Jag har sett att det finns flera trådar som handlar om bastu i befintligt badrum/våtrum och tänkte att någon kanske kan få idéer från vårt bastubygge: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/225831-att-bygga-budgetbadrum.html

Vår bastu byggdes in i ett kaklat badrum. Väggarna bakom bastun har dock endast fuktspärr. Golvet är klinkers, även i bastun. Mot yttervägg finns en luftspalt bakom bastuväggen (även om jag inte vet om det verkligen behövdes).

Vår bastu har fungerat mycket bra i 4 år nu. Inga tecken på fukt eller mögel bakom väggar el liknande problem.

/ulf
 
B
Jag har också funderat på en bastu i badrummet, fast i mitt fall så ligger det till så att där vi vill ha bastun
hade vi 1 golvbrunn vilket vi behöll för att kunna spola rent när det behövs samtidigt som i o med att det är fall dit så kan man rengöra badrumsgolvet med så vattnet rinner undan.
Duschen har flyttats till andra sidan med ett nytt golvbrunn så där är 2 olika fall till 2 olika brunnar.
Problemet är när bastun väl står där o man spolar golvet så rinner vattnet helt rätt in till golvbrunnet i bastun genom bastudörren MEN hur ska det bli med vattnet som hamnar utanför på höger respektive vänster sida om dörren?
Det är alltså i vinkeln som dörren är tänkt hamna i.
Ska man sätta distans under väggarna så de kommer 2 cm högre upp så att vattnet rinner undan in mot golvbrunnet från båda hållen eller?
Med vänlig hälsning
 
BM5 skrev:
Jag har också funderat på en bastu i badrummet, fast i mitt fall så ligger det till så att där vi vill ha bastun
hade vi 1 golvbrunn vilket vi behöll för att kunna spola rent när det behövs samtidigt som i o med att det är fall dit så kan man rengöra badrumsgolvet med så vattnet rinner undan.
Duschen har flyttats till andra sidan med ett nytt golvbrunn så där är 2 olika fall till 2 olika brunnar.
Problemet är när bastun väl står där o man spolar golvet så rinner vattnet helt rätt in till golvbrunnet i bastun genom bastudörren MEN hur ska det bli med vattnet som hamnar utanför på höger respektive vänster sida om dörren?
Det är alltså i vinkeln som dörren är tänkt hamna i.
Ska man sätta distans under väggarna så de kommer 2 cm högre upp så att vattnet rinner undan in mot golvbrunnet från båda hållen eller?
Med vänlig hälsning
Det borde väl gå bra att göra en liten spalt på några cm vid golvet så att vattnet kan rinna undan. Det behövs ju inte mycket och använder man porösa skivor till väggen så är det ju lätt fixat.

Å andra sidan kanske det inte behöver vara ett så stort problem, om man inte spolar väldigt ofta. Det går ju fint att bara skrapa bort vattnet med en gummiraka. Vi har ett lite "feldoserat" hörn just vid bastun men det har aldrig varit något problem. Dom få gångerna man spolar hela golvet så skrapar man bara bort vattnet.

/ulf
 
Jag köpte ett färdigt basturum som skruvades ihop inne i det helkaklade badrummet. under bottenramen fanns ställbara fötter för att få den rak trots fall på golvet och även undvika att träet ligger direkt mot fuktigt golv. Glipan mot golvet är mindre än en cm men vatten kan rinna till golvbrunnen utan problem.

Att en bastufabrik gjort så kan ju vara en fingervisning om att det borde funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.