Hej!

Ligger i seperation och snart ska vi bestämma hur vi ska dela upp barnen.
De är idag 2 resp 3,5 år.
Just nu är vi båda inne på växelvist boende, dvs 50% var.

Finns det någa fallgropar eller misstag man bör tänka på?

Jag hade tänkt att barnen ska få vara folkbokförda hos mamman.
Anledningen är att hon då får bostadsbidrag vilket jag ändå inte kan söka.
Men, är det dumt för min del att låta dem stå skrivna där?

Andra tips?
 
Kolla upp reglerna hos din kommun för skolskjuts. I vissa kommuner kan man bara få skolskjuts från den folkbokförda adressen, Men förhoppningsvis är det inte många kommuner kvar som har det så. När jag var i en likande sits för snart 11 år sen var det så här nere iaf.

Min dotter var 3 år när vi separerade, Vi körde växelvis vecka för vecka men den veckan jag inte hade dottern var hon hos mig på onsdagskvällen o vice versa för att man inte skulle behöva vara ifrån varandra så lång tid. Kan vara värt en fundering. Det är tufft i början för alla inblandade.

Vi skrev min dotter hos sin mor av precis samma anledning som du när vi separerade, jag har aldrig stött på några nackdelar av det för min del. Kommunen ändrade reglerna för skolskjuts innan dottern nådde skolåldern.

Annars så är mitt generella tips att vara försiktiga, o rädda om varandra o lägg allt eventuellt groll bakom er för att få det så bra som möjligt för barnen, För min del med dottern har det funkat väldigt bra med varannan vecka livet, det behöver definitivt inte vara en sämre lösning.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Vi hade nog tänk börja med 2-3 dagar i stöten och sen byta.
Mycket för att de är små och att tiden ifrån andre föräldern inte ska bli så lång.
Blir något med varannan helg och därefter 2-3 vardagar var.

Om det är en bra lösning vet jag inte men känns så nu.
När de blir lite äldre tror jag varannan vecka blir bättre.

Har nog inte heller hittat så många nackdelar med folkbokföringsadress.
Nu bor vi i stockholm så skolbussar finns inte så det slipper vi tänka på.
Dock kan gratis sl kort säkerligen påverkas, men det är många år dit.
 
En fallgrop med växelvis boende som hände en kompis till mig var när exfrun hittade en ny karl 20 mil bort och bestämde sig för att flytta dit.

Då vart det krångligt.
 
Ja det förstår jag, dock måste båda föräldrarna godkänna flytt för barnen.
Så i det fallet kan man säga nej.
 
Om man kommer väl överens och har tillräckligt stort boende så gillar jag tanken på att barnen bor på samma ställe och mamman/pappan flyttar istället. Jag förstår att det kanske inte alltid är praktiskt men jag tycker det känns som en bra lösning... Tyvärr kanske man då vill ha "egna" rum och sen ett helt eget annat boende så det ställer ju saker på tvärs kanske... :surprised:

Nåja, en vacker tanke kanske...
 
Har sett en störtskön lösning på detta, kräver dock att man är vän med sitt ex.
Där var det två intill varandra liggande lägenheter, där barnens rum låg mellan lägenheterna och således hade tillgång till båda lägenheterna men de vuxnas delar var ordentligt avskilda och även låsbara mellan sig.
Cool lösning men antagligen lite svårt att skapa sig ett nytt eget liv...
 
anders07 skrev:
Om man kommer väl överens och har tillräckligt stort boende så gillar jag tanken på att barnen bor på samma ställe och mamman/pappan flyttar istället...
Och om man kommer riktigt bra överens och tar hänsyn till barnen,
så kanske skilsmässan inte behövde hända alls :)
 
Att dela boende som barnen bor i är ett alternativ.
Dock inte för oss då de mesta bråken hört ihop med vardagssysslor.
Så som städ,tvätt,matlagning,gräsklippning etc.

Jag har stått för allt och i ovanstående senario får jag fortsättningsvis göra det.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Skriv ett barn hos er var..på det viset kan inte någon av er göra förhastade lösningar utan att den andra är med på det....
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det är en tanke, dock vill vi att båda barnen går på samma dagis. Även om det endast blir 2 mil mellan oss blir det olika kommuner. Det är krångligt att beviljas dagisplats i annan kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.