Hej!

Planeringen av vår tilltänkta tillbyggnad fortskrider. Många frågor i huvudet som snurrar, bland annat denna. Söker lite inspiration och idéer, ska förmodligen låta en arkitekt titta på våra idéer också, men vill gärna ha lite kött på benen tills dess.

Vårt hus är en klassisk femtiotalskåk, enplans på källare. Källarmurarna går ca en meter ovanför backen, så själva huset står ju rätt högt. Vår tillbyggnad har vi tänkt göra i markplan på gjuten platta, så att det blir en halvtrappa ner till de nya sovrummen. Om takhöjd räcker till och kommunen godkänner så blir det förmodligen ett loft ovanför sovrummen i utbyggnaden så att vi kan ha det som allrum eller ev. ett till sovrum.

Utbyggnaden kommer att göras på husets kortsida, så vi kommer alltså att förlänga hela huskroppen med 4-5 meter.

Nu till frågan, hur löser man själva fasaden på detta? Vår träpanel börjar ju ca en meter ovanför backen. Ska jag mura upp med lecasten och putsa denna på utbyggnaden, så att panelen hamnar i samma nivå på hela huset, eller ska man försöka göra nån snygg övergång. Blir ju lite konstigt att ha en meter vägg som är lecasten i de nya rummen.

Blir ju även konstigt med fönster på den delen (fönstren har vi tänkt sätta på kortsidan), de kommer ju isåfall till viss del sitta i vägg där det är lecasten.

Kan försöka bifoga en skiss på hur jag tänkt om det är obegripligt det jag skriver.

Bomba mig gärna med förslag :)
 
En skiss, och framför allt några bilder på befintlig fasad skulle nog ge fler tips
 
Självklart är det lättare med bilder :)

ImageUploadedByByggahus.se1390915392.907042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man halva långsidan, huset skall förlängas från kortsidan och bortåt till höger i bild, parallellt med garaget (som förmodligen kommer att jämnas med marken...)

Huset skall även tilläggsisoleras samt kläs om i samband med utbyggnad. Fönstren skall bytas samt de vedervärdiga låtsasfönsterluckorna skall bli kaffeved.

Blir nog liggande panel på hela huset.

Utbyggnaden kommer att hamna i markplan på platta, och därför blir det så att säga panel "hela vägen ner" istället för att den ska sluta en meter ovanför marken.
 
Jag funderar på om det inte gör nåt att det syns att det är en tillbyggnad. Det måste ju inte se ut som att huset var byggt så från början.
 
Om man gillar 50/60-tals arkitektur kan ett tips vara att bygga till en huskropp lite förskjutet i sidled. Jag tycker det oftast blir snyggare än om man förlänger befintliga hus.

IMG_7865-60T-bjurholm_red.jpg
 
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Det var inte en dum idé, då skulle panelen på utbyggnaden gå ner ända till marknivå där bottenplattan finns. Det som stökar till det lite är att det redan finns en utbyggnad på andra långsidan, som vi tänkt försöka bygga ihop med den nya utbyggnaden. Ska försöka lägga upp en bild på det.
Får rita lite på detta!
 
Vi lät fasaden gå ända ner på tillbyggnaden, fast vi byggde ut i vinkel.
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Aha, har du någon bild på det som du törs lägga ut på internet?
 
Jag skickade pm till dig
 
Jag gillar verkligen utbyggnader som verkligen bryter av mot ursprungliga huskroppen. Då blir skarvarna på sätt och vis mer förlåtande.
 
Vad blev resultatet? Går nämligen själv i liknande tankar.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.