Snabbt och dammfritt, visst funkar abranet slip-platta också.
 
vectrex skrev:
Jag har slipat ett helt hus och kan faktiskt inte förstå varför man ska böka med en maskin för detta? En ledad slipkloss på skaft så är det färdigslipat på nolltid. Det dammar naturligtvis kopiöst, men bor man där samtidigt så finns ju abranet.
Abranet slip-plattan är hel suverän men jag tycker det är fruktansvärt tungt att stå och slipa och dessutom brukar jag ha problem att få det riktigt slätt för hand...
Slipmaskinen gör det så sjukt mycket snabbare och lättare...
 
anders07 skrev:
Abranet slip-plattan är hel suverän men jag tycker det är fruktansvärt tungt att stå och slipa och dessutom brukar jag ha problem att få det riktigt slätt för hand...
Slipmaskinen gör det så sjukt mycket snabbare och lättare...
Troligen är jag bortskämd då alla tak och väggar som jag slipat varit spacklade av proffs (flera målare i släkten). Jämnheten har inte behövt fixas med slipen utan några snabba drag så är det perfekt.
 
vectrex skrev:
Troligen är jag bortskämd då alla tak och väggar som jag slipat varit spacklade av proffs (flera målare i släkten). Jämnheten har inte behövt fixas med slipen utan några snabba drag så är det perfekt.
Testa ett 70-tals hus utan en rät vinkel så blir det ansträngande även för proffsen... :)
 
TeroM skrev:
Jag har Julas. Den blev som en helt annan slip när jag började använda Abranet rondeller från Mirka (finns/fanns på K-Rauta) istället för pappersrondellerna som följde med. Mycket effektivare, bättre resultat och dammupptagning.
Hej

Menar du att du enbart bytte till abranet slipnät? Eller bytte du även själva rondellen? Också mirkas sliprondell?

En fråga. Jag kan förstå slipnät till mirkas slipkloss där hela baksidan suger igenom nätet. Men jag har inte hittat en sliprondell där hela rondellen är perforerad. Oftast "bara" 8 hål precis som alla andra?

Mvh
 
Arbanet har rondeller men det är svårt att hitta i butik... K-rauta brukar kunna ha eller någon proffsbutik (jag har köpt på Flinks Järn).
Rondellerna fungerar direkt på min Bauhaus slip också.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
bhenke skrev:
Hej

Menar du att du enbart bytte till abranet slipnät? Eller bytte du även själva rondellen? Också mirkas sliprondell?

En fråga. Jag kan förstå slipnät till mirkas slipkloss där hela baksidan suger igenom nätet. Men jag har inte hittat en sliprondell där hela rondellen är perforerad. Oftast "bara" 8 hål precis som alla andra?

Mvh
Bytte bara till slipnät. Näten transporterar dammet i hålen mycket bättre än pappersrondellerna.
 
Man får bara se upp lite med trådar som lossnar på kanterna. Om de viks in under plattan blir det fula märken...
 
anders07 skrev:
Arbanet har rondeller men det är svårt att hitta i butik... K-rauta brukar kunna ha eller någon proffsbutik (jag har köpt på Flinks Järn).
Rondellerna fungerar direkt på min Bauhaus slip också.
Tackar, bra info :)
Då kommer följdfrågan direkt. Blir det skillnad att byta rondellen också? Bättre på vad sätt? Bättre genomsug? Mjukare, hårdare, precision?

Mvh
Bhenke
 
Jag har original plattan på (tror inte det går att byta på min) men det fungerar bra. Jag tror att alla med karborreband lär fungera...

Ta artikel nummer från K-Rauta: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...sliprondell-mirka-abranet-240-sb-125mm-3-pack
Ring sen till din närmaste butik (eller beställ hem) och be dem ta in om de inte har hemma. Jag beställde hem fem pack på en gång från K-Rauta i Bromma...
 
anders07 skrev:
Jag har original plattan på (tror inte det går att byta på min) men det fungerar bra. Jag tror att alla med karborreband lär fungera...

Ta artikel nummer från K-Rauta: [länk]
Ring sen till din närmaste butik (eller beställ hem) och be dem ta in om de inte har hemma. Jag beställde hem fem pack på en gång från K-Rauta i Bromma...
Japp, haft funderingar på detta. Nästan klar iofs, men har ett rum till och har en 225 väggslip. Inte den långa utan en kortare. Enklare. Den är ok, men skulle vilja ha mer riv när man slipar bort tapeter, samt mer genomsug. Därav tanken på om det fanns en perforerad rondell.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/sandpapper/abranet-eco-225mm-80-sb
 
Det är en avsevärd skillnad på Arbanet och pappren med 8 hål i trots att min platta bara har motsvarande 8 hål som utsug och så runt kanterna. "Suget" fördelar ut sig över en större yta med Arbanet pappren tror jag så det blir betydligt mycket mindre damm!
 
Ringt runt över hela staden för att hitta nån som säljer Mirka Abranet 225 som ja ska ha till Julaslipen...
Beställde från PaintPro men ska kolla på Ahlsell om de kan tänkas ha på hyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.