Har länge funderat på inköp av robotklippare men har lite svårt att bestämma mig:)

Det har länge lutat åt Automower men jag är lite fundersam över de små knivarna,
men framförallt det här med att den lämnar rätt så mycket över på kanterna.

Stiga löser väl problemet med knivarna men lämnar väl lika mycket över på kanterna.

Det skulle ev en Robomow kunna lösa men enligt en del så verkar den föra rätt så
mycket oväsen - som kanske kan mildras med Eco läge på klippmotorn

Sedan är inte frågan om att kunna få ev service oviktig - har både Husqvarna och
Stiga verkstad i närheten, Robomow säljare finns också men ingen verkstad vad
jag har förstått.

När det gäller Automower så finns nu en modell 230ACX för 19900:- fast jag undrar
över skillnaden när det gäller batteriet mot ex 320 som har Lion som behöver lite
längre tid för att ladda men har nästan dubbelt så lång klipptid.

Känns som kanske även på lång sikt är den senare bättre = livstid?

Är det någon mer här som går i samma tankar och som vill berätta hur man ev
funderar över ett inköp.

Tomten är väl lite över 1000kvm och har någon trång passage.
 
Honda miimo? Mkt nöjd med min och servicen från Honda!
 
Hej. Jag anser inte att det är ett problem med klippning vid "kanter". Det beror ju bara på hur du lägger kabeln. Lägger du kabeln rätt så blir det inget oklippt. Det spelar ju ingen roll hur stor knivar du har om du lägger kabeln för långt ifrån "kanten"
 
Sonett III skrev:
...men har nästan dubbelt så lång klipptid...

...Tomten är väl lite över 1000kvm och har någon trång passage.
Det är väl knappast ett problem eftersom det inte är du som klipper? De 2800m2 230:n har som angiven kapacitet betyder att den kan hålla den ytan med växande gräs i schack. Man måste förstå att den i praktiken inte blir "färdig" förrän till senhösten då gräset slutar växa.
Det räcker med en 220 eller 320 för din gräsmatta.
 
Var lite otydlig - 3 av sidorna består av stenmurar

Finns ingen Husqvarna som kan klippa utan att lämna
en lång sträng utmed dessa.

Sedan har det väl lite med hur hög ambition man har
med hur ofta man vill hålla efter dessa kanter.

En Robomower borde teoretiskt kunna hålla de oklippta
kanter till ett minium.

Och en 220 eller 320 borde räcka med tanke på kapaciteten.
 
Jag hade väntat så länge som möjligt med att bestämma mig, priserosionen på robotklippare är grym just nu. Förra året låg de billigaste på 6000:- om jag minns rätt. Det skulle inte förvåna mig om man kan få en robotklippare för 3999:- till hösten.

Min plan är att på sikt robotanpassa tomten genom att lägga en tunn stenkant längs alla väggar och kanter så att robotklipparen kan köra på stenarna och hålla efter hela tomten utan att man ska behöva gå med trimmer.
 
Komplettera med en batteridriven trimmer för kanterna. Du kommer aldrig undan att du måste kantklippa efter en robot. Det tar 10-15 min en gång i veckan för en gräsmatta i din storlek.
Husqvarna lär inte sänka sina priser till kinaimporternas nivå någonsin. Räkna med knappa 20.000:- för en basmodell även i framtiden.
 
Jag har erfarenhet av bägge....nyinköpta förra sommaren/hösten.
Ena tomten(1) där 320:n går är komplex och backig mm. Den fixar inte tomten 100%.2
30:n har en plan enkel tomt och det är inga problem, men den hade haft ännu svårare med tomt 1 gissar jag.
Angående livslängd på batteri är jag inte så säker på att lion håller längre. Mina skruvdragare tyder på det motsatta.
Tyvärr inga konkreta svar och råd:surprised:
 
peternicklas
Vänta med ditt inköp till solen börjar komma fram. Kommer säker en massa nya klippare och nya funktioner på dessa under 2014. Betala 20000:- för en klippare är alldeles för mycket. Vill du minimera oklippta kanter vid mur, så välj en mindre klippare som kan komma närmare med knivarna. Landroid 2.0 är t.ex. en sådan. Dessutom kommer den att ha nya funktioner 2014. Även de dyra kommer att få sänka sina priser om de ska sälja, de kan inte längre sälja på det som hände för 5-10 år sedan.
 
Prisbilden hos alla de större leverantörerna verkar vara ungefär detsamma som i fjol. Något lägre men marginellt..
 
Själv betalade jag gladeligen 25000:- för min AM 330 förra året. Det är ju mycket billigare än en bra åkgräsklippare. Det känns nästan som man sparar pengar;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.