hahalj
Jag ska sätta en nätdörr till altanen så vi kan ha katterna där utan att de smiter. Behöver då nåt enkelt lås som hindrar katterna från att öppna dörren. Det enda kravet är att det måste gå att öppna från båda sidor och det ska gå att montera mitt på dörren. Se bild. Har lite funderingar på att sätta en s.k. grindklinka som lås, tror ni det kan fungera? Sätter man fästet på regel A så som jag gjort i bilden?

Grindklinka:
76299-I_2565.JPG

Nätdörr:
Dörr_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Neodymmagnet och ett litet metallbleck?
 
hahalj
Möjligen, men några frågeställningar dyker ju upp. Katter är uppfinningsrika och hur kattsäkert blir ett magnetlås? Gäller att få perfekt anliggningsyta mellan magnet och bleck för att få full dragkraft. Med en enkel ganska vek dörr vet jag inte hur formstabil den är över tid, kanske den slår sig några mm beroende på väderlek, med en klinka är detta inga problem.
 
hahalj skrev:
Möjligen, men några frågeställningar dyker ju upp. Katter är uppfinningsrika och hur kattsäkert blir ett magnetlås? Gäller att få perfekt anliggningsyta mellan magnet och bleck för att få full dragkraft. Med en enkel ganska vek dörr vet jag inte hur formstabil den är över tid, kanske den slår sig några mm beroende på väderlek, med en klinka är detta inga problem.
Är ju bara en fördel om den är lite svajig. Magneterna drar ju ändå och kröker materialet
Jag har testat detta till ett myggnät i ett allmogefönster, där de cylindriska magneterna försänktes i karmen och metallblecket limmades fast på den tunna träramen. Funkade riktigt bra, så det blir samma lösning på egna huset.
 
S
enklast är ofta det bästa.
när du monterat dörren och detaljerna.
pressa ut nederdelen på dörren, blir det en springa som är stort som ett katt huvud får du sätta någon mer låsning
 
AnneFi
För att kunna ha altandörren öppen på sommaren har vi byggt en ram med hönsnät som öppnas inåt.
Har satt gångjärn inne i huset. Hänger på dörren på somnaren låser bara med en hasp som går att komma åt från båda sidor. Men det är ju för att vår blir en extra innedörr.
Skitful med ett måste. Blir väl att man gör en mer permanent lösning i framtiden.

002.jpg
 
hahalj
Johan Gunverth skrev:
Är ju bara en fördel om den är lite svajig. Magneterna drar ju ändå och kröker materialet
Jag har testat detta till ett myggnät i ett allmogefönster, där de cylindriska magneterna försänktes i karmen och metallblecket limmades fast på den tunna träramen. Funkade riktigt bra, så det blir samma lösning på egna huset.
Ok, låter ju bra. Vet du hur stora magneter du använde?

SBH skrev:
enklast är ofta det bästa.
när du monterat dörren och detaljerna.
pressa ut nederdelen på dörren, blir det en springa som är stort som ett katt huvud får du sätta någon mer låsning
Jo, fast petig som jag är vill jag ha designen någorlunda klar innan jag sätter igång. Även i ett sånt här litet projekt.

AnneFi skrev:
För att kunna ha altandörren öppen på sommaren har vi byggt en ram med hönsnät som öppnas inåt.
Har satt gångjärn inne i huset. Hänger på dörren på somnaren låser bara med en hasp som går att komma åt från båda sidor. Men det är ju för att vår blir en extra innedörr.
Skitful med ett måste. Blir väl att man gör en mer permanent lösning i framtiden.
Ok, vår altan når man inte inifrån, man går ut genom ytterdörren och ut på ett trädäck till altanen. Och katterna ska kunna vara därute utan tillsyn, med öppen eller stängd ytterdörr.
 
hahalj
Skulle en sådan här lösning med magneter fungera? Magneterna är infällda i en regel monterad på stolpen innanför dörren.
Är ju svårt att veta vilken storlek på magnet som skulle fungera, dörren ska ju även sitta fast om det blåser upp till storm. Tror ni det räcker med 4 st med 7 kg dragkraft? Man ska ju inte känna det som att man drar sönder dörren varje gång man öppnar den. Samtidigt får det inte finnas minsta risk att katterna lyckas knuffa upp dörren. Ett myggnät är väl en sak, tror inte det finns myggor kapabla att trycka loss ett nätfönster....:x

Dörr_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som en "lagom" lösning. Är den utåtgående?
 
hahalj
Ja, den är utåtgående. Lösningen blir snygg men jag litar inte helt på att den håller inne katterna. De har lärt sig ett par metoder för att öppna dörrar inomhus, dels kan man använda tjurfäktningsmetoden dvs full fart med nersänkt huvud rakt in i dörren, eller så kan man ta fart och tvärnita med bredsladd precis framför dörren varvid rumpan far in i dörren med full kraft. Finns det bara nåt tillräckligt intressant på andra sidan så är de inte rädda för att få en smäll på köpet. Och med allt fågelliv och andra kringströvande katter som rör sig på tomten vete sjutton om några futtiga magneter kommer hålla dem på rätt sida dörren. Behöver nog vara rejäla magneter och då kanske jag måste göra dörren grövre och stadigare så jag inte vrider sönder den varje gång den öppnas. Nja... det lutar just nu mer åt grindklinkan i mitt första inlägg.

Finns det någon här som har byggt kattrastgård eller nätat in sin altan? Vad har ni satt för lås på dörrarna?
 
Jag tycker grindklinkan verkar vara en perfekt lösning. Klinkan i karmen så den fälls ned "runt" dörrbladet.
 
Larsa skrev:
Jag tycker grindklinkan verkar vara en perfekt lösning. Klinkan i karmen så den fälls ned "runt" dörrbladet.
Jag instämmer!

Don't overdo it :)
 
hahalj
Ja, det lutar starkt åt det om jag inte kommer nåt bättre. Ska bara klura ut hur jag ska montera den i karmstolparna som är ca 100x100 i tvärsnitt medan den största grindklinkan jag hittar klarar att omsluta max 75 mm. Blir ju ett problem om jag vill ställa upp den i uppfällt läge. Men det kanske räcker att jag monterar fästet på något mellanlägg ca 10-20 mm så bör klinkan kunna lutas bakåt över 90 grader mot karmstolpen.
 
S
det var grovt virke för en katt grind. är det må hända tigrar?
 
hahalj
Karmstolparna sitter där redan, de är en del av existerande altan- och entrétakskonstruktion. Dörren blir i 45x45 virke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.