Hej!

Jag har gjutit en bänkskiva i betong. Har slipat den och behandlat den med vattenglas. Hela skiktet har nu blivit ojämnt och när man ställer en kopp el dyl på ytan fastnar den och sjunker ner till betongen. Det blir också fula fläckar så fort man spiller något på vattenglaset.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Finns det något man kan göra för att få till den?
 
  • Gilla
Omar Damouk
  • Laddar…
verkar som om du har lagt en för tjock sikt/hinna av vattenglas...
det skulle räcka med att pensla tunt så det dras in i betongen och härdar sen. Var vattenglas för tjockflyttande? så skulle jag späda det med litet vatten så det går in i betongen och inte lägger sej i pölar på ytan. Det är ingen lack som ska läggas på, det ska suggas in i betongen.
Det tar sin tid innan ytan torkar och ännu längre innan den kristaliserar.

Har du varit för generös och penslade på som med färg? Vattenglas härdar när den kommer i kontakt med kalk ( som finns i betongen) och koldioxid från luften ... minns jag att jag har läst om någonstans.
Det överskottet som stelnade på ytan blir aldrig hård. Jag skulle tvätta/ skura bort det lösa geleaktiga siktet om det är det du har på ytan....
jag har ingen erfarenhet av bordskivor, har bara penslat på husets betongsockel ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack, för tipsen. Jag ska prova ta bort överflödet av vattenglas och hoppas att det funkar bättre då.
 
Vattenglas är inte vattenavvisande, men mycket giftigt! Var försiktig!
 
Dum fråga kanske, men varför valde ni att behandla med vattenglas?

Vattenglas är det samma som natriumsilikat, och borde vara hyfsat alkaliskt. Det borde gå ganska dåligt ihop med diverse syrahaltiga styggelser som en bänkskiva utsätts för, tex citron och vin. Eller händer det något magiskt när vattenglaset torkar, dvs reagerar med luften?

Jag är inte kemist, så jag spekulerar hejvilt - hoppas att någon kan reda ut det hela ;)
 
bygga_bo skrev:
...Eller händer det något magiskt när vattenglaset torkar, dvs reagerar med luften?

Jag är inte kemist, så jag spekulerar hejvilt - hoppas att någon kan reda ut det hela ;)
Det vattenglas man använder till betonghärdning har överskott på kiseloxid och bildar i princip samma kiselgel som finns i små påsar i elektronikförpackningar. I slutändan täpper alltså vattenglaset till alla betongporer kristallint efter att luftens koldioxid har verkat och vattnet avgått.
 
Lingi skrev:
Vattenglas är inte vattenavvisande, men mycket giftigt! Var försiktig!
Giftigt??????? INTE alls! Den är alkalisk och fräter på metal-, keramik- och glasytor. Skyddsglasögon + skyddshandskar är ett krav ! Men ingen gasmask eller liknande :)

Den är mer eller mindre vattenavvisande eftersom kristalnätet släper genom vatten enbart i form av ånga.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack, nu börjar jag fatta hur det funkar. Men hur blir det med motståndskraften mot syrahaltiga vätskor (tex citron och vin som jag nämnde ovan)? Jag blir lite misstänksam eftersom vattenglas är alkaliskt... eller blir "slutprodukten" annorlunda efter reaktion med luftens koldioxid?
 
bygga_bo skrev:
T...eller blir "slutprodukten" annorlunda efter reaktion med luftens koldioxid?
Ja. Betongen är lika känslig mot syra som tidigare, fast hårdare och tätare i ytan.
 
följer denna tråd med spänning, min karbetskollega har behandlat sin betongbänkskiva med vattenglas, men som tidigare sagts så är det ju inte en helt tät behandling. Vad kan man behandla en vatteglasyta med för att den ska bli tät? Är enda alternativet att lägga fler lager med vattenglas enda behandligen? Hjälp
 
Man brukar vaxa ytan för bättre skydd, finns även stensåpa som ger mer skydd. Vill man ha en helt tät skötselfri yta får man lacka med 2-komponentslack (båtlack el. golvlack).
 
Istället för vattenglas så behandlade jag min betongskiva jag har runt spishällen med tre tunna lager Osmo hårdvaxolja. Smuts, fett och vattenavvisande. Funkar ypperligt och inga missfärgningar efter ett par månaders användning.
 
Nu är den här tråden iskall men jag hade önskat att jag vetat tidigare vad jag vet nu så jag tänkte att jag gör ett litet inlägg så kanske jag kan hjälpa någon att spara tid framöver.

Jag har gjutit en bänkskiva i betong och har ytbehandlat den. Efter att letat information på en massa olika ställen så kom jag fram till att det enda rätta måste vara vattenglas. Fick tag på rent vattenglas hos färghandlaren som jag spädde med 1 del vatten och 3 delar natriumsilikat för första strykningen. Andra strykningen spädde jag 1 del av varje. Detta enligt slutsatsen i ett xjobb jag hittade på nätet. Här uppkommer första problemet, mitt vattenglas går inte ner i porerna på skivan (jo jag fick lite porer i några partier på skivan...). Försöker stryka med tunnare blandning några gånger till men det vill verkligen inte ner i små porer. Eftersom bänkskivan är i köket och det kommer med säkerhet bli blött så vill jag inte ha porer som kan åt sig vätska. Kreativ som man är så får jag tag på en kanyl och pluttar ner vattenglas i porerna. Bra ide förutom att många porer "spottar ut" vattenglaset.När det torkat så är skivan knottrig. Fram med slippapper. Testar både torrslipa, våtslipa och med excenterslip (med stenpapper) men vattenglaset är jäkligt hårt.Problemet blir att betongen mellan knottrorna är mjukare så där blir det gropar istället. Många svordomar och många timmar senare är skivan slät igen. Eftersom mycket av vattenglaset är borta så lägger jag på två lager igen som första gången. Många porer är slutna med vattenglas men många nya har kommit fram när gjuthuden blivit bortslipad. Efter de två strykningarna är ytan lite glasaktig men har en hel del porer på några ställen. Dock så har jag ett nytt problem. Ytan tål inte vatten speciellt bra. Om skivan blir blöt så måste det torkas av direkt annars går vattnet genom vattenglaset och betongen blir mörk.Om det blir en vattendroppe kvar som inte blir borttorkad utan får lufttorka blir det en ljus fläck. Allt som är fuktigt och ställs på skivan ger en rejäl fläck.

Pratar med färghandlaren och han rekommenderar bivax för bänkskivor i trä för att göra skivan mer vattenavvisande. Shoppar loss på bivax och vaxar skivan två gånger. Ytan blir fet och det syns att den kryper ner i betongen där den mörknar fläckvis. Låter vaxet härda några dagar men ytan tål fortfarande inte vatten. Efter att skivan vattenglasats, slipats, vaxats, använts osv så ser den rätt så annorlunda ut mot från början då den var jämt betonggrå. Nu går den från glasaktig till mörkare råbetong. Plus lite diverse färgskiftningar. Snackar med en "proffs" som säger att jag ska slipa ytan jämn igen så är det bara att slipa bort översta lagret med vattenglas. Jag shoppar loss på mer stenslippapper och våtsandpapper och sätter igång.Vattenglaset är hårdare än stenhårt. Efter några timmars intensivt slipande har jag fått ca 3 kvadratdecimeter betongyta utan synligt vattenglas och eller färgskiftningar. Bänkskivan stor, 30mm tjock och väger 250kg så det kommer definitivt kosta en semestervecka med de prylarna jag har att tillgå för att slipa hela. Plus att mina grannar kommer nog tröttna rätt så snart. Nu har jag nått nivån att jag skiter i hur det ser ut bara jag får något som funkar. Följer Tompa01s tips ovan och shoppar loss på en flaska Osmo 3058 hårdvaxolja. Två strykningar senare så har jag en yta som är klockrent vattenavvisande och inte får fläckar. Porerna täpps igen av vaxet. Perfekt.

Och hur ser det ut? Lite annorlunda, ytan växlar mellan ljus matt gjuthud till lite mörkare där det har slipats genom gjuthuden plus ytorna där vattenglaset ligger kvar som är lite glansigare. Set ut som ett slitet industrigolv som slipats och lackats några gånger. Med tanke på hur många timmar jag lagt på skivan så kan jag inte tycka annat än att skivan ser rätt så cool ut och de som har sett den har tyckt att den ser jäkligt snygg ut. De vågar väl inte säga annat...

Hur som helst. Det är säkert så att jag har gjort en massa fel om man frågar ett proffs men jag tycker det är rätt magert med konkreta tips även om det är många som vill hävda att vattenglas är grymt bra. Det kanske det är men det är även svårt att få tag på rätt information för applicering. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag kört på hårdvax oljan direkt och besparat mig en veckas jobb. På vissa ställen hittar man infon att vattenglas inte blir helt tätt och där tycker jag att det diskvalificerar sig för att bruka på en bänkskiva som det kommer vätskor på. Ur min synvinkel så vinner hårdvaxoljan alla grenar. Eller nej, en liter natriumsilikat kostar 50kr och en liter hårdvaxolja 10ggr så mycket. Det är den värd alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
OlleMa och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.