa på att installera ett FTX-system samtidigt.
 
Jo, jag funderat på hur man ska få till plattan men har väl ingen klockren lösning, å andra sidan är jag inte så vidare kunnig inom området heller ;-)
FTX har jag inte funderat på, tanken är att borra bergvärme med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.
 
Enklast blir att förlänga byggnadskroppens mot sydost under hävdad takås. Du slipper de krångliga anslutningar. Du får mycket volym för pengarna. Och med hjälp av öppen planlösning tillvaratar du utsikten på båda våningsplanen.

Man fångar nivåskillnaden med ny inomhustrappa, där du idag har er täckta terrass. Eftersom utsikt och hav ligger i sydost antar jag att du redan har viss sluttning i utbyggnadens riktning. Denna sluttning kan du förstärka genom att schakta ur en "sunken garden" framför husets nya utsiktsgavel. Denna skålade uteplats kan man komplettera med låg häck som lä och skydd mot havsvind och insyn, utan att fördärva utsikten från huset.

Personligen skulle jag slopa grovingången, eftersom den äter yta. Vill du ha bastu får du gott om plats på ovanvåningen, eftersom gamla trappan försvinner. Utrymmet mellan badrum och sovrum kan då med fördel disponeras som klädkammare hellre än som tvättstuga, eftersom det inte är så klokt att placera bullrig tvättmaskin och torktumlare vägg i vägg med bottenvåningens sovrum. Därför förslår jag att du helt enkelt bygger ett badrum med klädvård, allt i ett.


Iouwah01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret billy_baver!
Lite nytt att tänka på.
Tyvärr har vi ingen sluttning åt vattnet till, även om jag skulle önska att vi hade det ;-)
Skulle vara riktigt häftigt med en "sunken garden" men det finns nog viss risk för att den skulle kunna förvandlas till en pool vid en rejälare höststorm ;-)

Tvättstugan vill jag helst inte pruta på då den får agera förråd också. Tanken är att sätta in en dushblandare och golvbrunn vid sidan om groventrén för att kunna spola av skitiga hundar och barn.

Jag har ritat lite på att bara förlänga huset samt en utbyggnad för att flytta ut entrén, men har lite svårt att få till ett vettigt kök samt att det blir lite mer "korridor" känsla i huset. Vill gärna ha en luftig planlösning.

En annan sak är vindskydd på altanen och ev. uterum att kunna stänga in sig i när det blåser, det blir lite knepigare att få till om man bara förlänger huset..
Det är ju så lätt att fastna i ett visst tankemönster och inte se andra möjligheter, då är det bra att byggahus finns!
 
Om du kollar in min planlösning finner du siktlinjer från entrén både rakt fram och snett genom köket mot fönstergaveln. Din egen lösning blir genast mindre luftig eftersom du placerat våningstrappan mitt i huset, och till på köpet bygger garderob under den.

Jag ska kanske också förtydliga att hela utbygget mycket väl kan utformas som en enda inglasad "vinterträdgård". Om man så önskar. Men då bör man fundera ett par extra varv på solskydd, för att vinterträdgården sommartid inte ska förvandlas till en ogästvänlig "kuvös".

Vill man bygga vinkel kan man bygga ut från gaveln i bara halva husets bredd, och förse det med pulpettak som får samma takvinkel som befintligt tak. Denna lösning tror jag dock inte passar helt bra på just denna tomt.

Anlägger man en nedsänkt trädgård får man givetvis dränera den. Arrangemanget underlättar att skapa lä, men kostar också en slant att genomföra. Lä och insynsskydd kan man ordna på många sätt, och jag föreslår att du talar med någon av våra duktiga trädgårdsarkitekter. De kan sånt.

Slutligen - beträffande hundtvätteriet - ta för all del upp en dörr på gaveln direkt in i "hygiensektionen". Men lås inte upp ytan på alltför skarpa gränser mellan olika "funktioner". Och låt rummet kommunicera med endast en dörr mot hallen, så att man istället når det ena "hygienrummet" via det andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.