Har idag sett att undertaket (någon sorts board) är blött och fuktskadat. Huset är ett Gullringshus från 1987 med betongpannor - ett enplanshus i vinkel, och det är i vinkeln som vi har sett läckaget. Bytte plåten i vinkeln för några år sedan, men inte för att plåten var skadad, utan för att färgen flagnat och det såg tråkigt ut

Vet inte om något blivit fel när plåtslagarna bytte plåt?
Om plåtslagarna sett då (2010) att boarden var skada, kan man väl antaga att de då hade larmat om detta?

Om man nu inspekterar inifrån kallvinden ser man att flera board-partier är blöta igenom och på undersidan.
Borde man verkligen få skador på detta sätt om det är en oljehärdad board man använt vid byggandet?
Vad kan det annars ha stått i byggnormerna då - 1987?

Hur kan jag nu i efterhand konstatera om man använt "rätt" sorts board?

Tacksam för tips!
 
Det finns flera olika sorters board.
Jag har sett överblivna restbitar av 3 olika typer av undertaksboard i min loge. Dels den klassiska oljehärdade masoniten, som ligger ovanpå mitt gamla spåntak, och dels en masonitboard med någon form av tunn svart plastfolie klistrad ovanpå, och dels en armerad masonitboard med gråfärgad ovansida med knottror (grus?).

Tror att de håller länge på branta tak utan konstigheter, men takvinklar, kupor och flacka tak skapar lätt ställen där vattnet (snön) kan bli stående el krypa in i konstruktionen/skivorna. Hur är din vinkel tätad av undertaket? Det går ju inte att knäcka skivorna i en vinkel?
 
Grejen är ju att dessa tak är inte tänkta att utsättas för vatten annat än i nödfall, därför är det extra viktigt att allt är tätt och tänker man inte på det när man byter vinkelplåtar tex så kan det lätt bli fel.
 
Jag har upplevt samma problem som du på mitt tak. Jag har betongpannor över plywoodboard, konstruktionsplywood P30.
Jag har ingen underlagspapp över boarden.
Jag ser ingen inpregnering av borden. När jag kollade boarden under pannorna efter höstens alla regn såg jag att läkt och board var fuktiga. Kollade på flera ställen och här och där fanns fuktig läkt.
Pannorna var 31 år gamla och hela.
Min taklutning är 14 grader.
Genomfuktningen och andra saker som jag upptäckte om taket fick mig att byta pannorna.
Jag upptäckte då att antalet pannrader på taket underskred rekommenderad delning avsevärt.
Jag fick lägga på 2 rader pannor ytterligare för att ligga inom rekommenderad delning.
Läckaget berodde antingen på gamla pannor eller för stor delning.
När jag kollade efter senaste höstens regn var läkten snustorr.
Kolla vilken delning du har på pannorna och jänför med Benders rekommendationer. Ju större lutning du har desto mindre överlapp krävs.
 
Har inte funderat över detta med tätningen i vinkeln där skivorna är hopsatta - svårt att kolla när det ligger en plåt ovanpå
Får avvakta tills man kommer från försäkringsbolaget och inspekterar fuktskadan, men det kan ju vara en av anledningarna till läckaget?
Tack för tipset!
 
Tack för tips om delningen på pannorna - ska kolla upp!
 
Försäkring täcker inte vatten utifrån.
 
Att tänka på är att det inte behöver läcka där fuktskadan syns. Vatten har en jäkla förmåga att förflytta sig på de mest konstiga vägar.
Kan lika bra vara en trasig panna 10 rader bort
 
Klippt från If:s hemsida:
Som jag kan se det, så ersätts skador som vatten orsaker genom läckage i tak, eller?
[h=3]Fördelar med Stor Villaförsäkring[/h]
  • Åldersavdraget för skadade byggnadsdelar blir max 15 000 kr.
  • Vid läckage ersätts även skadat yt- och tätskikt i våtutrymme.
  • Ersätter läckage om villabyggnaden skadas av vatten som oberäknat strömmar in genom tak eller väggar.
 
Ja, den verkar täcka det. Sen kan dom väl slingra sig ur det om dom hittar fel på plåten tex.
 
Jag tror inte att de kommer att slingra sig, men i villkoret står det såhär:

"Utökat läckageskydd (gäller Stor Villaförsäkring)
skada på försäkrad villabyggnad av vatten eller annan
vätska som oberäknat trängt in genom yttertak eller fasad
(ovan mark).
Ersätts med högst 20 000 kr."

Så försök minimera skadorna så mycket du kan, 20 000 kr går fort.

http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/villahem/villkor_villa.pdf
 
Det är inte så att läckaget beror på snö som blåst in under takpannorna och sedan smält?
Snön har en fantastisk förmåga att ta sig in vid rätt vindriktning - jag har drivor med snö inne i vårt växthus trots att enda vägen in är en glipa under stommen på någon mm....
Att bygga underlagstak utan papp eller dyl. är billigt för tillverkarna men har väl i princip aldrig fungerat utan skador?
 
Kan berätta att If meddelar att man INTE betalar ut ersättning för skador på själva takkonstruktionen, vilket här innebär allt från takstolen och utåt (board, takpannor, plåtar etc)
Det är bara om vattnet t.ex. skadat isolering och annat på insidan som man kan räkna med ersättning
Känns bra att veta att man har försäkrat.....;-((
 
C
Det är ju inte så att IF skrev villkoren efter det att du köpt försäkringen.....Villkoren fanns tidigare o det är dessa som reglerar förhållandet mellan dem o dig...
Försäkringsbolag har aldrig ersatt den här typen av skador från villahemförsäkringen.

Nästa banan:

När utfördes arbetet av plåtslagaren?

Har du garanti på jobbet o material ?

KANSKE det kan vara en skada som är ersättningsbar från plåtslagarens försäkring eller kan gå på hans garanti eller att jobbet är så undermåligt att han enbart på den grunden är ersättningsansvarig....

Berätta vad du kunnat konstatera(inte tror) hur vattnet kommit in!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.