Pumpen går fint tycker jag och startar efter inställt termostatvärde på pannan. Hittade detta bakom ackumulatortankarna. Kommer rör ifrån toppen av ena tanken. Är det luftning för tanken tro?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Det är en övertrycksventil till vvb. alltså tappvarmvattnet
 
Ok, så då skall man låta den vara
 
Fyllde på systemet med vatten och luftade alla element (kom inte mycket luft) och eldade hela helgen utan problem. Sen idag så händer samma grej. Pannan kokar och ackumulatortankarna är "kalla"
 
Lite långsökt fundering jag har, men har du shuntautomatik? gärna en bild på hur det är kopplat också.
 
Termostaten fungerar inte som den ska i laddomaten- ställ ner pannans termostat, den som styr pumpen, till 60 grader och se vad som händer och kör laddomatens pump på läge 3.läs av temperatur på laddomatens termometrar

har haft ett liknande fel där pannan kokade trodde först att pumpen var defekt men det visade sig vara termostaten som inte öppnade

mvh pr95
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Körde med pannans termostat på 50 grader och då gick det bra en hel vecka innan det hände igen. Har tänt pannan med termostatern på 50 C och suttit vid laddomaten och lyssnat/kännt. den startar klockrent när laddomaten visar 50 grader. Ställer upp panntermostaten till 80 grader. Laddomaten slår då av och startar återigen klockrent vid 80 grader.

Jag skulle förstå om pannan kokade när ackumulatortankarna visade ca 90 C men det är ju det att den kokar när det inte har hänt ett skit i tankarna. Borde ju ladda tankarna för fullt istället för att koka.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kommit på vart luftningen till tankarna sitter? Börja med att fundera ut det. Sitter förmodligen på det översta röret som går till toppen på tankarna.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda jag hittar är ju säkerhetsventilen som går vidare till tryckkärlet. Öppnar jag den så försvinner ju trycket
 
Det MÅSTE finnas en vettig avluftning, annars är det där problenet ligger.
 
Jag tror du ska kolla upp termostaten i laddomaten i kombination med luft. Testa byta känselkroppen i laddomaten. Kolla även så att den öppnar i ett värmvattenbad. Du skulle kunna köra utan termostaten i en eldning för att dra ut all luft.
 
Det är garanterat en luftficka som ställer till det för dig. Hade exakt samma nyligen då jag tappade ner systemet. Ser jag fel eller sitter det en automatluftare ovanför manometern vid säkerhetsventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.