H
Är det någon som vet vilket årtal den tillverkades?
Trumman på denna går runt med hjälp med ett ett par stödhjul i plast och runt på dessa finns en gummiring. Det finns 2 st hjul i framkanten.
På ett av hjulen har gummiringen fått ett stor jack eller möjligen spruckit vilket gör att när trumman går runt så slår trumman.
Är detta ett vanligt fel? Vad kan ha hänt?
Lätt att åtgärda?
 
Min uppfattning om vitvarureparationer är följande:
En reparatör kostar ca 700kr/timme, vilket gör att det nästan aldrig lönar sig att ta hem en reparatör till en maskin med okänd ålder (=gammal).

Om man är hyfsat praktiskt lagd kan man ofta laga maskinen själv.
En hemmareparation skulle jag, om jag var osäker, börja med att demontera maskinen in till de defekta delarna.

Sedan skulle jag bedöma om jag får ihop maskinen igen och ta reda på vad nya delar kostar.

Det jag är beredd att betala för nya delar är 1 års avskrivningskostnad. (Antag att en ny maskin kostar 4000kr och man räknar med att den håller 5 år, då kan man köpa delar för max 800kr/gång).
 
Hej. Ganska vanligt fel på Cylinda torkar, och jag tror inte dem kostar 700kr/h utan det brukar vara en grundavgift och sen vanlig timtaxa. Det är lite jobb med att byta dem men är man inte rädd för att skruva lite så går det.
Jag brukar lossa fronten och ta det framifrån. Jag har tyvärr ingen prisuppgift på stödhjulen men ett tipps är att byta båda när du ändå är igång.
Lycka till;-)
 
H
Tack!

Ringer Cylinda på måndag och hör vad de skall ha betalt för att komma ut.
Hade hjälp att lossa fronten av en elektriker men fronten sitter fast i överkant, det verkar vara lit mek att få loss fronten.
 
H
Det var inte så lätt att byta hjulen, öppna bak bak på maskinen och ta ut trumman o.s.v......... kostnad 2100,00.
Torktumlaren är sedan 2001 och nu köper jag ny, men det blir Miele.
 
Väcker den här gamla tråden då jag tror att jag har samma problem. Trumman slår när den går runt.
Den har länge låtit konstigt, som att remmen är för spänd men nu har det blivit mycket värre, vågar inte köra den mer.
Tänkte öppna upp och försöka se vad som är fel men hur tusan öppnar man maskinen?
Försökte ta bort en sida men det går inte. Kan man lossa fronten? Hur?
Eller är det hela baksidan som ska bort. Rasar inte allting ihop då. Trumman hänger väl på bakstycket?
 
Jag vill minnas att allting på cylindas torktumlare gjordes bakifrån. Många skruva var det som skulle bort och ja, trumman hänger på bakstycket i en fals med ngn filtlagring.

Att byta hjulen går själv, tog ett tag och rätt många svordomar, största strulet var att få tillbaka trumman på plats. Förut hade elektroskandia sprängskisser på alla cylinda produkter på nätet, har inte tittat på sistone om det finns kvar.
 
A
Det är rätt
ta bort toppen (två skruvar i bakkant)
ta bort alla skruvar runt baksidan +tre en liten bit över underkant
ts bort muttern på trum axeln bak
häng av baksidan lirka samtidigt ut trum axeln från lagret
kolla om lagret behöver bytas
ta bort fläktkåpor och fläkthjul
lossa spännanordning för rem
ta ut trumman
nu syns hjulen som är defekta
sitter med en bult i mitten
tyvärr är det en mutter på baksidan som gärna lossnar
hjulen kostar nästan ingenting

det är väl värt att byta då det är en mycket bra tumlare
motsvarande ny är väl ca 6000.-
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Tack för bra tips. Nu är tumlaren snart i molekyler. Har skottat ut hur mycket damm som helst, märkligt att den inte brunnit upp tidigare.
Det gick ganska bra att få ut trumman, lär bli svårare när den ska tillbaka...
Kanske en dum fråga men hur vet jag om lagret behöver bytas?

Funderat också på drivremmen, ska den vara "gummimjuk"? Nu syns småsprickor i den när man böjer på den. Behöver jag byta?
Har för mig att förra ägaren bytt remmen, vilket kanske talar för att den inte behöver bytas igen.?

Hjulen var desvärre slut från leverantör så det blir till att vänta åtm en vecka.
Angående sprängskiss så finns det. Den visar alla delar men säger inte mycket om hur allt sitter ihop...
 
Byt remmen på en gång när du nu har tumlaren i bitar. Har för mig att den är relativt billig och går annars av en vecka efter att du skruvat ihop tumlaren. Lagret har jag inget svar på, har inte bytt på våran som går förjämnan känns det som och som jag inte ens vågar tänka på hur gammal den är, men hålls vid liv med snälla ord och handpåläggning vid behov. Däremot som du säger, man måste byta dammet i den emellanåt.
 
A
Lagret skall gå mjukt och fint runt när man snurrar på det med fingret
nästan lite trögt
byt gärna rem
annars håller oftast så länge spännaren rör sig lätt
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Är det någon som vet hur man byter rem på en Electrolux EDC 46130 W?
 
A
Som de flesta andra
Vän maskinen med baksidan åt dig
7mm hylsa till alla (nästan) skruvarna
En del går med kryss
Håll hyfsat ordning på var de skall sitta
Ta bort toppen
Därefter värmeskydd bak och värmekablar
Sedan bakstycket
Höger sida
Fläktkåpa
Lossa motorn lite och lirka ny rem runt fläkt
Montera i omvänd ordning
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Grymma svar på bra frågor. Tusen tack! Har precis bytt stödrullar på min Cylinda TD40 men har svårt att få trumman rotera fritt. Bl a går den emot en mutter som håller fast ett av stödrullen - inte bra. Hur skall jag kunna positionera trumman rätt?
 
A
höll på att säga-omöjligt-

muttrarna skall sitta framifrån

bultarna skruvar man i bakifrån
några tunna brickor finns med i bilden kommer dock inte håg vilken sida av hjulen dessa sitter på

annars är det "bara" att hänga på framkanten av trumman på hjulen det svåra kan vara att få den att stanna kvar under tiden man sätter på bakstycket
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.