Ok, i full gång med bastubygget och behöver nu bestämma måtten på lavarna.
Såg någon artikel som sa att undre lav rekommenderades att ha 40cm ovan golvet, jag gick in i bastun och mätte och kom fram till att det är ju alldeles för lågt (??)

Bastun är en liten, ca 2,0x1,8m med brutet hörn där dörren hamnar.
Taket lutar och där laven placeras är takhöjden 2,0 medan den är 2,20 på andra sidan bastun där det är högst. Se bild.

Sedan vill jag även ha ett ryggstöd, mest egentligen för att få in ledlampor som lyser upp mot taket - på vilken höjd skall jag sätta denna?? (se bild för hurdant ryggstöd jag tänkte)
 
  • bastuskissx (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu_lavar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig är den undre laven endast en språngbräda mot högre höjder. Sitter alltid på den övre laven. Jag valde (nåja, det kommer...) runt 40 cm på nedre och runt 90 cm på övre laven. Det ger mig cirka 100 cm från överkant på övre laven till taket. Mer kan jag inte göra i min lilla bastu.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
100-110 från tak.

Ryggstöd får du prova dig fram. Räkna också med att du tappar en del av lavens djup.
 
Vd har du för aggregat?
 
Undre laven sitter inte jag heller aldrig på, däremot har kompisarna en tendens att hamna där :rolleyes:.

Men, problemet är att jag inte riktigt kan prova mig fram med ryggstödet då jag behöver dra elen innan panelen sätts. Visst har jag lite att spela på men vill inte hamna alltför lågt/högt.

Aggregatet jag än så länge har siktet inställt på är Harvia Figaro http://www.harvia.com/content/sv/40/3829/Figaro.html
Vill gärna ha synpunter på detta då jag inte hittat någon "recension" på det.

Jag hittade oxå denna tråd (http://www.byggahus.se/forum/bastu/186746-hojd-pa-bastulavar.html) där drsakke ger väldigt bra svar på just detta med lavar, tänker förhålla mig till dessa! :)
 
Jo sakke han kan han.

Figaro; snyggt. Mer sten= mer fukt= du kan bada lägre temp å få skön fuktkänsla.

Lycka till!

Blir spännande med bilder.
 
Du får räkna lite, du ska ha 20cm och helst 30 mellan huvud och tak om du har tänkt dig kasta bad, annars får du ångan som en smocka i ansiktet.
En låg första bänk är bra så man enkelt kan kliva upp. Pallar i mindre bastun är inte att rekommendera!
Tänk också på att du bör ha "staket" framför eller på sidan av en öppen bastu ugn, speciellt om ni har barn!
 
Elen kan du väl dra utanpåliggande under lavarna från kopplingsdosa?
 
Jag skulle rigga upp och provsitta på ett ungefär. Sen skicka ut el och i värsta fall blir det utanpåliggande el 5-10cm när lavarna är uppe och du ändrat åsikt.
 
Kolla vad som gäller med sådana där "vaxade" kablar...

Finns dyrkabel för bastu när man ska dra elen...
 
Fluxor skrev:
Elen kan du väl dra utanpåliggande under lavarna från kopplingsdosa?

Njae, elektrikern hävdade att man ska dra det i väggen och gärna bakom isoleringen. Vilket jag gjorde igår kväll!


JKrister skrev:
Jag skulle rigga upp och provsitta på ett ungefär. Sen skicka ut el och i värsta fall blir det utanpåliggande el 5-10cm när lavarna är uppe och du ändrat åsikt.

Vill ha el dolt dragen i väggen vilket det blev igår. Har, som du säger, ändå lite att spela på så ska nog bli bra efter provsittning när det är dags för det :)


pianist skrev:
Kolla vad som gäller med sådana där "vaxade" kablar...


Finns dyrkabel för bastu när man ska dra elen...



Ännu ett skäl att dra inne i väggen :)
 
Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.